• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیپارتمنت زبان پشتو در دانشگاه آزاد اسلامی ایران ایجاد شد

دیپارتمنت زبان پشتو در دانشگاه آزاد اسلامی ایران ایجاد شد

دیپارتمنت (کرسی) زبان پشتو روز (چهارشنبه، 10 جدی) در نشست مجازی واحدهای منتخب دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های منتخب افغانستان با حضور دکتر عباس بصیر؛ وزیر تحصیلات عالی افغانستان، دکتر تهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی ایران، دکتر محمد عثمان بابری رئیس دانشگاه کابل، خانم دکتر شریفی رئیس دانشگاه تعلیم و تربیه استاد ربانی، دکتر علاءالدین بروجردی معاون بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی دکتر گنجی، دکتر علیرضا رجایی نماینده وزارت خارجه ایران، دکتر عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در تهران، دکتر امینیان سفیر ایران در کابل و برخی دیگر از روئسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایران، راه اندازی شد.

همزمان وزیر تحصیلات عالی در این ویدیو کنفرانس بر لزوم تقویت همکاری‌های بین دانشگاه های افغانستان و دانشگاه آزاد اسلامی ایران تاکید کرد.
عباس بصیر گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهاد غیر دولتی در عرصه های علم و فرهنگی ایران نقش پررنگی داشته و می‌تواند نقش مهمی در آموزش عالی کشور ما نیز داشته باشد».
وی در ادامه افزود: «حضور دانشگاه آزاد اسلامی در کابل نقطه عطفی در آموزش افغانستان است که در تربیت نیروهای تخصصی کمک شایان می کند».
بصر تاکید کرد که باید از ظرفیت دانشگاه آزاد استفاده شود و «نباید همکاری‌ها به چند رشته آموزشی محدود باشد».
وزیر تحصیلات عالی در اخیر بر همکاری‌های علمی و پژوهشی بین دو کشور به خصوص هماهنگی بین دانشگاه های آزاد اسلامی و دانشگاه‌های افغانستان تاکید کرد.
به گفته او، همکاری‌های علمی و دانشگاهی و افتخارات دانشگاه‌ آزاد اسلامی می‌تواند در توسعه آموزش عالی و توسعه و پیشرفت کمک کند .

ایجاد کرسی «زبان پشتو» در دانشگاه آزاد اسلامی افغانستان/ هیچ محدودیتی برای ارتباط با جوانان مستعد و طالبان علم در افغانستان نداریم
در ابتدای این جلسه دکتر محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این کنفرانس ضمن خوشامدگویی به سفرای دو کشور و تبریک به عباس بصیر، وزیر تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان که اخیراً رأی اعتماد مجلس افغانستان را کسب کرده است، گفت: از تمامی عزیزانی که مقدمات برگزاری این نشست را فراهم کردند تا مسوولان دو کشور دوست، برادر، همزبان و هم‌فرهنگ ایران و افغانستان با یکدیگر ملاقات کنند، تشکر می‌کنم.

وی از حادثه بمب‌گذاری دانشگاه کابل و ترور شهید فخری‌زاده به‌عنوان دو اقدام تروریستی اخیر دشمن مشترک ایران و افغانستان یاد کرد و افزود: در ایامی که پشت سر گذاشته‌ایم، در دو حادثه یکی دانشگاه کابل که منجر به از دست دادن جمعی از دانش‌پژوهان افغانستان شد و دیگری ترور شهید فخری‌زاده که منجر به از دست دادن پنجمین دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران شد، بار دیگر کینه‌ورزی سلطه جهانی به این دو سرزمین ثابت شد و به مشترکات ایران و افغانستان اضافه کرد که دشمنان، کنشگران صحنه علم را هدف قرار داده‌اند.

