• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا ده هزار مقام دولتی در اولویت واکسن کرونا هستند؟

چرا ده هزار مقام دولتی در اولویت واکسن کرونا هستند؟

با رسیدن نیم میلیون دوز واکسن کرونا به افغانستان و آغاز روند تزریق آن، افراد دارای اولویت برای دریافت واکسن در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان مورد توجه قرار گرفته است.

دستگیر نظری، سخنگوی وزارت صحت افغانستان به بی‌بی‌سی تایید کرد که "ده هزار" مقام‌ و کارمند دولتی نیز در فهرست افرادی هستند که ابتدا واکسن را دریافت می‌کنند.
او به رسانه‌ها گفته که این مقام‌ها شامل "رییس‌جمهور و معاونانش، اعضای کابینه، اعضای شورای ملی، والیان و کسانی که رهبری استراتژیک حکومتی را پیش می‌برند، می‌شوند."

اجرای برنامه‌های ملی توزیع مواد غذایی به نیازمندان در دوره کرونا در افغانستان نیز خبرساز شد و شماری از مقام‌ها و کارمندان دولتی به استفاده‌جویی از بودجه کرونا متهم شده اند.
محمد اشرف غنی، در آغاز روند واکسیناسیون بر ایجاد نظام توزیع عادلانه واکسن در کشورش تاکید کرد.
براساس اولویت‌بندی وزارت صحت افغانستان، قرار است ابتدا کارمندان بهداشتی، بعد از آنها نیروهای امنیتی و خبرنگاران واکسن کرونا را دریافت کنند.

در کشورهایی مانند اسراییل، بریتانیا، آمریکا و اروپا که موفق شده‌اند به میلیون‌ها شهروند واکسن کرونا تزریق کنند، اولویت به ترتیب سن به کهن‌سالان و افراد دارای بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای داده شده است.

"چرا روند واکسناسیون کرونا از ارگ شروع می‌شود؟"
شماری از مردم در مورد احتمال توزیع ناعادلانه واکسن و همچنین میزان کارایی آن نگرانی‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی ابراز کرده‌اند.
ولی قندهاری، یک کاربر نوشت: "اولویت‌های واکسن اشرف غنی برخلاف تمام نورم‌های طبی است. اولویت واکسن را اشخاص مسن و مبتلا به مریضی فشارخون، شکر/قند و قلب دارند، نه آن‌هایی که تفنگ و میکروفون در دست دارند.

"کیهان محمدی در فیسبوک، از اینکه نخستین مرحله واکسن کرونا به کادر درمانی، نیروهای امنیتی و خبرنگاران می‌رسد، استقبال کرده و نوشته "کادر درمان شبانه روز برای مبارزه با این ویروس تلاش کردند، سربازان دلیر و نیروهای امنیتی سنگر دفاع از وطن را ترک نکردند و خبرنگاران نیز در اطلاع رسانی در سخت‌ترین روزها کنار مردم بودند".

اما فریدون آژند یک کاربر دیگر معتقد است که تزریق واکسن کرونا به خبرنگاران، "هنوز زود است"، چرا که "خبرنگاران در افغانستان، جوان ترین نسل این جامعه را تشکیل می‌دهند".

فرحناز فروتن، خبرنگار در توییتر از شیوه آغاز واکسن کرونا در افغانستان از ارگ ریاست جمهوری انتقاد کرده و نوشته "چرا یک داکتر دریافت نکرد؟ چرا یک کهن سال دریافت نکرد؟ چرا یک پرستار دریافت نکرد؟ بیخ مبارزه، دادخواهی و مملکت را در این چند سال عملکردهای پوپولیستی کَند."
او افزوده که "اصلا چرا از ارگ شروع شود؟ امکانات از شما، نان از شما، امنیت از شما، واکسن هم از شما!؟"

اما، تقی امینی، کاربر فیسبوک چند روز پیش نوشته بود که واکسن کرونا "معلوم نیست چه اثرات منفی خواهد داشت. استفاده از آن برای نیروهای امنیتی مخاطره آمیز است."

نصرت پارسا نیز در فیسبوک نوشته که "امیدوارم گوشت خوران ارگ و اعضای کد 91 در اولویت قرار گیرند."
شاه حسین مرتضویی، مشاور رییس جمهوری در توییتر نوشته که "خبرنگاران، سربازان، داکتران و کارمندان صحی در مرحله نخست تطبیق واکسن قرار گرفته اند."

محبوبه اسماعیلی در پاسخ به آقای مرتضوی نوشته که "خدا کند که مرحله آزمایشی ره سر همین‌قشری که بیشتر از همه همیشه در خط مقدم هستند، اجرا نکرده باشید. چه خوب می‌شد شما هم افتخار کسب اولین دوز واکسین را از خود می‌کردید اگر ریگی‌به کفش ندارید."

  پربازدید ترین