• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست ژنو در مورد افغانستان فردا برگزار می شود

نشست ژنو در مورد افغانستان فردا برگزار می شود

نشست ژنو در مورد افغانستان قرار است فردا (دوشنبه، 3 قوس/23 نوامبر) تحت عنوان «صلح، رفاه و خودکفایی» در کشور سویس برگزار شود.

وزارت مالیه‌ی کشور از ماه‌ها بدینسو برای این نشست آمادگی گرفته است. وزیران خارجه و مالیه‌ی افغانستان برای شرکت در این نشست به سویس رفته‌اند.

این نشست دو روزه آخرین نشست دهه‌ی تحول افغانستان (2015 – 2025) خواهد بود. این نشست پس از نشست‌های بروکسل در 2016 و نشست ژنو در 2018 برای افغانستان است.

نشست ژنو توسط افغانستان، فنلند و سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و در آن بیشتر از 100 دولت و سازمان بین‌المللی شرکت خواهند کرد.

افغانستان در نشست‌های قبلی بروکسل و ژنو، تعهد کرده بود که در بخش‌های مبارزه با فساد، ازدیاد عواید، حساب‌دهی، خودکفایی، حکومت‌داری خوب، اصلاحات و توسعه کار خواهد کرد. جامعه‌ی جهانی بسته‌ی کمکی 15 میلیارد دالری را در چهار سال تعهد داده بود.

در نشست ژنو حکومت افغانستان گزارش تطبیق تعهداتش را به جامعه جهانی ارائه می‌کند. حکومت انتظار دارد که کشورهای کمک‌کننده به حمایت‌های مالی‌شان از افغانستان برای چهار سال دیگر نیز ادامه دهند.

مسئولان در وزارت مالیه چندی پیش به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که حکومت افغانستان توانسته است حدود 90 درصد تعهداتش را عملی کند.

  پربازدید ترین