• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سه پروژه ی مشترک میان افغانستان و ترکمنستان افتتاح شد

سه پروژه ی مشترک میان افغانستان و ترکمنستان افتتاح شد

سه پروژه‌ی مشترک اقتصادی خط آهن آقنیه – اندخوی، برق ترکمنستان – شبرغان و فایبر نوری امروز (پنج‌شنبه، 25 جدی) میان افغانستان و ترکمنستان افتتاح شد.

محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور و قربان قلی بردی محمدوف، رییس‌جمهوری ترکمنستان در یک نشست ویدیویی آن‌ها را گام ارزنده در راستای گسترش روابط میان دو کشور خواندند. رییس‌جمهوری غنی گفت که همکاری‌های منطقوی افغانستان با ترکمنستان «نهایت مهم» است.

او از همکاری‌های دولت ترکمنستان ابراز قدردانی کرده و گفت که تکمیل کار ساخت سه پروژه‌ی مشترک اقتصادی خط آهن آقنیه – اندخوی، برق ترکمنستان – شبرغان و فایبر نوری بخش مهم دیدگاه اتصال منطقوی افغانستان را تشکیل می‌دهد.

رییس‌جمهور کشور در بخشی از دیگر از صحبت‌هایش گفت که مردم افغانستان در آینده‌ی نه چندان دور شاهد افتتاح پروژه‌های دیگری که افغانستان را به چهار راه منطقه تبدیل می‌کند، نیز خواهد بود.

رییس‌جمهوری ترکمنستان نیز گفت که کشورش کمک‌های خود را به افغانستان ادامه می‌دهد. او گفت که ترکمنستان در کنار مردم افغانستان باقی می‌ماند.

گفتنی است که خط آهن آقینه – اندخوی 30 کیلومتر طول دارد. اداره‌ی خط آهن افغانستان دو روز پیش اعلام کرد که کار ساخت آن تکمیل شده و حدود 30 میلیون دالر هزینه برداشته است. هزینه‌ی ساخت این خط آهن از بودجه‌ی انکشافی اداره مستقل خط آهن افغانستان تمویل شده است.

تفاهم‌نامه‌ی ساخت خط آهن آقینه – اندخوی یک سال پیش میان اداره خط آهن افغانستان و وزارت صنایع و ارتباطات ترکمنستان امضا شده بود. به دنبال امضای این تفاهم‌نامه، کار عملی آن در چهارم اسد سال گذشته در ولایت فاریاب آغاز شد.

پیشتر اداره مستقل خط آهن، ساخت خط آهن آقینه – اندخوی را یک گام مهم در راستای ایجاد شبکه‌ی داخلی خط آهن خوانده و گفته است که افغانستان از طریق خط آهن آقینه – اندخوی به شبکه‌ی خط آهن ترکمنستان و منطقه وصل می‌شود.

براساس معلومات اداره مستقل خط آهن افغانستان، استیشن خط آهن آقینه – اندخوی به‌گونه‌ی اساسی ساخته شده و روزانه ده‌ها تُن کالاهای تجاری تخلیه و بارگیری می‌شود.

همچنان کار ساخت لین انتقالی 500 کیلوولت آقینه الی شبرغان و لین انتقالی 220 کیلوولت شبرغان الی مزارشریف در ماه میزان سال 1395 آغاز شد. کار ساخت آن نیز در ماه ثور سال جاری تکمیل شد و حدود 58.2 میلیون دالر امریکایی هزینه برداشته است.

پیشتر شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) گفته بود که اهالی ولایت‌های جوزجان، فاریاب، بلخ و کابل از انرژی برق این پروژه مستفید می‌شوند.

همچنان رییس‌جمهوری غنی با اشاره به پروژه‌ی فایبر نوری در بخشی از صحبت‌هایش گفت که کار ساختمان کیبل آن در بندر آقینه تکمیل شده است. از طریق این فایبر نوری، دو هزار و 500 میگابایت انترنت از طریق ترکمنستان به ولایت هرات و ولایات «همجوار آن» عرضه می‌شود.

  پربازدید ترین