• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی: گفتمان صلح عادلانه در حال فراگیرشدن است

 دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی: گفتمان صلح عادلانه در حال فراگیرشدن است

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه گفتمان صلح عادلانه در حال فراگیر شدن در جهان است، گفت: هدف از برگزاری وبینار «ائتلاف جهانی برای صلح و عدالت»، رسیدن به سندی بین‌المللی در حوزه صلح عادلانه است.

داود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی روز سه شنبه در نشست خبری کنفرانس ائتلاف جهانی برای صلح و عدالت خاطرنشان کرد: امروز شاهد نابسامانی‌های زیادی در جهان کنونی هستیم و می‌بینیم که آرمان فلسطین که یکی از مهمترین آرمان‌های بشری و اسلامی است در پوشش یک گفتمان دروغین زیر سئوال می‌رود و آرام آرام به دنبال تعدیل مقابله با صهیونیسم هستند.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه گفتمان صلح در دنیا همواره مبتنی بر گفتمان صلح مثبت و صلح راستین نیست، تصریح کرد: ضرورت دارد که تلاش کنیم در این حوزه اندیشه ای کار جدی و مناسبی را سامان دهیم.

عامری خاطرنشان کرد: متاسفانه کشورهای اسلامی و اندیشه‌های اسلامی در این حوزه از ادبیات روابط بین الملل که چیزی بیشتر از 64 درصد ادبیات روابط بین الملل را به خود اختصاص داده، کمترین نقش را در هنجارسازی و قاعده سازی برای صلح منطقه ای و صلح جهانی در ابعاد مختلف دارند.

وی به هنجارسازی گروه‌های مختلف در اروپا و آمریکا در حوزه صلح اشاره کرد و افزود: بعضی از این اندیشه‌ها آنها امروز جایگاهی در کشورهای اسلامی دارند و صلح را اساسا محض و یک ارزش مطلق می‌دانند.

عامری افزود: اگر ما بخواهیم صلح را مبتنی بر یک ارزش نگاه کنیم باید ببینیم که در اندیشه اسلامی و در نگاه ادیان مختلف صلح با چه ویژگی‌هایی طرح شده است.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه صلح اگر بخواهد راهگشای سعادت بشر باشد و از نارسایی‌ها و پلشتی‌های امروز جهان چیزی بکاهد باید حتما ریشه در عدالت داشته باشد، گفت: صلح یک ارزش ناپایدار است اما صلح عادلانه یک ارزش پایدار است لذا ما در مجمع جهانی صلح اسلامی گفتمان صلح عادلانه را به عنوان یک ارزش اسلامی ایرانی و هنجاری جهانی و به عنوان یک قاعده برای توجه به موازین بین المللی در حوزه صلح به دنیا معرفی کردیم و باور داریم که این اندیشه می‌تواند راهگشای بسیاری از نارسایی‌ها و تنگناهای امروز ما در جهان باشد.

عامری، حلقه گمشده دنیای امروز را توجه به حوزه عدالت دانست و افزود: در جمهوری اسلامی ایران اندیشه‌های بلندی در حوزه صلح وجود دارد و یکی از اندیشه‌های مترقی و مبتنی بر حقوق بین الملل و بسیار فاخر و دارای ابعاد ارزنده و دقیق اندیشه های مقام معظم رهبری در حوزه صلح است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری صلح مبتنی بر عدالت را مشروع می‌دانند و در بسیاری از فرازها هدف حکومت علوی و اسلامی را آوردن صلح عادلانه برای همه ملل اعلام می‌کنند که در صورت عملیاتی شدن در همگرایی جهانی بسیار موثر است.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم این حوزه گفتمانی مسیری برای ساخت یک گفتمان و ارزش جهانی پیدا کند، خاطرنشان کرد: از 2 سال پیش مبتنی بر تلاش‌های گذشته و در نشست‌های مختلف نخبگی فرایندی تعریف شد تا هم موضوع را تبیین کنیم و هم از لحاظ ساختاری بتوانیم ارتباط مناسبی با دستگاه های موثر این حوزه در جهان بگیریم.