تمدن‌های بزرگ براساس توسعه و تمدن علمی شکل می‌گیرند
دکتر طهرانچی ادامه داد: تمدن‌های بزرگ براساس توسعه و تمدن علمی شکل می‌گیرند. توسعه، پیشرفت و رسیدن به سعادت، وظیفه همه حکمرانان است. در مدل پیشرفت باید بدانیم، پیشرفت ساخت آینده بر مبنای گذشته است. همانطور انسانی که فراموشی بگیرد، آینده ای ندارد، ملتی هم که فراموشی بگیرد، آینده ای نخواهد داشت. در واقع گذشته مبنای ساخت آینده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: علمای تاریخ علم و حتی علمای منصف غربی نیز اذعان دارند که اگر دوره تمدنی قرن 2 تا 5 هجری یا 8 تا 13 میلادی نبود، غرب هیچ‌گاه به مرز مدرنیته نمی‌رسید. در آن دوران تمدنی که به واسطه ظهور پیامبر اکرم (ص) رخ داد و با نگاهی که مسلمانان بر مبنای قرآن و معارف اهل بیت (ع) به علم داشتند، علم تجربی احیا شد و جغرافیای جدید علم شکل گرفت. در آن جغرافیای جدید، خراسان به‌عنوان هسته بنیادین قرار داشت و ایران و افغانستان دست در دست هم داشتند. دانشمندان به راحتی از شرقی‌ترین نقطه تا غربی‌ترین نقطه که آندلس بود، حرکت می‌کردند و امنیتی برقرار بود که بعدها هیچ‌گاه در تاریخ تکرار نشد. این جغرافیای علم و این مردم سختکوش، تمدن علمی قرن 8 تا 13 را رقم زدند.

وی با اشاره به مقاله‌ای که در سال 2005 در مجله نیچر پس از بازدید یکی از سردبیران این مجله از پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران در بایوتکنولوژی و نانوتکنولوژی نوشته شد، تصریح کرد: در این مقاله اشاره شده که مرجعیت علمی در ایران در حال بازسازی و ظهور دوباره است، مگر اینکه با تحریم یا اغتشاش سیاسی مانع آن شد. در بخش دیگری از این مقاله آمده که ایرانیان از گذشته تاریخی خود که روزی رهبری جهان را در اختیار داشتند، آگاهند و باید جلوی آنها را گرفت.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه «جورجیا تک» طی دو سال گذشته مأموریت پیدا کرد که تحقیقات نانوتکنولوژی را در عرصه کشورها بررسی و نتیجه آن را در مقاله‌ای اعلام کند، گفت: در این مقاله اعلام شد که چین در عرصه نانو بسیار قوی ظاهر شده و بعد از آن ایالات متحده، کره جنوبی، هند و به طور تعجب برانگیزی ایران قرار دارند. همچنین 20 انستیتوی اول دنیا که در نانوتکنولوژی فعالیت دارند را در سه دوره پنج ساله مورد مقایسه قرار داده و اعلام می‌کند که در سال 1995 هر 20 موسسه آمریکایی بودند، اما در سال 2015، 19 مؤسسه چینی و مؤسسه بیستم دانشگاه آزاد اسلامی پیش‌قراولان تحقیقات نانوتکنولوژی بود.

برای ساخت مسیر علمی نیازمند جغرافیای جدید علمی هستیم
وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که باید راه توسعه را از مسیر علم پیش برد و در ساخت مسیر علمی نیازمند یک جغرافیای جدید علمی هستیم. امروزه دیگر جغرافیای جنوب-شمال در بحث علم جوابگو نیست. آمریکا و انگلستان در اسناد خود اعلام می‌کنند چه در سال 1945 و چه در ابتدای قرن 21 و چه سال‌های اخیر، مسیر رهبری جهانی را از توسعه علمی قرار داده‌اند، پس توسعه علمی مسیر رهبری جهانی و مسیر ثروت جهانی است.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ایران با اشاره به سند «فراتر از طوفان پیش رو» که در دولت اوباما منتشر شد، گفت: در این سند، اعلام می‌شود که کشورهای نوظهوری بهعنوان تهدید در عرصه علم ظهور کرده‌اند و می‌خواهند جایگاه رهبری علم که مقدمه رهبری جهانی است را از ما بگیرند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه حضور جمهوری اسلامی ایران در جایگاه پانزدهم برون‌‌دادهای علمی یک اتفاق نیست، تأکید کرد: در مقاله نیچر اشاره می‌شود که رهبری ایران اسلامی مسیر توسعه را از مسیر علم قرار داده است. جامعه علمی ایران نیز این موضوع را پذیرفته و نتیجه آن هم پیشرفت علمی است که استقلال و توسعه کشور را به همراه خواهد داشت.

