• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان: اگر بایدن به توافق دوحه پایبند نباشد جنگ علیه آمریکا از سر گرفته می شود

 طالبان: اگر بایدن به توافق دوحه پایبند نباشد جنگ علیه آمریکا از سر گرفته می شود

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان درباره بن‌بست مذاکرات بین‌الافغانی و مشروعیت جنگ در افغانستان گفت که تا برپایی نظام اسلامی و خروج نظامیان خارجی جنگ ادامه دارد و در مذاکرات صلح در قطر نیز توافقی نشده است و به زمان نیاز دارد.

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با اشاره مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه گفت که هیئت‌های مذاکره کننده دیدارهایی داشته‌اند اما تاکنون به توافقی دست نیافته‌اند.

وی در گفت‌وگو با «خامه پرس» درباره کنفرانس ژنو نیز افزود: طالبان درباره همکاری برای کمک رسانی با جامعه جهانی بیانیه‌ای صادر کرده بود که به آن پاسخ داده نشد و سهمی هم در کنفرانس در نظر گرفته نشد.

محمد نعیم درباره سفر «عمران خان» نخست وزیر پاکستان نیز اظهار داشت که افغانستان با همه کشورهای همسایه باید روابط خوبی داشته باشد. روابط خوب با پاکستان برای افغانستان مفید است.

سخنگوی طالبان همچنین درباره برقراری آتش‌بس و درخواست‌های دولت افغانستان خاطرنشان کرد که جنگ در این کشور از 20 سال گذشته تاکنون ادامه دارد و تا زمانی که علت‌ها آن مشخص نشود، رسیدن به توافق درباره آتش‌بس دشوار است.

وی در ادامه با اشاره به توافقنامه صلح طالبان-آمریکا و دولت جدید واشنگتن گفت که توافق صلح جنگ در افغانستان را متوقف کرد. این توافقنامه با دونالد ترامپ نبود بلکه با دولت آمریکا انجام شد. ما معتقدیم که دولت جو باید نیز به توافقنامه احترام می‌گذارد.

محمد نعیم تاکید کرد که اگر دولت بایدن این توافقنامه را نپذیرد جنگ ما علیه آمریکا از سر گرفته خواهد شد و تا خروج آنها ادامه خواهد یافت.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در پاسخ به مشروعیت جنگ افغانستان نیز گفت که تا برپایی نظام اسلامی در افغانستان و پایان اشغال خارجی‌ها جنگ ادامه خواهد یافت.

وی همچنین با مقایسه حکومت گذشته طالبان خاطرنشان کرد که طالبان 20 سال قبل نیز به مردم حقوق‌شان را داده‌اند در آن زمان زنان تحصیل می‌کردند و در چارچوب پلیس خدمت می‌کردند. اکنون نیز آماده‌ایم تا در چهارچوب شریعت اسلامی، حقوق زنان را بدهیم، اما زمانی که نظام اسلامی برپا شود».

  پربازدید ترین