• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امضای سند همکاری های استراتژیک ایران و چین چه پیامی برای غرب و امریکا دارد!

امضای سند همکاری های استراتژیک ایران و چین چه پیامی برای غرب و امریکا دارد!

روز گذشته جمعه (6 حمل) وزیر امور خارجه چین در ادامه سفر منطقه‌ای خود به‌منظور گفتگو با مقامات ایران وارد تهران شد. گفته می شود امروز شنبه نقشه راه تجارت ایران و چین که سند 400 میلیارد دلاری  25 ساله است امضا می‌شود.

- نفس امضای این سند یعنی اعلام شکست رسمی تحریم های 3سال اخیر و ناکامی فشارهای حداکثری امریکا و غرب به ایران.
- امضای این سند همکاری 25 ساله یعنی برخلاف ادعای غرب و امریکا همچنان کشورهای مستقل از امریکا از امکان همراهی و همکاری و زیست بدون هژمونی امریکا بهرمند هستند و البته اینکه دیگر دلار امریکایی حرف اول و اخر را در عرصه اقتصاد جهانی نخواهد زد.
- اینکه ایران چهره ای موثر و با تجربه مانند علی لاریجانی رییس سابق مجلس را متصدی این پرونده کرده است حکایت از نگاه ویژه این کشور به این مساله دارد.
- اینکه در کنار برخی انتقادات داخلی که حاصل بی اطلاعی از مفاد سند همکاری ایران چین بود، حملاتی امریکایی و البته بسیار شدید از جمله از سویی افرادی چون برایان هوک در زمان رسانه ای شدن این سند به راه افتاد حکایت از ناخرسندی غرب و به ویژه امریکا از این اتفاق بزرگ بین المللی دارد. بدیهی است از امروز و پس از امضای سند همکاری باید به انتظارحملات شدیدتری بود و کارشکنی هایی تازه تر را چشم به راه بود.
- خبر امروز امضای سند همکاری ایران و چین اگرچه خبری ناخوشایند برای امریکا است اما تلخ تر از آن رسمیت یافتن اتحاد استراتژیک دشمنان امریکا است. ایران، چین و روسیه معمولا در ردیف اولین دشمنان امریکا هم دو دولت قبل و هم دولت کنونی امریکا معرفی شده اند.

  پربازدید ترین