• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معاون وزیر خارجه ایران: سفیر سیار افغانستان را به رسمیت نمی شناسیم

معاون وزیر خارجه ایران: سفیر سیار افغانستان را به  رسمیت نمی شناسیم

مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه ایران  گفته است، که ایران سفیر سیار افغانستان را به رسمیت نمی شناسد.

سید رسول موسوی مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه ایران در مراسم آغاز صدور تذکره‌های الکترونیکی برای شهروندان و مهاجران افغانستان که در محل سفارت این کشور در تهران برگزار شد، گفت که ایران سفیر سیار افغانستان را نمی‌پذیرد.

موسوی تأکید کرد، که این روند توسط عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان شروع کرده و آن‌ها انتظار دارند این روند هرچه زودتر توسط او هم به پایان برسد.
وی با بیان این‌که به عنوان دولت ایران، تنها یک مرجع، آن‌هم سفارت و سفیر افغانستان را به رسمیت می‌شناسند، تصریح کرد: به عنوان یک مقام مسئول عرض می‌کنم، یک مقام موازی را نخواهیم داشت و ما تنها سفارت و شخص سفیر را به عنوان مسئول نهایی و نماینده تام‌الاختیار دولت جمهوری اسلامی افغانستان به رسمیت می‌شناسیم.

این در حالی است، که میرویس ناب، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان که روز گذشته (شنبه، 22 سنبله) به صورت آنلاین در مراسم گشایش روند صدور تذکره الکترونیک برای  شهروندان افغانستان در ایران، سخن می‌گفت، تصریح کرد، که با در نظرداشت اهمیت این پروسه برای افغانستان، رییس جمهور، دکتر شفق خواتی را برای رهبری این پروسه تعیین نموده که او به زودی در همکاری بسیار نزدیک با سفیر کشور در تهران، کار خود را آغاز می‌کند.

در ادامه این نشست، عبدالغفور لیوال، سفیر و نماینده فوق‌العاده رییس‌جمهور غنی در ایران نیز تأکید کرد، که که انتظار دارند با تکمیل همکاران باقی‌مانده، و در رأس آن‌ها، محمد شفق خواتی که مسئولیت مستقیم این پروسه را به عهده خواهد داشت، پروسه صدور تذکره الکترونیک به شکل تمام عیار آغاز شود.

مدیرکل آسیای غربی در وزارت خارجه ایران در بخش دیگر از سخنان خود در این مراسم خاطرنشان کرد: «در کنار بحث تثبیت هویت، یک سلسله موضوعات دیگری ممکن است تحت عنوان قرارداد کار، موافقتنامه‌ها، ورود، خروج و... مطرح شود، اجازه بدهید این‌ها در مراحل بعد و از طریق سازوکارهای خود مطرح و دنبال شود».
 
وی افزود: بخشی از این مسائل به وزارت کار مربوط می‌شود و بخشی به بخش کنسولی وزارت خارجه ایران، این‌ها در روند قراردادهایی که بین نهادها و سازمان های مختلف ایران و افغانستان منعقد می‌شود، ادامه پیدا خواهد کرد.
 
موسوی همچنین گفت: از سفیر افغانستان می‌خواهیم که اولویت اول را برای به نتیجه رساندن پروسه تذکره الکترونیکی بگذارند تا به زودی بتوان جشن پایان این مراسم را داشته باشند.
 
وی با بیان تبریک به خاطر آغاز مذاکرات صلح‌ میان افغانستانی نیز تصریح نمود: امید داریم این مذاکرات بدون مداخله خارجی و با رهبری خود افغانستانی ‌ها، با اعلام آتش بس سریع و سراسری آغاز شود و هرچه زودتر به نتیجه نهایی و مطلوب خود برسد.
این دیپلمات ایرانی ابراز امیدواری کرد که با به نتیجه رسیدن خوب این مذاکرات، دست‌آوردهای مردم افغانستان در طول این سال‌ها، قانون اساسی و ساختارهای دموکراتیک، به نتیجه نهایی برسد و همه برادران و خواهارن افغانستانی بتوانند در این پروسه شریک شوند.

این در حالی است، که ریاست جمهوری، محمد شفق خواتی، استاد دانشگاه و از نزدیکان محمد سرور دانش، معاون دوم محمد اشرف غنی را به عنوان سفیر سیار و نماینده ویژه در امور مهاجران در ایران تعیین کرده است.

یادآوری می کنیم، که خواتی که پیشینیه تحصیلات دانشگاهی را در ایران دارد، در جمع 12 سفیر تازه تقرر دیگر یافته، به گفته وزارت خارجه به عنوان سفیر ویژه امور مهاجران معرفی شده است، اما وی در یادداشتی در صفحه فیس بوک خود، از این پست به عنوان «سفارت سیار و نمایندگی فوق‌العاده ریاست جمهوری در ایران» یاد کرده است.

به این ترتیب، با معرفی محمد شفق خواتی، جمهوری اسلامی افغانستان در ایران، در کنار عبدالغفور لیوال، دارای دو سفیر و نماینده فوق‌العاده خواهد بود.

  پربازدید ترین