• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افزایش نگرانی از سهم نابرابر کشورهای ثروتمند و فقیر از واکسن کرونا

افزایش نگرانی از سهم نابرابر کشورهای ثروتمند و فقیر از واکسن کرونا

یک سازمان حقوق بشری هشدار داد، کشورهای ثروتمند جهان بیش از نیمی از واکسن‌های کرونا را خریده‌اند و در کشورهای فقیر از هر ده نفر یک تن به این واکسن دسترسی خواهد داشت.

سازمان «عفو بین‌الملل» روز چهارشنبه هشدار داد در کشورهای فقیر جهان از هر ده نفر تنها یک تن می‌توانند به واکسن کرونا دسترسی داشته باشند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، این سازمان اعلام کرد در این میان متخلف‌ترین کشور، کانادا است که با حجم واکسنی که سفارش داده می‌تواند تمام 38 میلیون نفر جمعیت این کشور را پنج بار واکسینه کند.

به گفته این سازمان، کشورهای ثروتمند جهان فقط دوازده درصد جمعیت جهان هستند اما 53 درصد از کل واکسن‌های ساخته شده را خریداری کرده‌اند.

با این اوصاف، 67 کشور فقیر فقط می‌توانند حدود ده درصد از مردم خود را واکسینه کنند. از میان این تعداد کشورهای فقیر، پنج کشور (کنیا، میانمار، نیجریه، پاکستان و اوکراین) بیش از یک و نیم میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده‌اند.

کشورهای انگلیس و کانادا مجوز استفاده از واکسن ساخته شده توسط «فایزر» و «بیون‌تک» را به تأیید رسانده و روسیه نیز استفاده از واکسن بومی «اسپوتنیک وی» را آغاز کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در کاخ سفید دستور اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن شهروندان آمریکایی «اولویت نخست» دستیابی به واکسن کرونا را خواهند داشت.

تا این لحظه، بیش از 68 میلیون نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و حدود یک و نیم میلیون نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

  پربازدید ترین