وی خطاب به رؤسای دانشگاه‌های افغانستان و جمعی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که در جلسه حضور داشتند، گفت: شما که عهده‌دار زعامت امر علم در دو کشور کهن و با فرهنگ ایران و افغانستان هستید، دقت داشته باشید که نسبت به مردم خود وظیفه داریم. وظیفه ما توسعه و بسترسازی پیشرفت است. بسترسازی پیشرفت از علم پیرو نمی‌آید، بلکه از علم پیشرو می‌آید. علم پیشرو هم کالایی نیست که بتوان از کشورهای سلطه‌گر وارد کرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه به لطف خداوند و به برکت انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دانشمندان ایران اسلامی آموخته‌اند که مدل مدیریتی و به دست آوردن علم اقتدارآفرین، علم امنیت‌بخش و علم اقتصادآفرین چیست، تصریح کرد: وقتی دانشمندان ما این‌ها را آموخته و به کار می‌گیرند، نظام سلطه، دانشمندان را ترور و دانشگاه‌ها را تحریم می‌کند، چرا که می‌داند این اقتصاد، اقتصاد هدیه کردن نفت و سرمایه به غرب نیست و اگر ببیند ما یاد گرفته‌ایم چگونه ارزش افزوده تولید کنیم و چگونه از علم، قدرت به دست آوریم، این را برنمی‌تابد.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه تنها راه پیشرفت، به‌کارگیری علم از نهاد دانشگاه است، گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند «جمهوری اسلامی ایران این توان را پیدا کرده که متعلق به خود نیست، بلکه متعلق به منطقه است». پس اگر می‌خواهیم منطقه‌ای امن و پررونق همراه با سلامتی و توسعه داشته باشیم، باید با دست در دست هم داده و با ارتباطات نزدیک علمی این اتفاق را رقم بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: نظام علمی غرب به دنبال این است که دانشمندان ما به غرب متصل باشند و دستاوردهایشان را در اولین مرحله در قالب مقالات به آنان هدیه کنند تا زودتر از بقیه در جریان دستاوردها قرار گیرند. این در حالی است که آن‌ها مخالف شبکه‌سازی ما با هم هستند و می‌گویند نباید شبکه درست شود. ما به دنبال جغرافیای علم هستیم تا دانشمندان ایران و افغان همکاری داشته باشند تا جغرافیای علم شکل بگیرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن اعلام آمادگی این دانشگاه برای انتقال دانش فنی به دوستان و برادران کشور افغانستان، گفت: خدا را شاکریم که موفق‌ترین شعبه ما در کشور افغانستان و شهر کابل فعالیت دارد. دانشمندان ایران باید در حوزه فناوری‌های نوین در سطح تحصیلات تکمیلی به کشور افغانستان بیایند و دستاوردهای دانشمندان ایرانی که مقام پانزدهم جهان را از آن خود کرده‌اند، باید به اشتراک گذاشته شود. فقط نباید در حوزه علوم انسانی در افغانستان فعالیت داشته باشیم، بلکه در علوم پایه، فناوری‌های نوین، علوم پزشکی و… باید حضور داشته باشیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به شیوع ویروس کرونا، پاندمی جهانی که فروریزنده اقتصاد کشورها و دنیا شده، گفت: ملتی که نتواند واکسن یا مبارزه علمی با این مقوله جدید را خود به دست آورد، مستعمره جدید کشورهای غربی خواهد شد. من به جامعه دانشگاهی و رؤسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان اولین تست موفق واکسن جمهوری اسلامی ایران را که دیروز انجام شد، تبریک می‌گویم، چرا که این سلاح مدرنی است که برای امنیت مردم خود باید به آن‌ها هدیه دهیم.

