• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وحید عمر: بایدن طرح خروج نیروهایش را با غنی به زودی شریک خواهد کرد

وحید عمر: بایدن طرح خروج نیروهایش را با غنی به زودی شریک خواهد کرد

وحید عمر، مشاور رییس‌جمهور و رییس اداره ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست‌جمهوری می‌گوید که جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا به‌زودی با رییس‌جمهور اشرف غنی گفتگو و جزئیات طرح خروج نیروهایش از افغانستان را با وی شریک می‌ کند.

آقای عمر در رشته‌ تویتی نوشته است که حکومت افغانستان و ایالات متحده‌ی امریکا در گذشته به‌ صورت تکرار روی خروج نیروهای خارجی از افغانستان بحث کرده‌ اند. او تأکید کرده است که حکومت افغانستان به هر تصمیمی که از سوی ایالات متحده درباره‌ی نیروهایش گرفته می‌شود، احترام می‌گذارد.

به گفته‌ی عمر، نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از دو دهه به این طرف با روحیه‌ی بالا از مردم افغانستان دفاع می‌کنند و در حال حاضر 98 درصد عملیات‌ها به‌صورت مستقلانه از سوی این نیروها انجام می‌شود.

مشاور رییس‌جمهور در ادامه گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در آینده نیز توانایی کامل انجام عملیات‌های مستقلانه را خواهند داشت.

این در حالی است که روز گذشته روزنامه امریکایی واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه از برنامه های جوبایدن گزارش کرد که آقای بایدن تصمیم دارد تمامی نظامیان امریکایی را تا 11 سپتامبر از افغانستان خارج کند.

به گزارش این روزنامه، خروج کامل نظامیان امریکایی در بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی انجام می‌شود. طبق این گزارش، آقای بایدن برنامه‌ی خروج نیروهایش از افغانستان را امروز همگانی می‌ کند.

در حال حاضر حدود 2500 نظامی امریکایی در افغانستان حضور دارند. مأموریت این نظامیان آموزش، مشوره‌دهی و در مواردی حمایت از نیروهای افغان است.

براساس توافق‌نامه‌ی دوحه که در دهم حوت سال 1398 خورشیدی میان امریکا و طالبان امضا شد، نیروهای خارجی باید تا اول ماه می از افغانستان خارج می‌شدند.

طالبان پیش از این هشدار داده بودند در صورتی که نیروهای خارجی در مهلت تعیین‌شده افغانستان را ترک نکنند، از نظر این گروه تخطی از توافق‌نامه‌ی دوحه تلقی می‌شود و آنان حملات بر این نیروها را از سر خواهند گرفت.

طالبان نیز به تازگی گفته است که تا زمانی که نیروهای خارجی به گونه ی کامل از افغانستان خارج نشوند آنان در هیچ نشستی که در آن در مورد افغانستان تصمیم گرفته شود شرکت نمی کند.

قابل ذکر است که نشست استانبول در 24 اپریل برگزار میشود باید دیده شود که طالبان در این نشست حاضر خواهد شد یا نی…

  پربازدید ترین