• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تعامل علمای شیعه وسنی افغانستان الگوی مناسبی برای سایر کشور هاست / از رویکردهای فرقه ای و مذهبی پرهیز شود

تعامل علمای شیعه وسنی افغانستان الگوی مناسبی برای سایر کشور هاست / از رویکردهای فرقه ای و مذهبی پرهیز شود

مدیر حوزه های علمیه ایران به دسیسه‌های شوم استکبار جهانی نسبت به ملت افغانستان اشاره نمود و تأکید کرد: علما، روحانیون و نهادهای علمی و حوزوی وظیفه دارند تا این ملت و مردم را از دردها و آلام تحمیلی استکبار جهانی نجات دهند؛ پرهیز از رویکردهای فرقه‌ای و مذهبی از الزامات موفقیت در این مسیر است.

آیت الله اعرافی در دیدار بیت آیت الله محقق کابلی، ضمن تقدیر از فعالیت های علمی و تبلیغی دفتر آیت الله  محقق کابلی گفت: این که در مسیر رشد و تعالی علمی و معنوی و دینی کشور عزیز و محبوب افغانستان قدم برمی دارید مایه خرسندی است.

وی در ادامه با تأکید بر این که افغانستان سرزمینی مهم، پرظرفیت و در عین حال مظلوم است، خاطرنشان کرد:دشمنان اسلام  و ملت افغانستان، کشوری که سرشار از منابع انسانی و منابع بالقوه اقتصادی و مالی بوده، از استعدادهای اجتماعی بیشماری برخودار است، را تحت ظلم قرار داده، نمی گذارند این مردم در امنیت و آسایش، مسیر رشد، تعالی و شکوفایی را طی نماید.

مدیر حوزه های علمیه ایران، افغانستان را کشوری غنی، ریشه‌دار و مملو از عِرق معنوی، اخلاقی و دینی بسیار والا توصیف نمود و اذعان داشت: مقاومتی که افغانستان در برابر ارتش سرخ و هجمه شوری سابق نشان داد، بسیار ستودنی است.

آیت الله اعرافی به دسیسه‌های شوم استکبار جهانی نسبت به ملت افغانستان نیز اشاره‌ نمود و تأکید کرد: علما، روحانیون و نهادهای علمی و حوزوی وظیفه دارند تا این ملت و مردم را از دردها و آلام تحمیلی استکبار جهانی نجات دهند؛ پرهیز از رویکردهای فرقه‌ای و  مذهبی از الزامات موفقیت در این مسیر است.

وی به جایگاه برجسته افغانستان در جهان اسلام اشاره نمود و یادآور شد: تعامل علمای شیعه و سنی افغانستان که مملو از نگاه اسلامی است، الگوی بسیار خوبی برای دیگر سرزمین های اسلامی است؛ همگرایی مذهبی با پیشتازی علما از ویژگی های برجسته سرزمین دوست و برادر افغانستان به شمار می‌رود.

مدیر حوزه‌های علمیه ایران، افغانستان را سرزمینی مملو از استعداد با مردمانی هوشیار توصیف نمود و اذعان داشت: افغانستان همواره در صدر برنامه‌های جامعةالمصطفی قرار داشته، طلاب و دانش پژوهان افغانستانی در تمام موسسات، رشته‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی نقش برجسته و تاثیرگذاری دارند.

وی با تأکید بر این که جامعه حوزوی و تحصیل کنندگان دینی باید انسجام خویش را مبتنی بر نگاه جامع معرفتی حفظ نمایند، اظهار داشت: افغانستان همچون کشورهای دیگر اسلامی، در معرض هجوم فکری است؛ مقابله با این مهم، نیازمند تقویت بنیه‌های اعتقادی و اخلاقی آحاد جامعه است.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود، بر لزوم تربیت دانش پژوهان متخصص رشته‌های مختلف علوم اسلامی، انسانی و  علوم پایه تاکید نمود و بیان داشت: امیدواریم مسیر علوم اسلامی، معارف دینی و مرجعیت، پررونق‌تر از همیشه باشد، امت اسلام و کشورهای اسلامی از این دوره‌های سخت با موفقیت و سربلندی عبور نمایند.

در ابتدای این دیدار یکی از اعضای دفتر مرحوم آیت الله محقق کابلی ضمن تبیین جایگاه تاثیرگذار این عالم فرهیخته در میان مردم افغانستان، گزارشی از برکات وجودی آیت الله محقق کابلی و دایره فعالیتی دفتر در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، تبلیغی و سیاسی ارائه نمود.

  پربازدید ترین