• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاسخ یونس قانونی به انتقاد سرور دانش از طرح صلح شورای عالی مصالحه ملی

پاسخ یونس قانونی به انتقاد سرور دانش از طرح صلح شورای عالی مصالحه ملی

یونس قانونی، رئیس کمیته تهیه و توحید پیشنویش طرح صلح شورای عالی مصالحه ملی در واکنش به انتقاد از معاون رئیس جمهور از این طرح، گفت که او (دانش) پیش‌نویس طرح توافق‌نامه‌ صلح افغانستان را درست مطالعه نکرده است.

محمدیونس قانونی، رئیس کمیته تهیه و توحید پیشنویش طرح صلح شورای عالی مصالحه ملی امروز (سه شنبه) در نشستی در کابل، به انتقادات سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری از توافق‌نامه صلح پاسخ داده است.

قانونی با اشاره به انتقادات دانش گفت که توافق‌نامه صلح افغانستان را که کمیته‌ای به ریاست او نهایی کرده است، به درستی مطالعه نکرده است. قانونی گفت که «چرا دوستان ما زحمت یک بار مطالعه کردن این طرح را نمی‌دهد؟»

سرور دانش پیش‌نویس طرح شورای عالی مصالحه‌ی ملی را تقسیم قدرت بین دو قوم و طرح یک حزب خوانده است. اما قانونی گفت که در نشست‌های کمیته‌ تهیه و توحید طرح‌ها نماینده‌ حزبی که آقای دانش به آن تعلق دارد، نیز حضور داشته و با تمام قوت از پیش‌نویس نهایی طرح حمایت کرده است.

قانونی تأکید کرد که اخلاقا حرمت ریاست‌جمهوری را درک می‌کند و در نشست کمیته‌ی تهیه و توحید برخی از چهره‌های حکومتی از جمله محمد حنیف اتمر وزیر خارجه و حمدالله محب مشاور امنیت ملی نیز حضور داشته‌اند.

رییس کمیته‌ی تهیه و توحید پیش‌نویس طرح صلح شورای عالی مصالحه‌ی ملی افزوده که در پیش‌نویس طرح صلح این شورا به طرح رییس‌جمهور و حکومت افغانستان توهین نشده است.

قانونی گفت که طرح صلح رییس‌جمهور و جانب حکومت تنها در یک صفحه با آنان شریک شده بود که تمامی محتویات آن در پیش‌نویس طرح کنونی به‌عنوان گزینه‌ی نخست در نظر گرفته شده است.

او افزود که طرح جانب حکومت این است که رهبری کنونی حکومت در قدرت باقی بماند، اما در قاعده‌ قدرت تغییرات بیاید.

یونس قانونی تصریح کرد که به این ترتیب، هیأت اعزامی افغانستان به نشست استانبول با یک طرح اما دو گزینه شرکت می‌کند.

قانونی تأکید کرد که این طرح به هدف تأمین وحدت ملی و وحدت سیاسی توحید شده است و دعوت کردن همه به یک طرح، غیرعملی است.

  پربازدید ترین