• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تحولات افغانستان، محور دیدار فرستاده عمران خان از تهران

تحولات افغانستان، محور دیدار فرستاده عمران خان از تهران

بر پایه گزارش‌ها محمد صادق؛ فرستاده ویژه عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در امور افغانستان برای رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده‌است. تحولات منطقه‌ای از جمله روند صلح افغانستان از اهداف اصلی این دیدار عنوان شده‌‌است.

سید رسول موسوی؛ معاون محمدجواد ظریف و مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه ایران با اعلام این خبر در حساب کاربری خود در توییتر نوشته‌است که نماینده ویژه پاکستان قرار است ضمن دیدار با وزیر امور خارجه ایران درباره تحولات افغانستان رایزنی کند.

به گزارش العالم، سفارت پاکستان در تهران هم اعلام کرد که قرار است گفتگوها در سطوح بالا میان محمدصادق با مسئولان ارشد ایرانی پیرامون منطقه و افغانستان انجام شود.

این نخستین سفر رسمی محمد صادق به عنوان نماینده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان به ایران محسوب می‌شود.

پیش‌تر نمایندگان ویژه ایران و پاکستان در حاشیه سفر ظریف به اسلام‌آباد در اواخر ماه عقرب امسال دیدار کرده بودند.

این سفر در حالی صورت می گیرد که قرار است به زودی کنفرانسی شبیه کنفرانس بن اول بر بنیاد پیشنهاد امریکا و با مدیریت سازمان ملل متحد در ترکیه برگزار شود. از وزرای خارجه ایران، پاکستان، هند، چین و برخی دیگر از کشورها نیز در این کنفرانس دعوت خواهد شد.
هدف از برگزاری این کنفرانس، تصمیم‌گیری درباره آینده سیاسی، روند صلح و امضای یک توافق‌نامه میان دولت افغانستان و طالبان اعلام شده‌است.

ایران تاکنون درباره حضور در این کنفرانس، ابراز نظر نکرده؛ اما مقام‌های ایرانی تاکنون چندین بار میزبان هیأت‌های سیاسی طالبان بوده‌اند تا با نقش‌آفرینی در روند صلح افغانستان، روند دستیابی به توافق میان دوطرف در روندی کاملا افغانستانی و در چارچوب قانون اساسی افغانستان را تسهیل کنند.

از سوی دیگر، پاکستان که از سوی دولت افغانستان متهم به حمایت گسترده از طالبان می‌شود، در تلاش است تا روند تشکیل دولت موقت و بازگرداندن طالبان به قدرت در چارچوب توافق امریکایی دوحه را تسریع ببخشد. اسلام آباد تاکنون برای این منظور، شماری از رهبران سیاسی افغان را به پاکستان دعوت کرده‌و به نظر می‌رسد که نخستین سفر فرستاده عمران خان در امور افغانستان به تهران نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.

در این میان، مقام‌های ایرانی بارها تأکید کرده اند که از صلحی حمایت می کنند که با مالکیت و مدیریت افغانستان و بدون اعمال نفوذ و نظر قدرت های بیگانه صورت بگیرد.

  پربازدید ترین