• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آنجا که ارزش ها تلک اند

دیگر ما پی اسم و رسم و شعار و گفتار نیستیم ما فقط عدالت و صداقت و مدنیت میخواهیم. نام نظام هرچه بادا باد. شاهی، جمهوری و اسلامی اگر رنگ ‌عدالت نداشت یک تلکی بیش نیست.

شاید در مورد ارزش ها ونقش شان در جامعه نوشته ها ومقالات زیاد خوانده اید و من‌ هم گاهی روی ارزش های سیاسی، اعتقادی و اجتماعی چیز های نوشته ام و اما حالا در مورد دو ارزش حضور شما مینویسم که داعیه داران ان در افغانستان از نام شان‌ منحیث تلک در جهت قبضه قدرت استفاده میکنند.
جنگ ‌جمهوریت و امارت. در این روز ها در رسانه ها شاهد جنگ‌ مد عیان جمهوریت و امارتیم، حال ببینیم که هدف از شعار جمهوریت چیست و مدعی امارت کیست؟

هدف جمهوری خوا هان چیست؟ ایا اینها به جمهوریت باور دارند؟
از شاخصه های جمهوریت مردم سالاری و مشارکت سیاسی است که در جمهوریت افغانستان داستان انتخابات و مشارکت بشما روشن است. از یک خانواده یک‌گله شامل بدنه نظام است و اما از برخی ولایات یک فرد هم در رده های کلیدی نظام نیست.
از شاخصه های جمهوریت ازادی بیان و فعالیت های مدنی است اما با قتل های زنجیره ای خبرنگاران و فعالین مدنی از صداها و فریادهای عدالت پسند دیگر خبری از ازادی هست؟

از شاخصه های جمهوریت عدالت و برابری است
حال ببینید عدالت در کجا است و برابری در چیست؟ میلیاردها و میلیون ها افغانی توسط چند نفر حیف و میل میشود اما فقرا و مساکین توسط تیم های کمکی مهاجرین افغان مقیم کشور های خارجی از سرک ها جمع اوری میگردند. لذا هیچ جوهر ی از جمهوریت در رنگ‌ و رخ کشور و ملت نیست. فقط نامش تلکی بخاطر قپیدن اقتدار و چور و چپاول هستی کشور است.

اما امارت؟ امارت چی؟
شاید بگویید اسلامی خوب پیروان همان امارت که مسجد را منفجر، دانشگاه و مکتب را به آتش میکشند، خطبا و علمای برجسته کشور را ترور و زنان را در قفس خانه و چادری زندانی میسازند؟ امارت اسلامی میخواهند علما و مساجد نماد و شاخصه های نظام اسلامی اند که از طرف مدعیان امارت بخون رنگ اند.

بیایید منصفانه بگویید مدعیان جمهوریت، کدارم ارزش دموکراتیک را و کدام بند از قانون را درست عملی ساختند و مدعیان امارت چه چهره از اسلام به نمایش گذاشتند؟ البته پاسخ سخت و یا هم منفی است.
دیگر ما پی اسم و رسم و شعار و گفتار نیستیم ما فقط عدالت و صداقت و مدنیت میخواهیم. نام نظام هرچه بادا باد. شاهی، جمهوری و اسلامی اگر رنگ ‌عدالت نداشت یک تلکی بیش نیست.

احمد سعیدی

  پربازدید ترین