• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

متن پیش نویس 9 ماده ای جهت رسیدن به توافق در استانبول

متن پیش نویس 9 ماده ای جهت رسیدن به توافق در استانبول

آمریکا، سازمان ملل، ترکیه و قطر پیش‌نویس 9 ماده‌ای را پیش از نشست استانبول به طالبان و هیئت افغانستان سپردند تا پیش از آن بر سر اصول ارائه شده به توافق برسند.

آمریکا، ترکیه، سازمان ملل و قطر، پیش‌نویس 9 ماده‌ای  را تحت عنوان «اصول مشترک» به هیئت افغانستان و طالبان سپرده است و هدف از این اقدام توافق درباره برخی موارد مهم مذاکرات صلح پیش از برگزاری نشست استانبول گفته شده است.

سفارت افغانستان در دوحه در نامه‌ای به وزارت خارجه کشورمان اظهار کرده است که قبل از برگزاری نشست استانبول، هیئت‌های آمریکا، ترکیه، قطر و سازمان ملل جهت تسریع روند گفتگوهای صلح، اقداماتی را در دوحه با هر دو هیئت افغانستان و طالبان آغاز کردند که در نتیجه ترکیه، قطر و سازمان ملل به عنوان «تسهیل کنندگان بیرون از اتاق» پذیرفته شده‌اند.

«پژواک» به نقل از منابع نوشت که هیئت‌های چهارگانه‌ای در 15 حمل/فروردین پیش‌نویس 9 ماده‌ای «اصول مشترک» را به هیئت افغانستان و طالبان سپردند تا دو طرف دیدگاه‌های خود را درباره آن اعلام کنند.

این منبع افزود که هدف از ارائه این پیش‌نویس، آمادگی‌های لازم دو طرف برای رسیدن به توافق درباره برخی موارد مهم گفت‌وگوهای صلح، قبل از برگزاری نشست استانبول بود.

متن 9 ماده‌ای «اصول مشترک» به شرح ذیل است:
1 – تمام افغان ها از موجودیت چندین منازعه رنج برده‌اند؛ ما به درخواست آن‌ها جهت پایان دادن به جنگ احترام گذاشته و متعهد به پذیرش تقاضای آن‌ها جهت یک افغانستان صلح آمیز از طریق مشارکت سیاسی و آتش بس دایمی و فراگیر هستیم.

2 – دو طرف موافق هستند تا کارهای مشترک را بدون اتهام متقابل، با یک روحیۀ مسالمت آمیز جهت دستیابی به هدف مشترک، متحد، صلح آمیز، با ثبات، مستقل، و اسلامی انجام دهند.

3 – اسلام دین رسمی افغانستان و منبع وحدمت ملی می‌باشد. مشارکت سیاسی در همخوانی با اصول اسلامی تحقق خواهد یافت.

4 – ما به یک حکومت مشارکتی، نماینده، فراگیر، قابل قبول و پاسخگو در برابر مردم افغانستان که در چارچوب یک قانون اساسی مدون عمل نمایند، متعهد هستیم. ما توافق می‌نماییم که به سرعت، جهت دستیابی به یک مشارکت سیاسی که شامل یک اداره انتقالی قابل قبول متقابل برای یک دوره معین که بتواند منجر به حکومت جدید دایمی و پایان قطعی منازعه گردد، اقدام نماییم.

5 – تنوع گستردۀ افغانستان، یک منبع قوت و افتخار برای مردم این کشور می‌باشد. تمام ترتیبات سیاسی آینده ضروری است که بازتاب دهندۀ این تنوع از طریق تضمین حقوق مساوی برای همه شهروندان بدون هر گونه تبعیض باشد. زنان باید شریک مساوی در تمام زمینه‌های زندگی بوده و حقوق‌شان در چارچوب ازرشهای اسلامی و در همخوانی با مکلفیت‌های بین‌المللی افغانستان، حفاظت و حمایت شود.

6 – ما متعهد به حمایت از حقوق بشری تمام افغان‌ها هستیم. ما به موجودیت میلیون‌ها قربانی در همه طرف ها اذعان نموده و به صورت فعالانه برای التیام بخشیدن به زخم‌هایی که در نتیجۀ جنگ به وقوع پیوسته است، جهت دستیابی به یک همزیستی واقعی تلاش به خرج می‌دهیم.

7 – حکومت آینده، برنامه های توسعه‌ای اقتصادی، اجتماعی و متوازن را به خاطر نجات مردم از فقر روی دست می‌گیرد تا بتوانند در یک صلح با عزت زندگی کنند. افغانستان همکاری و مشارکت با کمک کنندگان بین‌المللی را به منظور توسعۀ کشور ادامه خواهد داد. کارمندان بشردوستانه اجازه داده خواهند شد تا با تمام جامعۀ افغانستان همکاری و مساعدت نمایند.

8 – افغانستان روابط دوستانه را با همسایگان، کشورهای منطقه و فراتر از جامعه بین‌المللی ایجاد می‌نماید. ما تعهد می‌نماییم این تضمین را بدهیم که افغانستان، تبدیل به منبع تهدید برای کشورهای دیگر نگردیده و اجازه نخواهد داد که فرد و یا گروه دیگر از خاک افغانستان، کشورهای دیگری را تهدید نماید، و در عین حال افغانستان را در مقابل مداخلۀ بیرونی محافظت می‌نماییم.

9 – ما به یک روند گفت‌وگو و مذاکرۀ صلح آمیز به منظور تطبیق این اصول در راستای دستیابی به سیستم عبوری و در نهایت ایجاد یک ساختار سیاسی دایمی در فضای به دور ازخشونت و با احترام متقابل تعهد داریم.

 واکنش تیم‌های مذاکره دولت افغانستان و طالبان
از سوی دیگر، هیئت مذاکره‌کننده افغانستان، پس از بررسی این پیش‌نویس، ملاحظاتی را درباره آن اعلام کرده است.
•  دین مبین اسلام، تاریخ و عنعنات مردم اساس وحدت ملی افغانستان است.
•  کشورهای منطقه و همسایه، از ورود جنگجویان خارجی به افغانستان باید جلوگیری کنند.
•  سرنوشت و آیندۀ سیاسی افغانستان را انتخابات آزاد و شفاف تضمین می‌نماید.
•  هرگاه که در افغانستان صلح به وجودآمده، بعد از مدت کوتاه جنگ‌های داخلی آغاز گردیده؛ پس لازم است که برای جلوگیری از تکرار آن، تضمین وجود داشته باشد.

براساس این گزارش، طالبان با دریافت این اصول با شرکت در اجلاس استانبول و کاهش 90 روزه خشونت موافقت کرده، اما خواستار دو روز فرصت برای مشورت درون‌گروهی شده است.

بر اساس گزارش‌ها نشست استانبول قرار است در 27 حمل/فروردین سال جاری برگزار شود اما تاکنون از ایران برای این نشست دعوتی نشده است.

  پربازدید ترین