• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برتری واکسن اسپوتنیک وی روسی از دید کارشناسان امریکایی

برتری واکسن اسپوتنیک وی روسی از دید کارشناسان امریکایی

کارشناسان سه دانشگاه امریکایی درباره برتری واکسن ضد کرونای اسپوتنیک وی روسی روشنی انداختند.

دین وینسلو متخصص بیماری های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه استنفورد خاطرنشان کرد، که واکسن DNA روسیه مانند سایر آماده سازی های RNA نیازی به ذخیره سازی و حمل و نقل در دمای بسیار پایین را ندارد. وی همچنین اظهار داشت، که اثربخشی آن با داروهای غربی Pfizer و Moderna قابل مقایسه است و مرحله چهارم آزمایش را با مقایسه اثر بخشی اسپوتنیک وی با دو واکسن RNA موجود پیشنهاد داد.

دانیل کوریتسکیس، رئیس گروه بیماری های عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد (ماساچوست) نیز به این واقعیت توجه داشت، که داروی روسی "را می توان در یخچال معمولی نگهداری کرد". "این یک برتری بزرگ است زیرا اجازه می دهد واکسن به کشورهایی ارسال شود که در آنجا فرصت کمتری برای ذخیره سازی در دمای بسیار
کم وجود دارد. این بدان معناست که در برخی کشورها به کارگیری آن بسیار آسان تر است. " کوریتسکیس همچنین "اثربخشی و ایمنی" داروی روسی را متذکر شد.

راجر مک آرتور، کارشناس بیماریهای عفونی در دانشگاه جورجیا در آگوستا، توسعه روسیه را "بسیار امیدوار کننده" خواند. وی گفت: "یک فناوری بسیار جالب که می تواند سطح محافظت بالاتر از واکسن های AstraZeneca و Johnson & Johnson را فراهم کند".

در تاریخ 2 فیبروری، در مجله پزشکی Lancet، داده ها نشان داد که نتایج مرحله سوم آزمایشات بالینی واکسن Sputnik V روسیه، 91.6٪ اثر در برابر ویروس کرونا را نشان می دهد. 19،866 نفر در آزمایش واکسن شرکت کردند.

پیش از این ژاک شوستر روزنامه نگار در ستونی برای روزنامه آلمانی Die Welt خاطرنشان کرده بود، که روسیه با ایجاد واکسنی علیه ویروس کرونا ویروس Sputnik V توانست کشورهای غربی را غافلگیر کند. این روزنامه نگار تأکید کرد، که اثربخشی واکسن و همچنین توافق بر سر استفاده از آن در خارج از کشور، به روسیه وجهه ای داده است که مورد استفاده سیاسی قرار خواهد گرفت.

یادآوری می کنیم، که اسپوتنیک وی اولین واکسن روسی ثبت شده علیه ویروس کرونا است، این ویروس بر اساس یک آدنو ویروس ایجاد شده است که در آن ژن ویروس کرونا وجود دارد. هنگامی که وارد سلول ها می شود، پروتئین در آنها ایجاد می شود - آنها باعث ایمنی می شوند و باعث رشد آنتی بادی می شوند.

  پربازدید ترین