• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شیرمحمدی: اتباع فعال اقتصادی مجوز اقامت در قم می گیرند

شیرمحمدی: اتباع فعال اقتصادی مجوز اقامت در قم می گیرند

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی قم گفت: هر کدام از اتباع و مهاجرین خارجی که 250 هزار دلار سرمایه وارد این استان کند و در فعالیت اقتصادی سهیم شود مجوز اقامت 3 تا 5 سال دریافت می کند.

عباس شیرمحمدی شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از ماه قوس/آذرماه سال 99 مقدمات سکونت فعالان اقتصادی اتباع در قم آغاز شده و تاکنون برای 26 سرمایه گذار خارجی مجوز سکونت صادر شده است.

وی ادامه داد: برای ایجاد رغبت بیشتر برای سرمایه گذاری خارجی در استان قم تلاش می شود حجم آورده سرمایه اتباع خارجی مانند بسیاری از کشورها از 250 هزار دلار به 100 هزار دلار کاهش یابد.

وی اظهار کرد: در سطح استان قم 55 هزار تبعه افغانستانی و 2 هزار و 500 تبعه عراقی دارای کارت و مجوز قانونی اقامت در این استان هستند و هر سال باید کارت اقامت آنها تمدید و بروز شود.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی قم ادامه داد: در آموزش و پرورش استان قم 34 هزار تبعه از کشورهای مختلف به همراه 2 هزار و 500 دانشجوی خارجی مشغول تحصیل هستند، همچنین در این استان 40 هزار تبعه و کودک با اجازه و موافقت مقام معظم رهبری از کمک های آموزشی بهره مند می شوند.

شیرمحمدی با اشاره به اعطای شناسنامه به فرزندان حاصل از مادران ایرانی نیز اظهار کرد: 7 هزار و 700 تن تاکنون در این زمینه در سامانه ویژه استانداری قم ثبت نام کرده اند.

به گفته وی، از این بین 2 هزار پرونده تشکیل و 500 پرونده پس از بررسی های اولیه به مراجع ذیصلاح ارسال و در نهایت برای 70 تن شناسنامه ایرانی صادر و مقدمات اعطای 20 شناسنامه دیگر نیز نهایی شده است.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی قم تاکید کرد: از 11 کشور مختلف دنیا برای اعطای شناسنامه به فرزندان حاصل از مادران ایرانی پرونده تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: در سال 98، 5 هزار و در سال 99، 10 هزار تن از مهاجرین آسیب پذیر کشور افغانستان تحت حمایت های رایگان بیمه ای قرار گرفته اند.

شیرمحمدی افزود: در سال 99 حدود 3 هزار و 500 تبعه غیرمجاز پس از دستگیری در استان قم به مرزهای شرقی و غربی کشور عودت داده شده اند.

وی ادامه داد: برای شناسایی اصولی اتباع غیرمجاز، مشاورین املاک باید در زمان انعقاد اجاره نامه پاسپورت فرد را کنترل کنند چرا که بدون پاسپورت در هیچ جای دنیا به اتباع خانه اجاره داده نمی شود.

به گفته مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی قم، در سطح استان قم 200 هزار تبعه قانونی از 122 کشور جهان زندگی می کنند که از این فرصت می توان برای تعمیق ارتباطات فرهنگی، توسعه صادرات و واردات و تبلیغ صحیح ویژگی های کشور ایران و مذهب تشیع در سطح بین الملل بهره برد.

  پربازدید ترین