عامری تصریح کرد: تلاش کردیم این حوزه گفتمانی را با مشارکت اندیشمندان ایرانی مسلمان و حتی اندیشمندان جهان که مسلمان نیستند اما عدالت را به عنوان یک ارزش قبول دارند و گفتمان صلح عادلانه را پذیرفته اند و با این گفتمان همراهی دارند مورد بحث قرار دهیم.

وی از واکاوی گفتمان صلح عادلانه در نشست های مختلف نخبگی با حضور صاحب نظران داخلی و خارجی در 2 سال گذشته خبر داد و افزود: موفق شدیم سه هم اندیشی با مراکز فرهنگی-علمی و 2 همایش مقدماتی در حوزه صلح عادلانه در این مدت برگزار کنیم.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی از دریافت 74 مقاله از صاحبنظران خارجی در حوزه صلح عادلانه خبر داد و افزود: فرهیختگان و صاحبنظران ایرانی هم با انگیزه بسیار خوب وارد شدند و نگاه های فاخری را برای این حوزه گفتمانی ارائه کردند.

عامری ادامه داد: ما در نظر داشتیم که شهریورماه سال 99 کنفرانس جهانی صلح و عدالت را با حضور جمعی از صاحبنظران و نخبگان و مسئولان دستگاه های بین المللی در تهران برگزار کنیم و در این نشست ضمن تبادل نظر و جمع بندی، سندی را برای ارائه به سازمان ملل متحد و مراکز علمی فرهنگی جهان در جهت بهتر شناخته شدن این حوزه گفتمانی ارائه کنیم.

وی با اشاره به محدودیت های ایجاد شده در نتیجه شیوع کرونا افزود: با شیوع بیماری کرونا، امکان برگزاری حضوری این کنفرانس فراهم نشد. بنابراین مقرر شد که ساعت 20 روزهای 29 و 30 شهریورماه همزمان با روز جهانی صلح این کنفرانس را با کمی تغییر برگزار کنیم.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: از قبل دیدگاه های صاحبنظران داخلی و خارجی گرفته شد و در چهار پنل به صورت مجازی این دیدگاه ها به علاقه مندان در سراسر جهان ارائه شود.

عامری با بیان اینکه تاکنون 38 نفر از نخبگان، اندیشمندان و صاحبنظران دیدگاه هایشان را برای ما ارسال کرده اند، افزود: در این چهار پنل دیدگاه ها را ارائه خواهیم کرد و جمع بندی آن هم در قالب بیانیه عرضه خواهد شد تا فرصتی فراهم شود که در آینده سند صلح و عدالت مبتنی بر اندیشه های اسلامی-ایرانی آماده و به عنوان یک هنجار به مجامع بین المللی عرضه شود.

وی گفت: هدف این است که تعریف غلطی که از جمهوری اسلامی در حوزه صلح خواهی در دنیا اتفاق افتاده اصلاح شود و در عین حال حرف راستین اسلام را عرضه کنیم و فرصتی را برای تبادل نظر در این حوزه فراهم کنیم.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با اشاره به نبود ادبیات متقن و علمی در حوزه صلح عادلانه در گذشته تصریح کرد: امروز صلح عادلانه در اکثر حوزه های علمی و اندیشه ای دنیا صاحب کرسی و مطالعات ویژه شده است و در اکثر اسناد بین المللی ردپای آن دیده می شود.

عامری با بیان اینکه آرام آرام این حوزه گفتمانی به یک دغدغه عمومی تبدیل شده، افزود: امروزه، اکثر اظهارات نخبگانی و اجتماعی در دنیا عدالت خواهی را مقدم بر صلح می دانند و این نشاندهنده این است که گفتمان صلح عادلانه می تواند به یک هنجار بین المللی تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: این گفتمان می تواند به بستری تبدیل شود تا بسیاری از نارسایی های کنونی را در حوزه های مختلف حداقل در حوزه های اندیشه ای سامان دهد و امیدواریم در آینده شاهد سطحی از صلح عادلانه در جامعه بشری باشیم.

  پربازدید ترین