• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نماینده پوتین: مذاکرات بین آمریکا و طالبان به بن بست خورده است

نماینده پوتین: مذاکرات بین آمریکا و طالبان به بن بست خورده است

«ضمیر کابولوف» نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه گفت که مذاکرات دوحه بین آمریکا و گروه طالبان به بن بست خورده است.

به نقل از خبرگزاری ریانووستی، کابولوف روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات بین طالبان و آمریکا راکد مانده است و نشست افغانستان در مسکو برای تحرک بخشیدن به آن مذاکرات برگزار شد.

وی در واکنش به این سوال که در صورتی که مذاکرات در دوحه جریان دارد چه نیازی به برگزاری نشست افغانستان در مسکو وجود داشت، اظهار کرد: مساله این است که مذاکرات دوحه راکد مانده است و نشست مسکو برای کمک ازسرگیری مذاکرات برگزار شد.

نشست بین المللی در مورد حل و فصل بحران افغانستان، روز پنجشنبه هفته گذشته در قالب تروئیکای موسوم به گسترش یافته (روسیه ، ایالات متحده ، چین و پاکستان)، نمایندگان دولت افغانستان، گروه طالبان و همچنین هیات های قطر و سازمان ملل متحد در مسکو برگزار شد.

هیاتی به ریاست عبدالله عبدالله از سوی شورای عالی مصالحه ملی کشور، هیات مذاکره‌کننده دولت به ریاست محمدمعصوم استانکزی به همراه متین بیک، احمدنادر نادری و حبیبه سرابی، گروه طالبان به سرپرستی ملا برادر و هیات‌های سیاسی روسیه، آمریکا، چین، پاکستان، قطر، سازمان ملل در این نشست حضور داشتند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز در پایان این نشست به خبرنگاران گفت که کابل، نتایج نشست مسکو برای حل و فصل مسائل افغانستان را مثبت ارزیابی می کند.

 وی ادامه داد: در مجموع، تلاش های روسیه به عنوان میزبان این نشست را عالی ارزیابی می کنیم و دیدار بسیار خوبی بود.

عبدالله خاطرنشان کرد: همه شرکت کنندگان در نشست مسکو خواهان تسریع در روند صلح شدند تا افغانستان به کشوری با زمینه همکاری و نه رقابت و مبارزه تبدیل شود. بیانیه صادر شده در این نشست حامل پیامی بسیار صریح است.

 گروه طالبان به دولت بایدن در مورد تبعیت نکردن از توافقنامه صلح برای خروج تمام نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان در اول ماه مه (11 ثور) هشدار داد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروه طالبان روز جمعه به ایالات متحده هشدار داد که اگر واشنگتن در این تاریخ به تعهد خود برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان عمل نکند، "واکنشی" از سوی این گروه دریافت خواهد کرد.

طبق توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا در اسفند سال 99، دولت ایالات متحده متعهد شد تا اول ماه مه (11 ثور) تمام نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند.

شبکه ان بی سی نیوز روز پنجشنبه به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برغم توافق صورت گرفته در دولت پیشین این کشور برای عقب نشینی نیروهای واشنگتن تا روز اول مه (11 ثور 1400)، تمدید حضور آنها تا ماه نوامبر (10 عقرب 1400) را بررسی می‌کند.

بایدن در گفت‌وگوهای اخیر با اعضای تیم امنیت ملی خود با اقدامات وزارت دفاع برای حفظ نیروهای آمریکایی در افغانستان تا بعد از روز اول مه (11 ثور 1400) مخالفت کرد. اما وی ترغیب شد تا تمدید 6 ماهه حضور نیروهای آمریکایی را بررسی کند.

آمریکا در سال 2001 پس از حمله یازده سپتامبر به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی به افغانستان حمله کرد و با گذشت حضور نظامی بیش از بیست سال در افغانستان، نه تنها سطح خشونت و حملات گروه های تروریستی کاهش نیافته بلکه هر سال به شمار کشته شدگان غیرنظامی افزوده می شود.

  پربازدید ترین