• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیایید با فساد مبارزه نمایید

فساد و نا امنی و انحصار گرایی سیاسی و قومی، مزدوری و دزدی برخی مقامات حکومتی سبب نا امنی مطلق کشور گردیده است.

همچنان از اینکه دولت افغانستان در فساد و نا امنی اجتماعی غرق میباشد و در ناتوانی در حفظ جان و مال مردم گرفتار بی برنامگی و قوم پرستی قرار دارد، جای هیچگونه شک و تردیدی نمیباشد.

اما سربازان و نیروهای دفاعی کشور در راه حفظ کشور و حدود ان و نیز برای حفظ جان و مال مردم در حد توان خویش تلاش می کنند و همچنین معلمین مدارس و کارکنان شفاخانه ها و دیگر خدمتگذاران به مردم، سخت قابل تشویق و قدر دانی می باشند.

مواضع عالمانه و عاقلانه علمای جید کشور برای حفظ اتحاد مردم و جلوگیری از اختلاف در بین اقشار جامعه، سبب جلوگیری بیشتر از خون ریزی و نا امنی زیادتر در کشور میگردد، اینها ملت فداکار جدا قابل تامل و قدردانی میباشند.

در شرایطی که جبهه قوی طالبان با پشتیبانی های نظامی و اقتصادی بیرونی هر روز دست به کشتار و ترور و انفجار می زند و سبب قتل مردم بی گناه شده و موجب قتل و فرار خبرنگاران از کشور گردیده است و نیز سبب قتل صدها دانشمند و عالمان دینی شده است، جای تردید نمی باشد و به اثر این حرکت ظالمانه دشمنان کشور، ده ها روزنامه نگار و تجار از کشور خارج گردیده است.

با این وضعیتی که هروز ده ها نفر از مردم بی گناه در کشور به دلایل نا امنی کشته و زخمی می گردند، شکستن و تضعیف پایه های ضعیف دولت فعلی، تا رسیدن به یک توافق و تشکیل دولت قوی و مورد قبول همگانی کاری بس غیر معقول و غیر عالمانه و غیر مسوولانه میباشد و افتادن کشور به دست تروریستان و طالبان خواهد بود.

طبق این مقوله خرد ورزانه (الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم) حفظ هر نوع نظم و نظام ضعیف، از بی نظمی مطلق بهتر و عاقلانه تر می باشد.

یا به قول علمای نحوین: (ثبت الارض ثم النقوش) اول زمین را پیدا کنید بعد به فکر نقاشی ان باشید.

بی نظمی و اختلاف اجتماعی در هر شرایطی محکوم و مردود می باشد.

لازم است تا انهایی که احساس مسوولیت اجتماعی و دینی و مردمی می کنند، قبل از ایجاد درز و اختلاف در صفوف جامعه، برای رسیدن به یک توافق جمعی در محور دولت سازی قابل قبول و سالم و ملی، باید به تلاش های مردمی و سیاسی خویش بپردازند.

مصباح هراتی

  پربازدید ترین