• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر صحت: افغانستان موج اول کرونا را موفقانه سپری کرد

 وزیر صحت: افغانستان موج اول کرونا را موفقانه سپری کرد

همزمان با افتتاح «سمپوزیم تقویت نظام صحی» احمدجواد عثمانی سرپرست وزارت صحت می گوید که افغانستان موج اول کرونا را موفقانه سپری کرده و اکنون آمار ابتلا به این ویروس در سراسر کشور کاهش چشم‌گیر یافته است.

آقای عثمانی امروز سه‌شنبه (8میزان) در مراسم افتتاحیه سمپوزیم تقویت نظام صحی گفت در صورتی که موج دوم کرونا در کشور آغاز شود، بخش صحی بیشتر و بهتر از قبل برای ارائه خدمات به شهروندان آمادگی دارد.

عثمانی افزود که دسترسی شهروندان در سال‌های پسین به خدمات درمانی افزایش یافته و در حال حاضر بیش از 85 درصد از شهروندان کشور به ویژه باشندگان مناطق روستایی به خدمات صحی ابتدایی دسترسی دارند.

سرپرست وزارت صحت تاکید کرد که شهروندانی که به خدمات درمانی دسترسی دارند به گونۀ میانگین در مدت یک ساعت فاصلۀ زمانی می‌توانند خودشان را به یکی از مرکزهای درمانی برسانند؛ فاصله‌یی که در نظام صحی کشور یک فاصلۀ زمانی معیاری شمرده می‌شود.

به گفته او شیوع ویروس کرونا به گونۀ موقت سبب کاهش دسترسی شهروندان به خدمات درمانی شده بود، اما این چالش در هفته‌های پسین برطرف شده است.

از سوی هم سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در این مزاسم گفت که تدوین پالیسی جدید صحی در کشور یک ضرورت جدی است و بدون آن نمی‌توان مشکلات و چالش‌ها را شناسایی کرده و برای آن راه حل پیدا شود.

دانش افزود که سمپوزیم هماهنگی طبی نگاهی از درون به سیستم صحی کشور است و باید به آن دو بخش دیگر نیز توجه شود و با راه اندازی سروی‌ها و نظر سنجی‌ها و استفاده از تجربیات و معیارهای بین‌المللی، سیستم صحی کشور مورد ارزیابی قرار گیرد.

او تاکید کرد که نظام صحی افغانستان از نگاه معیارهای بین‌المللی و در مقایسه با سایر کشورها، با مشکلات زیاد و نگران کننده مواجه است و به همین منظور ضرورت است که سیستم آموزش طبی و نظام صحی کشور به صورت دقیق، جامع و همه جانبه بازنگری شود.

  پربازدید ترین