• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان به جز کشاندن طالبان به میز مذاکره کار دیگری انجام داده نمی تواند

پاکستان به جز کشاندن طالبان به میز مذاکره کار دیگری انجام داده نمی تواند

اسد درانی، رییس پیشین سازمان استخباراتی پاکستان (آی‌اس‌آی) می‌گوید که این کشور به جز کشاندن گروه طالبان به میز مذاکره با دولت افغانستان، کار دیگری در روند صلح انجام داده نمی‌تواند.

رییس پیشین آی‌اس‌آی این گفته‌ها در صحبت با بخش اردوی بی‌بی‌سی مطرح کرده و گفته است که پاکستان صرفا می‌تواند با استفاده از نفوذ خود بر مجاهدین و گروه طالبان به آنان بگوید که با یک‌دیگر گفت‌وگو کنند.

به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، او افزوده است که طالبان و دولت افغانستان به هر تصمیمی که در این مذکرات برسند، برای پاکستان قابل‌قبول است.

اسد درانی همچنان گفته است که پاکستان به‌دلیل جنگ مجاهدین و طالبان در مقابل نیروهای خارجی در افغانستان همیشه به آن‌ها کمک کرده است.

او تأکید کرده است که پاکستان با وجود همه‌ی فشارها هنوزهم نفوذ و رابطه‌ی خود را با طالبان و مجاهدین حفظ کرده است.

آقای درانی همچنان گفته است که پاکستان اتحادی مرکب از روسیه، ایران و پاکستان به منظور جایگاه سیاسی مؤثر در افغانستان در حدود ده سال پیش ایجاد کرده است. به گفته‌ی او، این اقدام پاکستان هم‌اکنون در مذاکرات گروه طالبان مؤثر واقع شده است.

رییس پیشین آی‌اس‌آی قبلا گفته بود که رییس‌جمهور غنی در آینده‌ی افغانستان نقشی ندارد و گروه طالبان با او مذاکره نخواهد کرد. او افزوده بود که طالبان به جای آقای غنی با اشخاصی مانند عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی و محمد محقق، معاون پیشین ریاست اجرایی حکومت مذاکره می‌کنند.

او درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که با گذشت بیش از دوو‌نیم ماه از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی صلح، هنوز بحث روی آجندای آن آغاز نشده است.

چند روز پیش سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از نهایی‌شدن طرزالعمل مذاکرات در 21 ماده خبر داده بود.

سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان اما گفته بود که روی 21 ماده‌ی طرزالعمل مذاکرات توافق صورت گرفته، اما مقدمه‌ی آن هنوز هم به وضاحت بیشتر نیاز دارد.

  پربازدید ترین