• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ایران غنی سازی 60درصدی اورانیوم را کلید زد

ایران غنی سازی 60درصدی اورانیوم را کلید زد

عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران می گوید: ایران امروز در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی سازی 60 درصدی را آغاز می‌کند.

تحلیل:
- اخیراً رهبری ایران اعلام کرد ظرفیت غنی سازی در ایران را نیازهای کشور و نه هیج عامل دیگری تعیین می کند. ارسال نامه برای آژانس و اعلام موضوع غنی سازی 60 درصدی اورانیوم هم نشان می دهد دستان ایران در صنعت هسته ای کاملاً باز است، هم این صنعت کاملاً بومی است و در عین حال نه متوقف بر کسب اجازه ازخارج از مرزهاست و نه با تلاشهای کوری که قصد ضربه زدن به آن را دارند، متوقف می شود.

- سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم اگرچه در بیمارستان بستری است اما از همانجا اعلام کرد ماشینهای " ای آر 1" آسیب دیده از حمله چند روز پیش به نطنز با ماشینهای جدیدی از همین نوع و البته با ظرفیتی 50 برابر ماشینهای قدیمی جایگزین می شوند. این یعنی آنکه صنعت هسته ای ایران عزم خود را کاملاً جزم کرده است تا هر تهدیدی را تبدیل به فرصت کند.

- در جلسه اخیری که رهبری ایران بر این مطلب تاکید کردند که نیازهای جمهوری اسلامی سطح و حجم غنی سازی را معین می کند تنها به یک مثال بسنده کردند و سخن از غنی سازی 60 درصدی به میان آوردند. مفهوم این مساله آن است که صنعت هسته ای ایران در این ایستگاه هم متوقف نخواهد ماند.

- اعلام غنی سازی 60 درصدی در شرایطی صورت می گیرد که حمله چند روز پیش از ناحیه منابع خارجی به معنای ایجاد اختلال اساسی در برنامه های ایران معرفی شد. حالا این اقدام ایران در حقیقت پاسخی است بر آن ادعاها و در عین حال شاهدی است بر این مساله که میان حرف و عمل ایرانیان اساساً فاصله ای وجود ندارد، برخورد گام به گام درخصوص مساله هسته ای به شدت مردود است و بالاخره اینکه تنها راه فرارو در مساله هسته ای الغای کامل تحریمهاست با این توضیح که الغای تحریمها بایستی با دقت راستی آزمایی شود و موردتایید جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. ایران در عمل نشان داد راستی آزمایی برداشتن تحریمها برای ایران به اندازه و حتی بیشتر از الغای تحریمها مهم است.

  پربازدید ترین