• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یوناما افغانستان را مرگ بار ترین کشور خواند

یوناما افغانستان را مرگ بار ترین کشور خواند

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در گزارش جدیدی، می‌گوید که همزمان با آغاز گفتگوهای صلح میان افغانان، تلفات غیرنظامیان در این کشور نیز افزایش یافته است.

یوناما در این گزارش که امروز سه‌شنبه (5 حوت سال جاری)، منتشر شده، می‌گوید که در سال 2020 میلادی، 3035 غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند و 5785 نفر دیگر زخم برداشته‌اند.

بر اساس این گزارش، در سال 2020 میلادی تلفات غیرنظامیان 15 درصد نسبت به سال 2019 میلادی کاهش یافته است؛ اما ناکامی گفت‌وگوهای صلح در کاهش تلفات غیرنظامیان، نگران‌کننده بوده است.

یوناما، در این گزارش می‌گوید که هرچند کاهش شمار تلفات غیرنظامیان امیدوارکننده است؛ اما بر اساس اسناد و شواهد، این شمار پایین تلفات تا اندازه‌یی بنابر بعضی تکتیک‌ها در سه ماه آخر سال زیاد شده است.

در گزارش، همچنان آمده است که 43 درصد کل تلفات در سال 2020 در افغانستان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

دیبرا لاینز، نماینده‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان، گفته است: «سال 2020 می‌توانست سال صلح در افغانستان باشد؛ اما هزاران غیرنظامی افغان به دلیل جنگ‌ها کشته و زخمی شدند. بهترین راه برای محافظت از غیرنظامیان، برقراری آتش‌بس بشردوستانه در این کشور است.»

در گزارش یوناما، آمده است، برای هفتمین سال پی‌هم شمار جان باخته‌گان در یک سال در افغانستان از مرز سه‌هزار نفر بالا بوده که این موضوع، سبب شده تا افغانستان مرگ‌بارترین کشور باشد.

بر بنیاد این گزارش،  مخالفان دولت در سال 2020 میلادی، مسئول 62 درصد تلفات غیرنظامیان اند. «گروه طالبان مسئول 46 درصد، داعش مسئول 8 درصد و نیروهای طرف‌دار دولت مسئول 22 درصد تلفات غیرنظامیان بوده‌اند.»

در گزارش آمده است که ادامه‌ی حملات مخالفان مسلح دولت علیه اعضای محاکم، فعالان رسانه‌ای، جامعه‌ی مدنی و همچنان اقلیت‌های مذهبی به ویژه شیعیان (هزاره‌ها) و هندوباوران (سیک‌ها)، نگران‌کننده است.

طالبان این گزارش یوناما را رد کرده و گفته اند که در این گزارش، عاملان اصلی تلفات غیرنظامیان به شکل سلیقه‌یی پنهان شده‌است.

این گروه در اعلامیه‌یی گفته است که این‌گونه گزارش‌ها از سوی یوناما تنها بر اساس معلوماتی ترتیب و پخش می‌شود که نهادهای استخباراتی و نظامی حکومت افغانستان به هدف «پروپاگند» آنرا با یوناما شریک می‌کنند.

  پربازدید ترین