• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برادری شیعه و سنی؛ حکمتیار سخنگوی وهابیت

شیعیان در افغانستان متشکل از اقوام و نژادهای مختلف بوده و از هر قوم و تبار افغانستان یک بخش شیعه و یک بخش سنی است.
 
در تمام اقوام شناخته شده و بزرگ افغانستان شیعه و سنی وجود دارد و هیچ کس ادعا کرده نمی‌تواند که شیعیان از یک قوم و تبار هستند. همچنان شیعیان در افغانستان از سده‌های نخستین اسلامی همزمان با اهل سنت در نقاط مختلف افغانستان پراکنده شده و کدام هویت مذهبی تازه نیست که یک باره ظهور کرده باشد.  
مطابق نص صریح امام اعظم ابوحنیفه، هر اهل قبله مسلمان است و هیچ کس او را تکفیر کرده نمی‌تواند. بنابر این و با توجه به فتوای تاریخی شیخ محمود شلتوت مبنی بر جواز پیروی از فقه جعفری همانند مذاهب اربعه اهل سنت، شیعه یکی از مذاهب بزرگ اسلامی در بدنه جهان اسلام است و انکار آن به معنی پاره شدن تن امت اسلامی می‌باشد.
 
اما بر گردیم به اظهارات اخیر گلبدین حکمتیار در خصوص باورهای شیعه و مذهب جعفری و اهل تشیع افغانستان. حکمتیار همواره به عنوان یک اجنت آی اس آی فعالیت داشته و فلسفه وجودی او تفرقه انداختن و آب را گل آلود کردن به سود بادارش می‌باشد. شیعه و سنی بیش از 13 قرن می‌شود که در افغانستان برادر وار زندگی نموده و هیچ اهل سنتی که خود را حنفی می‌داند شیعه را خارج از دایره اسلام نمی‌خواند، مگر این که به تازگی سر سپرده وهابیان شده باشد.  
از سخنان حکمتیار چنین بر می‌آید که او از مذهب عظیم حنفی عدول کرده و به تازگی در خدمت وهابیت سعودی قرار گرفته است.
 
ماموریت جدید حکمتیار تفرقه اندازی بین شیعه و سنی است تا آتش جنگ فرقه‌ای در بگیرد و افغانستان مبدل به سوریه‌ای دیگر شود.  

حکمتیار به خوبی می‌داند که برادری شیعه و سنی در افغانستان استوارتر از آن است که با چند حرف پوچ و برخاسته از جهالت و نادانی و تعصب کور وهابی، صلح و اخوت را کنار گذاشته و به جان هم بیفتند.
 
اظهارات حکمتیار در خصوص امام دوازدهم شیعیان، امامت و اجتهاد در تشیع برخاسته از عمق جهل و نادانی او نسبت به مذهبی است که چشم بسته و به دستور باداران سعودی‌اش آن را رد می‌کند.
 
او حتا یک کتاب کلامی شیعه را نخوانده و ماموریت استخباراتی‌اش را با ایجاد شبهه و شک در اذهان عامه ادامه می‌دهد.
 
اما شیعیان و اهل سنت از سدهای متمادی به این سو در افغانستان برادر وار زندگی نموده‌اند و می‌دانند که عدالت و صلح در پذیرفتن تفاوت‌های هم دیگر است نه در طرد و دوری و نفرت پراکنی.

  پربازدید ترین