دانشگاه آزاد اسلامی هیچ محدودیتی برای ارتباط با جوانان مستعد و طالب علم افغانستان ندارد
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی هیچ محدودیتی برای ارتباط با جوانان مستعد و طالب علم افغانستان ندارد، اظهار داشت: با مقطع کارشناسی و پایین نگه داشتن تحصیلات عالیه، نمی‌توان پیشرفت کرد.
وی ادامه داد: مراقبت باشید، استانداردهایی که غرب هدیه می‌دهد، برای رشد ما مناسب نیست. باید استانداردهای خود را برای توسعه داشته باشیم. در بیش از 20 سال گذشته باور اینکه در ایران می‌شود دکتری نانوتکنولوژی و دکتری فیزیک و… تربیت کرد، وجود نداشت، اما جهادگران علمی کشور این کار را انجام دادند.

دکتر طهرانچی با اشاره به ایجاد کرسی زبان پشتون در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: زبان مادری، زبان تفکر است و علمی که مبتنی بر زبان مادری باشد، می‌تواند منشأ تفکر و پیشرفت واقع شود.
وی افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای گسترده‌ای در توسعه زبان فارسی به‌عنوان زبان علم داشته که این دستاوردها می‌تواند مورد استفاده جمهوری اسلامی افغانستان نیز قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌کند که غیر از کابل در دیگر شهرهای افغانستان نیز این ابزار توسعه را به اشتراک خواهد گذاشت. همچنین برای اینکه فرهنگ دو ملت تنها منحصر به فارسی زبانان نباشد، آمادگی دارد کرسی زبان پشتون را در دانشگاه آزاد اسلامی فعال در افغانستان، راه‌اندازی کند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: از وزیر تحصیلات عالیه افغانستان و دیگر مسئولان که برای گسترش روابط علمی دو کشور ارزش قائلند و از حضور یک دهه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی در افغانستان حمایت کرده و می‌کنند، تشکر ویژه دارم. امیدوارم بهعنوان دانشگاهی که 40 درصد آموزش عالی کشور و 50 درصد از تحصیلات تکمیلی جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد، بتوانیم در راه ارتقا و سعادت‌مندی این دو ملت تلاش کنیم.

علاقمندی دانشگاه کابل برای گسترش همکاریهای با دانشگاه آزاد اسلامی ایران
در ادامه این برنامه دکتر محمد عثمان بابری رییس دانشگاه کابل از طریق ویدیو کنفرانس ضمن تشکر از همکاری های صورت گرفته بین دانشگاه های افغانستان و ایران، آمادگی این دانشگاه را در جهت گسترش همکاری ها با دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران، مخصوصا دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد.
بابری افزود: متأسفانه افغانستان در چهار دهه گذشته دستخوش ناملایمات و جنگ بوده و نیاز است به تحصیلات عالی و معارف توجه جدی شود.

دانشگاه کابل در دو دهه گذشته شاهد تحولات خوبی بوده و اکنون نیز توسعه تحصیلات تکمیلی، توجه به علم و علم‌آفرینی و احیای زیربناها را بسیار جدی دانسته و خود را متعهد می‌دانیم تا پاسخگوی نیازهای کشورمان باشیم و بتوانیم نقش مهمی در توسعه علمی، منطقه‌ای و جهانی ایفا کنیم.

رییس دانشگاه کابل خاطرنشان کرد: این دانشگاه علاقمند به گسترش همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه شعبه کابل است.
وی افزود: با گسترش روابط علمی، بدون شک شاهد پیشرفت‌های خوبی خواهیم بود که البته در این خصوص با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل مذاکرات سازنده‌ای داشته‌ایم. امیدوارم گام‌های عملی در راستای همکاری‌های مشترک برداشته شود و در بعد همکاری‌های علمی، تحقیقاتی و توسعه تحصیلات تکمیلی برنامه های خوبی داشته باشیم.

شریفی رییس دانشگاه تعلیم و تربیت استاد ربانی افغانستان نیز که به صورت مجازی در این جلسه حضور داشت، بر استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی دو طرف تأکید کرد و گفت: یکی از راه‌های نجات بشریت از مشکلات، توسعه روابط علمی و دانشگاهی است.
وی افزود: دانشگاه تعلیم و تربیت استاد ربانی به عنوان دانشگاه مادر در این حوزه آمادگی گسترش همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی را دارد.

