• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جوخه های مرگ آمریکایی مسئول کشتار کودکان وغیر نظامیان افغانستان

جوخه های مرگ آمریکایی مسئول کشتار کودکان وغیر نظامیان افغانستان

پایگاه تحلیلی "اینترسپ" آمریکا در گزارشی جوخه های مرگ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را مسئول کشتار کودکان افغانستان دانست و نوشت: شبه نظامیان تحت حمایت آمریکا برای تحقق راهبرد خروج آمریکا از یک جنگ بلند مدت در افغانستان دست به کشتار کودکان و نوجوانان افغانستان زده اند.

در میان تعداد زیادی از غیرنظامیانی که طی حداقل 10 حمله شبانه در ولایت "وردک" در مرکز افغانستان قتل عام شدند پسر بچه هایی هستند که شب سرد زمستان در مدرسه "امر خیل" به قتل رسیدند.

براساس این گزارش، اعتقاد عمومی بر این است که این عوامل که کار خود را از دسامبر 2018 آغاز کرده و برای حداقل یک سال ادامه دادند، به یک واحد شبه نظامی آموزش دیده نخبه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) موسوم به" 01 " تعلق دارند که با مشارکت نیروهای عملیاتی ویژه ایالات متحده و نیروی هوایی، در افغانستان به ترور غیرنظامیان دست می زنند.

اینترسپ این اطلاعات را بر اساس مصاحبه با بیش از 50 نفر از ساکنان وردک از جمله 20 بازمانده و شاهد و 29 نفر از بستگان قربانیان و ساکنان محلی تهیه کرده است که پس از چند ساعت از وقوع قتل ها، پیامدهای آنها را مشاهده کرده اند.

طبق این گزارش، این 10 حمله منجر به کشته شدن حداقل 51 غیرنظامی شد که در بیشتر موارد کشته شدگان که مردان جوان، نوجوانان تا 8 ساله و حتی زنان بودند، تعداد کمی از آنها با طالبان رابطه رسمی داشتند.

ساکنان چهار ولایت وردک، چاک، سیدآباد و دایمیرداد از یک رشته قتل عام، اعدام، مثله کردن، ناپدید شدن، حمله به مراکز درمانی و حمله هوایی به سازه‌هایی که در آنها غیرنظامیان ساکن هستند صحبت کردند.

به گفته این افراد، قربانیان به ندرت از طالبان بوده اند. با این حال این واحد افغان و سران آمریکایی آن هرگز توسط دولت افغانستان یا ایالات متحده مسئول شناخته نشده اند.

اختر محمد طاهری رئیس شورای ولایتی وردک در این خصوص گفت: "آمریکایی ها روی تمام قواعد جنگ، حقوق بشر و همه چیزهایی را که ادعا کرده بودند برای افغانستان به ارمغان می آورند پا گذاشته اند. آنها خود به عنوان تروریست رفتار می کنند، وحشت و خشونت نشان می دهند و فکر می کنند از این طریق امور را کنترل خواهند کرد".

مشاوران آمریکایی سیا اعضای واحد افغان را آموزش می دهند و حتی اهداف خود را انتخاب می کنند. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در آموزش، مسلح سازی و تامین بودجه شبکه های بومی نیز سابقه طولانی دارد.

پاتریشیا گاسمن مدیر وابسته بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر در این خصوص گفت: "سیا مدت هاست که جنگ افغانستان را به عنوان جنگ خود می داند."

وی در این خصوص افزود: "کشتار پسران در وردک نشان می دهد که گروه 01 در تلاش بوده تا نه تنها دشمنان موجود، بلکه دشمنان بالقوه آینده را نیز از بین ببرد".

گاسمن نقش اینده سیا در افغانستان را مبهم توصیف کرد و گفت: "حتی اگر نیروهای منظم ایالات متحده از این کشور خارج شوند، سیا می تواند ظرفیت عملیاتی برخی واحدهای جایگزین افغانستان را حفظ کند".

این درحالی است که جدیدترین نظرسنجی سازمان حقوق بشر افغانستان نشان می دهد که 79 درصد از اقلیت های قومی جامعه افغانستان خود را جزیی از روند صلح کشور نمی دانند که با مدیریت دولت آمریکا در جریان است.

حتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز به تازگی در گزارشی از ترورهای 6 ماه اول سال 2020 ، اعلام کرد که 31 درصد کل تلفات انسانی در کشور، غیر نظامیان و ناشی از قتل‌های هدفمند است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید خبرنگاران، روحانیون، کارمندان غیرنظامی نهادها، فعالان حقوق بشر، کودکان و زنان و دیگر شهروندان، بی‌باکانه کشته شده‌اند.

این گزارش با اعلام اینکه تنها طی هفته گذشته 5 خبرنگار افغان کشته شدند، افزود: حمله هدفمند به غیرنظامیان از مصداق‌های آشکار جنایت جنگی است. از همین‌رو، در بسیاری موارد هیچ گروه مسلح مخالف دولت حاضر نمی‌شود مسئولیت این خونریزی‌ها را به عهده بگیرد. هرچند در برخی موارد، داعش با صدور بیانیه‌هایی مسئولیت این قتل‌ها را پذیرفته است.

در هر حال، جنگ و خونریزی در افغانستان به رغم تلاش‌ها تحت مدیریت آمریکا برای رسیدن به آنچه توافق صلح و آتش‌بس با طالبان خوانده می شود،ادامه دارد.

با این وجود گروه طالبان مورد حمایت آمریکا تاکنون حاضر نشده ‌است به خواست افغان‌ها و جامعه جهانی، برای پایان دادن به جنگ تن دهد.

  پربازدید ترین