• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رسانه های کشور در ماه رمضان از نشر برنامه خلاف روحیه واخلاق اسلامی پرهیز کنند

 رسانه های کشور در ماه رمضان از نشر برنامه خلاف روحیه واخلاق اسلامی پرهیز کنند

شورای علمای شیعه افغانستان از رسانه‌های کشور خواسته است که حرمت این ماه و مردم متدین را نگهداشته از پخش برنامه های خلاف روحیه و اخلاق اسلامی پرهیز نمایند و غالب برنامه های خود را خداپسندانه و رمضانی بسازند.

شورای علمای شیعه افغانستان به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان 1442 هـ.ق، آن را ماه برکت و آمرزش خوانده و  بر احیای شب های قدر و انجام اعمال ماثور آن و افطاری دادن و کمک به نیازمندان تأکید کرده است.

این شورا از رسانه‌های کشور خواسته است که حرمت این ماه و مردم متدین را نگهداشته از پخش برنامه های خلاف روحیه و اخلاق اسلامی پرهیز نمایند و غالب برنامه‌های خود را خداپسندانه و رمضانی بسازند.

همچنین این شورا از تجار محترم و دست اندرکاران کنترل قیمت‌ها خواسته است تا در پایین آوردن قیمت‌ها و عرضه مواد غذایی ارزان تلاش جدی مبذول دارند.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:
 بسم الله الرحمن الرحیم
عن النبی(ص):
" أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ. شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ."

ترجمه : از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل است که فرمود: «ای مردم، همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روی آورده است، ماهی که در نزد خدا برترین ماه هاست، روزهایش برترین روزها، شب هایش برترین شب ها و ساعاتش برترین ساعات است».

ملت نجیب متدین و فهیم افغانستان!
اینک که در آستانه حلول ماه مبارک رمضان و به تعبیر پیامبر اسلام (ص) ماه ضیافت الهی و ماه برکت و رحمت و مغفرت قرار داریم، فرا رسیدن این مهمانی بزرگ الهی را برای شما تبریک گفته، اطمینان داریم که بیشتر از سالهای گذشته از ایام و ساعات این ماه رحمت توشه و بهره خواهید برداشت.

ماه رمضان ماه نزول قرآن و در لسان روایات، بهار آن است. از این رو انس با قرآن در این ماه مورد تاکید فراوان است، احیای شب‌های قدر و انجام اعمال ماثوره آنها و نیز ادای هزار رکعت نماز (در دهه اول و دوم هر شب بیست رکعت و در دهه سوم هر شب سی رکعت و در شبهای قدر هر شب صد رکعت) ثواب فراوان و اجر بزرگ دارد.

افطاری دادن و مخصوصاً کمک به مستمندان و نیازمندان از اعمال بسیار پسندیده و پرفضیلت در این ماه مبارک است که حتماً مورد توجه جدی متدینان بزرگوار خواهد بود.

و نیز در این ماه پرفضیلت توصیه می نماییم که:
1- رسانه های مختلف، مخصوصا رسانه‌های دیداری و شنیداری حرمت این ماه و مردم متدین را نگهداشته از پخش برنامه‌های خلاف روحیه و اخلاق اسلامی پرهیز نمایند و غالب برنامه های خود را خداپسندانه و رمضانی بسازند.
2-  تجار محترم و دست اندرکاران کنترل قیمت‌ها در پایین آوردن قیمت ها و عرضه مواد غذایی ارزان تلاش جدی مبذول دارند.
3-  مقامات حکومت جمهوری اسلامی افغانستان، زمینه روزه داری و عبادت دلخواه و بدون دردسر را برای متدینان فراهم نمایند.
4-  وعاظ و مبلغان محترم بیشتر از هر زمان دیگر مساجد را پر جوش و خروش نگهداشته، فضایل ، احکام و اعمال این ماه مبارک را به صورت شایسته به همه متدینان، مخصوصا جوانان خداجو بیان نمایند.
5- از هیئت امنا و گردانندگان محترم مساجد تقاضا داریم که بلندگوها را بگونه ی مدیریت کنند که مزاحمتی برای همسایگان، مخصوصا مریضان، سالخوردگان، اطفال و دارندگان مشکلات عصبی وروانی ایجاد ننماید.
6-  و در آخر از همه مومنان می خواهیم که در این ایام و ساعات مبارک دعا برای امنیت و آسایش در سراسر جهان، مخصوصاً کشورهای اسلامی و مخصوصا افغانستان عزیز را فراموش ننمایند.

شورای علمای شیعه افغانستان
1400/1/23

  پربازدید ترین