• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله در پاکستان: زمان شعارهای کهنه و تیوری توطیه به سر رسیده است

عبدالله در پاکستان: زمان شعارهای کهنه و تیوری توطیه به سر رسیده است

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، در انستیتوت مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد گفته است که اکنون زمان شعارها و بیانه‌های کهنه و تکراری و تیوری‌های توطیه‌ به سر رسیده و فرصت آن رسیده است تا فصل تازه‌ای رقم زده شود.

آقای عبدالله در سفرش به پاکستان، صبح امروز در انستیتوت مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی گفت که اکنون آینده صلح‌آمیز در افق افغانستان به چشم می‌خورد. او تصریح کرد که در دوازدهم سپتمبر در دوحه‌، اولین نشست مذاکرات صلح و آشتی با طالبان افتتاح شد و همین اکنون تیم‌های مذاکره‌کننده دو طرف در‌باره‌ راه‌های پایان دادن مسالمت‌آمیز به جنگ و رسیدن به توافق سیاسی، گفت‌وگو می‌کنند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی نقش پاکستان در روند صلح را سازنده خواند و گفت که اکنون پاکستان نه تنها در کمک به ختم موفقانه‌ی این روند، بلکه با ایستادن در کنار مردم و حکومت افغانستان، در ساختن منطقه‌‌ی صلح‌آمیز و مرفه نیز نقش مهم‌تری دارد. وی افزود که افغانستان به همین دلیل چشم به ‌راه گام‌های عملی و مشترک پاکستان است.

آقای عبدالله تأکید کرد: «به این باورم که کنون فرصت آن رسیده است تا از شعارها و بیانیه‌های کسشهنه و تکراری و تیورهای توطیه‌ که ما را به عقب نگهداشته، عبور کنیم و فصل تازه‌ای رقم بزنیم.»

او تصریح کرد، به نفع هیچ کشوری نیست که وضعیت کنونی را ادامه دهد. وی افزود که اکنون هردو کشور به روی‌کرد تازه‌ای نیاز دارند تا به منطقه به عنوان یک «منطقه‌‌ی واحد» نگاه کنند.

هم‌چنان آقای عبدالله گفت که باید به واقعیت‌های منطقه‌ در سی سال گذشته نگاه شود و تغییرات جغرافیایی – سیاسی و جغرافیایی – اقتصادی در نظر گرفته شده، درس‌های لازم از سود و زیان و تهدیدها و فرصت‌ها آموخته شود.

او گفت: «باید به این توجه کنیم که اگر ما راه‌حل‌های استوار بر برد-برد، تنش‌زدایی، میانه‌روی، اتصال منطقه‌ای بیش‌تر، تجارت، ترانزیت، هم‌گرایی اقتصادی و تعامل موثر و بیش‌تر میان تاجران و مردم را دنبال می‌کردیم، به کجا قرار می‌داشتیم.»

با این‌همه وی خاطر‌نشان کرده که اکنون نیز دیر نشده و فرصت‌های زیاد برای همکاری‌های امنیتی،  سیاسی و اقتصادی وجود دارد و با در‌نظرداشت و‌ضعیت کنونی جغرافیایی – سیاسی منطقه‌، فرصت‌های تازه برای همکاری فراهم گردیده، از این رو دو کشور بیش‌ از هر زمانی به همکاری مشترک و تعامل بیش‌تر برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز نیاز دارند.

عبدالله گفته است که اکنون فرصت آن رسیده تا هر دو کشور در انتخاب استراتژیک خود تجدید نظر کنند و چشم‌انداز تازه‌ای را به معرفی بگیرند.

به گفته او هر دو کشور باید مشکلات و منافع مشترک را به بحث بگیرند و این را بدانند که صلح و ثبات در افغانستان، در جغرافیای جنوب و مرکز آسیا می‌تواند پی‌آمدهای مثبتی را برای همسایه‌گان و هم‌گرایی منطقه‌ای داشته باشد.

وی گفت: «ملت ما بیش‌تر از هر زمان با یک‌دیگر وصل و در ارتباط و مصمم‌اند تا خود آزادانه در‌باره‌ی حکومت و نظام همخوان با وحدت و تنوع جامعه‌ی خود تصمیم بگیرند. این ملت متحول و دگرگون شده، می‌خواهد دست‌آوردهای بنیادین خود را به شمول حقوق و آزادی‌های فردی تمام گروه‌های ساکن افغانستان حفظ کنند.»

رییس شورای عالی مصالحه ملی تأکید کرده است که افغانستان اجازه نمی‌دهد که هیچ دهشت‌افگنی در خاکش حضور داشته باشد و نیز به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد که برای دیگران تهدیدی ایجاد کند.

در این نشست شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان و صادق خان نماینده پاکستان در امور افغانستان نیز سخنرانی کردند. جانب پاکستانی تاکید کردند که صلح برای افغانستان، صلح برای پاکستان است.

  پربازدید ترین