• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بازسازی منار پنجم مصلی گوهرشاد در هرات آغاز شد

بازسازی منار پنجم مصلی گوهرشاد در هرات آغاز شد

دفتر والی هرات اعلام کرده که بنیاد آقاخان کار مراقبت و مستحکم کاری منار پنجم در مجموعه مصلی گوهرشاد در شهر هرات را آغاز کرده است.

عبدالوحید قتالی، والی هرات از توجه رئیس جمهور غنی و همچنین همکاری بنیاد فرهنگی آقاخان قدردانی کرده است.

به نوشته دفتر والی هرات، قرار است امور مراقبت و مستحکم کاری منار پنجم با رعایت مقررات سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو)، زیر نظر متخصصین بین‌المللی در هماهنگی با متخصصان داخلی و ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات به پیش برده شود.

وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز گفته که با همکاری کشور فرانسه، به‌زودی کار باستان شناسایی در مجموعه مصلی را آغاز خواهد کرد.

چندی قبل محمد اشرف غنی، رئیس جمهور، در تماس با والی هرات خواستار رسیدگی و بازسازی مناره پنجم مصلی هرات شده بود.

در سال 1398 حکومت اعلام کرد که مصلی و گنبد گوهرشاد را در هرات بازسازی می‌کند. بازسازی این بناها را "اداره عملیاتی و توسعه‌ای" ریاست جمهوری به عهده گرفته بود.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات چندی قبل گفته بود که کار بازسازی بخش‌های از مجموعه مصلی در حال حاضر ادامه دارد.

گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ میرزا تیموری (پسر امیر تیمور، از شاهان دوره تیموری) یکی از زنان مطرح تاریخ منطقه است. نظر به متون تاریخی، در طول حیاتش خدمات زیادی در عرصه علم و دانش، فرهنگ و هنر انجام داده است.

مناره‌های گوهرشاد در هرات و مسجد گوهرشاد در نزدیک زیارتگاه امام رضا (علیه السلام) در مشهد ایران، از بزرگترین یادگارهای اوست.

مناره‌های مصلی هرات در عصر تیموریان و در محلی که مدرسه گوهرشاد همسر شاهرخ در آن قرار داشت، ساخته شد. در دوران جنگ‌های افغانستان مصلی هرات ویران و فقط پنج گنبد آن بجا مانده که آنان نیز به شدت صدمه دیده‌اند.

آرامگاه گوهرشاد همسر شاهرخ میرزای تیموری نیز در کنار مصلی‌های هرات قراردارد و این گنبدها یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری عصر تیموریان به حساب می‌آیند.

  پربازدید ترین