• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مهاجرین بدون تماس با آن ها به مراکز تذکره الکترونیکی مراجعه نکنند!

 مهاجرین بدون تماس با آن ها به مراکز تذکره الکترونیکی مراجعه نکنند!

مسئول پروسه تذکره الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران از مراجعه بی مورد مهاجرین به مراکز تذکره الکترونیکی به خصوص اردوگاه سلیمان خانی تهران انتقاد می کند و می گوید که برخی از مهاجرین، بدون آن که با آن ها تماس گرفته شده باشد، به سلیمان خانی مراجعه کرده و سبب ازدحام و هرج و مرج می شوند.

حکمت‌الله حبیبی که به دنبال برخی ازدحام ها در مرکز تذکره الکترونیکی اردوگاه سلیمان خانی تهران با خبرنگار آوا صحبت می کرد، تأکید کرد که برخی از مهاجرین، بدون این  که با آن ها تماس گرفته شود، به مراکز به خصوص مرکز سلیمان خانی مراجعه کرده و ادعا می کنند که با آن ها تماس گرفته شده است.

روال کاری در پروسه صدور تذکره الکترونیکی به این صورت است که پس از ثبت نام در سایت مربوط، و تثبیت هویت فرد متقاضی در کابل، از سوی مراکز مربوط در ایران با آن ها تماس گرفته می شود که در روز مشخص برای انجام مراحل بعدی به خصوص بایومتریک یا انگشت نگاری مراجعه کنند.

به گفته مسئول پروسه تذکره الکترونیکی در ایران، مهاجرین بدون این که با آن ها تماس گرفته شود، به اردوگاه سلیمان خانی مراجعه می کنند و می گویند که با آن ها تماس گرفته شده؛ "تاریخ ثبت نام آن ها را می بینیم که با تاریخ ادعای تماس دور است، لیست تماس ها را می بینیم که با ایشان تماس گرفته نشده، باز سر و صدای بیجا می کنند که این خود هرج و مرج ایجاد می کند".

این در حالی است که به گفته وی، اردوگاه سلیمان خانی تنها اردوگاهی است که نزدیک به مرکز شهر است، و اکثر مهاجرین خود را در این اردوگاه ثبت می کنند، اما سلیمان خانی ظرفیت ارائه خدمات به تمام این مراجعین را ندارد.

در روزهای گذشته گزارشی در صفحات اجتماعی مربوط به مهاجرین منتشر شد که در آن، از ازدحام و نحوه برخورد کارمندان مرکز تذکره الکترونیکی سلیمان خانی انتقاد شده بود.

بر اساس این گزارش به قلم یک شاهد عینی، برخوردهای کارمندان تذکره الکترونیکی با مراجعان اغلب "خشن، بی‌ادبانه و بدور از شأن اداری" بوده و مردم مراجعه کننده واقعا "کلافه، خسته و ناراضی" بودند.
این شاهد عینی در عین حال از برخورد فیزیکی و حتی لت و کوب چند نفر از مراجعان توسط برخی کارمندان تذکره الکترونیکی گزارش داده، اما تصاویری که به دست خبرنگار آوا رسیده، حاکی از لت وکوب یک کارمند تذکره الکترونیکی و شکستن عینک او توسط مراجعه کنندگان است.

مسئول پروسه تذکره الکترونیکی در ایران در گفت وگو با آوا خاطرنشان می کند که در روز وقوع این برخورد، در اردوگاه سلیمان خانی حضور داشته و از برخورد مراجعه کنندگان و لت و کوب کارمند این مرکز گلایه کرد.

وی تصریح کرد که اشخاصی هستند که می خواهند روند این پروژه ملی(تذکره الکترونیکی) در ایران متوقف شود، "حتی بعضی ها به مهاجرین می گویند که تذکره نگیرید، ده دالر زیاد است، ما این ده دالر را برمی داریم، و این گونه مسائل، مردم را تحریک می کنند و اصلا هدف شان این است خدماتی که امروز برای مهاجرین صورت می گیرد، متوقف شود و در نتیجه مهاجر برای گرفتن تذکره، با هزینه بسیار به داخل کشور مراجعه کند".

البته حبیبی تصریح کرد که بارها به همکاران خود تذکر داده که در برخورد مراجعه کنندگان توجه داشته باشند.

وی در پایان خطاب به مهاجرین تأکید کرد که تا نوبت آن ها نرسد و با ایشان تماس گرفته نشود، فریب ذهنیت سازی دیگران را نخورند و بدون دلیل به مراکز تذکره الکترونیکی مراجعه نکنند.

وی از مهاجرین خواست مطابق معلوماتی که از طریق سایت سفارت اعلام می شود، عمل کنند تا مشکلی برای شان پیش نیاید.

این در حالی است، یک شاهد عینی دیگر که به مرکز تذکره الکترونیکی سلیمان خانی تهران مراجعه کرده، در گروه بلاغ در تلگرام نوشته است: "چند روز قبل یک پست را خواندم که از وضعیت اسفبار و دردناک اردوگاه سلیمان خانی نوشته بود، من خودم امروز رفتم آنچه را گزارشگر در گزارشش آورده بود، کلا عکس آن را مشاهده کردم و کارمندان با حوصله تمام با احترام تمام به مهاجرین ارائه خدمت می کنند".

وی خاطرنشان کرده، آنچه در اردوگاه سلیمانی خانی دیده، "همه کوتاهی ها و بی نظمی مربوط به مراجعه کننده بوده است".

این شاهد عینی افزوده است:

"بنده خدایی که دم در ایستاده است و اسامی که برای شان تلفن می شود، دستش است و هرکس که برایش زنگ نزده، به داخل اردوگاه راه نمی دهد، اما ماها با سماجت و تند خوبی با آن بنده خدا و دیگر کارمندان اداره تذکره رفتار می کنیم. با وجود رفتار نامطلوب بازهم آنها واقعا حوصله به خرج می دهند و کار را به خوبی انجام می دهند".

این مراجعه کننده از همه مهاجرین خواسته که طبق نوبت به مراکز تذکره الکترونیکی مراجعه کنند.

وی به برخوردی در این مورد اشاره کرده است:
"من خودم شاهد صحنه ای بودم که طرف نوبتش نبود و اصلا برایش زنگ نزده بود، به بنده ای خدایی که دمی درب ورودی با لیست ایستاده، درغ می گوید که ما برای تذکره ای مان امدیم، انوقت می آیند جار وجنجال راه می اندازند. کارمندان با زبان منطقی و با برخورد محترمانه با طرف می گوید که اقا جان نوبت شما نیست، شما تازه ثبت نام کردید، ماها کارهای قبل از برج هفت را داریم انجام می دهیم، هرچه می گوید قبول نمی کند، می گوید هر طور شده کارم را راه بیندازید، من هر روز نمی توانم بیام، از این قبیل حرف ها. اگر خودمان را جای آنها بگذاریم، با چنین افرادی چگونه رفتار خواهیم کرد؟".

  پربازدید ترین