• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نامگذاری جاده در نزدیکی شانزه لیزه به نام «احمد شاه مسعود»

 نامگذاری جاده در نزدیکی شانزه لیزه به نام «احمد شاه مسعود»

جاده ای در نزدیکی شانزه لیزه در پاریس، پایتخت فرانسه، به نام احمدشاه مسعود نامگذاری شد.

امروز در مراسمی در پاریس با حضور شهردار این شهر، شماری از اعضای شورای شهر پاریس و همچنین هواداران فرمانده احمدشاه مسعود از لوح این جاده در ناحیه هشتم شهرپاریس پرده‌برداری شد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی صلح ،حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز برای شرکت در این مراسم به پاریس سفر کرده‌اند.

آن ایدالگو، شهردار پاریس در توییتر نوشته که صبح امروز ما یک جاده در باغ شانزه لیزه را "به افتخار نام احمدشاه مسعود افتتاح کردیم."

خانم ایدالگو گفته که "فرمانده مسعود، قهرمان جهاد افغانستان، برای همیشه در یادها به عنوان قهرمان آزادی و مبارزه علیه تاریک‌اندیشی خواهد ماند."

لویه جرگه اضطراری در سال 1381 لقب "قهرمان ملی" را به احمدشاه مسعود داده بود.

روز گذشته، حنیف اتمر، وزیرخارجه کشور نیز در یک صحبت تلفنی با ژان لودریان، وزیرخارجه فرانسه از نامگذاری جاده ای در پاریس به نام احمدشاه مسعود تشکر کرد.

شماری از هواداران احمدشاه مسعود نیز در این مراسم گردهم آمدند.

این مراسم به طور زنده از تلویزیون فرانس 24 نشر شد.

در همین حال، احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود در مصاحبه‌ای با تلویزیون فرانس 24 گفته که "یک مدل حکومتداری غیرمتمرکز، مانند مدل سوئیس آرزوی احمد شاه مسعود بود، تنها راه برونرفت از این وضعیت در افغانستان است.

مسعود در پاسخ به این سوال که آیا این مدل برای افغانستان نیز واقع بینانه است؟ گفته که قطعا، اکثریت مردم افغانستان خواهان یک سیستم غیرمتمرکز و توزیع قدرت هستند.

اظهارات احمد مسعود در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده چنانچه وی در این مصاحبه از دولت اشرف غنی، رئیس جمهور فعلی افغانستان نیز انتقاد کرده و او را یک رئیس جمهور "بد" برای افغانستان خوانده، به گفته او "به این دلیل که او(غنی) با کارت قومی بازی می‌کند.

شهرداری پاریس قبلا اعلام کرده بود که قرار است لوح یادبود احمدشاه مسعود را در ناحیه هشتم این شهر نصب می‌کند.

فرانسه در دهه 1980 از فرمانده احمدشاه مسعود در زمانی که او در برابر هجوم ارتش سرخ می‌جنگید حمایت می‌کرد.

احمدشاه مسعود در (لیسه) امانی که توسط فرانسوی‌ها اداره می‌شد درس خوانده بود.

  پربازدید ترین