• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قطع برق کابل 15 هزار کارگر را بیکار کرد

قطع برق کابل 15 هزار کارگر را بیکار کرد

اتاق صنایع و معادن کابل می‌گوید که پرچاوی‌های ممتد برق در پایتخت، باعث شده تا صدها کارخانه از فعالیت باز بمانند و هزاران کارگر بیکار شوند.

کریم عظیمی رئیس هیات عامل اتاق صنایع و معادن کابل، امروز در یک نشست خبری گفت که با کاهش واردات برق از ازبکستان به افغانستان، حدود 80 درصد کارخانه‌های پارک‌های صنعتی کابل تعطیل و 15 هزار نفر نیز بی‌کار شدند.

به گفته او اکثر این کارخانه‌ها در شبانه روز 12 تا 13ساعت #برق داشتند، اما از مدتی است که 4 تا 5 ساعت برق دارند.

او می‌گوید که کارخانه داران در این روزها یک روز برق دارند و یک روز برق نیست و در روزهای که برق است نیز چهار ساعت الی پنج ساعت بیشتر نیست. به گفته او بیشتر کارخانه‌ها فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

صنعتکاران می‌گویند که قطع دوامدار برق و نوسان ولتاژ برق، سبب آسیب رسیدن به ماشین آلات کارخانه‌ها شده و در مواردی به دلیل کار نکردن منظم ماشین‌ها، مواد خام در داخل آنان گیر کرده و غیر قابل استفاده شده است.

در یک ماه گذشته شهروندان کابل در شبانه روز کمتر از شش ساعت برق دارند. شرکت #برق_افغانستان اعلام کرده که به دلیل مشکلات فنی در ازبکستان این کشور میزان صادرات برق به افغانستان را از 450 مگاوات به 380 مگاوات کاهش داده است.

شرکت برق افغانستان حدود دو سال پیش گفته بود که با واردات برق تازه از ترکمنستان با ظرفیت بالا و فعال شدن نیروگاه آفتابی در نزدیکی سد نغلو، مشکل برق کابل کاملا حل خواهد شد. اکنون نه تنها مشکل حل نشده که هرسال نسبت به سال گذشته بیشتر نیز شده است.

  پربازدید ترین