• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شهید سلیمانی یک شخصیت جهانی و متعلق به تمام جهان اسلام و آزادی خواهان جهان بود

 شهید سلیمانی یک شخصیت جهانی و متعلق به تمام جهان اسلام و آزادی خواهان جهان بود

در مراسمی که به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی از سوی مرکز پژوهشی و راهبردی افغانستان – خاورمیانه در کابل برگزار شد، سخنرانان تکریم از شهدایی مثل احمدشاه مسعود و شهید سلیمانی، دفاع از آرمان های آنها و الگو قرار دادن شان برای یک زندگی با عزت تأکید کردند.

داکتر عبدالطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان در خصوص اینکه چرا از شهید سلیمانی در افغانستان تجلیل می کنیم گفت: وقتی از برادران هم دین و مسلمان ما همچون خان عبدالغفارخان تجلیل می شود و از پاکستان به افغانستان آورده شده و در جلال آباد دفن می شود، یا از غنی خان تجلیل می شود یا از یک برادر مسلمان دیگر ما از مناطق قبایلی تجلیل می شود و وزارت اقوام و قبایل برای پس از آن ساخته می شود، ما حق داریم از سردار سلیمانی در افغانستان تجلیل کنیم.

به گفته آقای پدرام، حوزه تمدنی ما مشترک است، دین ما مشترک است، حتی زبان و فرهنگ مشترک داریم، من نمی خواهم فقط در اشتراکات بحث کنم، بلکه شهید سلیمانی یک شخصیت جهانی و متعلق به تمام جهان اسلام و آزادی خواهان جهان بود و هست.

او گفت تجلیل از شخصیت ها، ادامه خواهد داشت و ما از تمام شخصیت جهان اسلام و آزادی خواه جهان تجلیل خواهیم کرد، ما در آینده از شعرا، عرفا، متفکرینی همچون اقبال لاهوری، استاد قناعت و... تجلیل خواهیم کرد.

رهبر حزب کنگره ملی افغانستان گفت که ارزش هایتان را با دستور امریکایی ها عیار نکنید، فکر کنید که این کاری که انجام می دهید درست است یا نیست، اسلامی هست یا نیست، ملی هست یا نیست، ارزشی فکر می کنید ببینید که ارزشمند هست یا نیست، از جهت حق بررسی کنید که حق بر شما یا انسانیت دارد یا نه، اگر رسیدید به این نتیجه که این حق مسلم است، ایستاد شوید در کنارش.

پدرام تصریح کرد که تکریم از شهدایی مثل احمدشاه مسعود و شهید سلیمانی، دفاع از آرمان آنها و الگو قرار دادن شان برای یک زندگی با عزت و با شرف وظیفه همه ما و شماست.

به گفته وی، بعد از نخستین حملات طالبان، شهید سلیمانی اولین کسی بود که به افغانستان آمد و با جریان های مقاومت و در رأس آن شهید احمدشاه مسعود دیدار و گفتگو کرد و حمایت خود را از آنان اعلام نمود.

او افزود: سخن معروف شهید احمدشاه مسعود که گفته بود "اگر به اندازه یک کلاه در افغانستان جا بماند از آن دفاع خواهم کرد" در گفتگو با شهید سلیمانی بوده است.

پدرام علاوه کرد که شهید سلیمانی در حوزه جهان اسلام برای آزادی و دفاع از ارزش های اسلامی جنگید.

نوید بخشی؛ رئیس نهاد فصل نو افغانستان نیز در سخنانی، شهید سلیمانی را از شخصیت های برجسته منطقه و امت اسلامی دانست که در رأس مبارزه با استکبار و امپریالیزم امریکایی قرار داشت.

او گفت که هدف از برگزاری این مراسم این است که شخصیت هایی همچون سردار شهید سلیمانی که الگوی عدالت خواهی، آزادی و شجاعت، صداقت برای همه امت اسلامی است را به مردم معرفی کنیم.

به گفته وی امریکایی ها قصد دارند تمام شخصیت های ملی و اسلامی را در سرتاسر جهان اسلام حذف کنند که شهادت شهید احمدشاه مسعود و سردار سلیمانی یکی از اهداف آنها بوده است.

او گفت استکبار غافل از این نکته است که با شهادت سلیمانی، دهها سلیمانی دیگر پرورش یافته و راه وی را ادامه می دهند.

غلام محمد محمدی؛ استاد دانشگاه کابل نیز در سخنانی گفت که قهرمان کسی است که خلقی را به حرکت دربیاورد، قهرمان بر روی کاغذ هیچگاه نمی شود. قهرمان کسی است که صف شکن و شکست ناپذیر همچون شهید احمدشاه مسعود و شهید سردار سلیمانی باشد.

او گفت که شهید احمدشاه مسعود و شهید سلیمانی هیچگاه برای غصب و غارت کشوری نرفتند بلکه اینها برای دفاع از حوزه تمدن اسلامی به مبارزه پرداختند، اگر اینها حق به جانب نیستند پس چه کسانی حق به جانب هستند، کسانی که از آن سوی دنیا می آیند و کشورهای اسلامی را اشغال می کنند، یا در ویتنام به قتل و غارت می پردازند یا در جاپان بمب اتمی بر روی هزاران انسان می اندازند.

  پربازدید ترین