دانشگاه آزاد هیچ محدودیتی برای گسترش همکاری علمی با افغانستان ندارد
همچنین دکتر علاءالدین بروجردی معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی ایران در جلسه واحدهای منتخب دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای منتخب افغانستان، در سخنانی کوتاه گفت: برگزاری این کنفرانس نشان‌دهنده اوج علاقمندی و اراده مشترک مسئولان آموزش عالی افغانستان و دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش همکاری های علمی، آموزشی و فرهنگی است.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی هیچ محدودیتی برای گسترش همکاری علمی با افغانستان ندارد و از همکاری دانشگاه های استانی دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر نهایت استفاده را خواهیم برد.

تحصیل بیش از 1300 دانشجوی افغانستانی در دانشگاه آزاد استان تهران/ برای تبادل تجربیات آموزشی دانشگاه آزاد و آموزش عالی افغانستان آماده‌ایم.
در همین حال، رییس دانشگاه آزاد تهران گفت: «آمادگی همکاری در همه زمینه های علمی، آموزشی و پژوهشی با دانشگاه‌های افغانستان را طبق توافقاتی که مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد با مقامات افغانستان داشته‌اند دارد.»

محمودرضا آقامیری، با اشاره به اینکه اکثر دانشگاه‌های تهران میزبان دانشجویان افغانستانی هستند گفت: «بیش از 1300 دانشجوی افغانستانی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند».
وی تاکید کرد: «باید با همکاری وزارت تحصیلات عالی افغانستان سعی شود این دانشجویان هدفمند آموزش داده شوند».

اعلام آمادگی دانشگاه آزاد برای آموزش کمک پرستار و بهیار و همچنین راه اندازی مراکز توسعه آموزش پزشکی در افغانستان.
علیرضا خوشدل رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران در جلسه واحدهای منتخب دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای منتخب افغانستان اظهار داشت: مجموعه علوم پزشکی آزاد قدمت 35 ساله در آموزش پزشکی دارد و از سال 64 در این حوزه فعالیت خود را شروع کرده است.
وی ادامه داد این دانشگاه تاکنون بیش از 30 هزار دانش آموخته داشته در رشته های مختلف داشته است و فعالیت خود را با 4 رشته و 4 دانشکده آغاز کرده اما در حال حاضر بیش از 75 رشته تحصیلی و 8 دانشکده مستقل دارد.

خوشدل اظهار کرد: تعداد زیادی از دانش آموختگان کشور در رشته‌های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و سهم عمده‌ای از نقش 40 درصدی دانشگاه آزاد در آموزش عالی ایران برعهده دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
وی ادامه داد: بیش از 25 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و از این تعداد حدود 250 نفر دانشجوی خارجی داریم و قبل از این 204 نفر هم دانش آموخته شدند که برای ارائه خدمات به کشورهای خودشان بازگشته اند.

خوشدل گفت: بیشترین تعداد دانشجویان خارجی در حوزه‌های پرستاری و مامایی هستند و همچنان ظرفیت‌های عظیمی برای توسعه این همکاری وجود دارد.
وی ادامه داد: در ارتباطات با کشور افغانستان می‌توانیم در آندگرجویت و پست‌گرجویت به خصوص در حوزه‌های کمک پرستار و بهیار برای حل مشکلات سلامت کشور افغانستان کمک کنیم.

خوشدل افزود: در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای تخصصی و دکترای حرفه ای آمادگی ارائه خدمات را داریم. همچنین در دروه‌های بالینی تکمیلی و دوره‌های بالینی کوتاه مدت در همه تخصص‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود در بیمارستان‌های دانشگاه آمادگی برگزاری دوره‌های کوتاه مدت برای حوزه‌های مختلف را داریم.
وی در پایان گفت: آمادکی داریم خدمات تله مدیسین را با همکاری بیمارستان‌های دانشگاه آزاد به کشور افغانستان ارائه کنیم و همچنین در تلاشیم مراکز توسعه آموزش پزشکی در دانشگاه‌های افغانستان را راه اندازی کنیم.

در پایان این جلسه دکتر لیوال سفیر کشورمان در تهران، ضمن قدردانی از روابط نیک دو کشور ایجاد دیپارتمنت زبان پشتو در دانشگاه آزاد اسلامی ایران را اقدامی بسیار خوب در جهت شناخت دو ملت و گامی در جهت افغانستان شناسی در دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

  پربازدید ترین