• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آب پاکی روی دست امریکا با اعلام مواضع طالبان به دولت بایدن

 آب پاکی روی دست امریکا با اعلام مواضع طالبان به دولت بایدن

موضع تازه طالبان درباره نشست‌های صلح افغانستان، آب پاکی را روی دستان آمریکایی‌ها ریخته است و تصمیم این گروه نیز بیش از هر کسی اشرف غنی و تیمش را تحت فشار آمریکایی‌ها برای امتیازدهی گسترده قرار خواهد داد.

در حالی که همه طرف‌های درگیر در روند صلح افغانستان برای حضور در نشست صلح استانبول آمادگی می‌گرفتند، شب گذشته «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در رشته توئیتی به صورت رسمی اعلام کرد که این گروه تا زمان خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان در هیچ نشست و کنفرانسی که درباره صلح افغانستان باشد شرکت نخواهد کرد.

این رشته توئیت سخنگوی دفتر سیاسی طالبان بی‌شک مهم‌ترین تصمیم رهبران این گروه در زمینه صلح افغانستان است حتی می‌توان این تصمیم را سرنوشت سازتر از توافق صلح دوحه دانست، اما چرا؟

براساس توافق صلح دوحه، آمریکا تعهد کرده بود که تمام نیروهای خود و نیروهای خارجی را تا اوایل ماه می 2021 از افغانستان خارج کند.

با این حال و پس از شکست ترامپ در انتخابات و روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، شاهد آن بودیم که «جو بایدن» و تیم نظامی و دیپلماتیکش تمایل جدّی برای اجرای کامل توافق دوحه نداشته و به دنبال راه حلی برای فرار از شرایط موجود بودند تا از این طریق هم بتوانند برای خروج کامل از افغانستان زمان بخرند و هم آبرومندانه‌تر از گذشته بتوانند زمین ناهموار افغانستان را ترک کنند.

برخی تحلیلگران برگزاری نشست ترکیه را در همین راستا ارزیابی می‌کنند.

با ابتکار نشست صلح استانبول در واقع آمریکایی‌ها برای مدت نامعلومی همه طرف‌ها از جمله طالبان را درگیر یک بازی تقریبا بی نتیجه می‌کردند و از این طریق تقریبا همه منافع خود را به صورت یک جانبه و یک طرفه تامین می‌نمودند.

فضای رسانه‌ای در جهان غرب و افغانستان با رهبری آمریکایی‌ها نیز به سمت و سویی هدایت شده است که همه افکار عمومی احساس‌اش بر این است که تمام آینده افغانستان در نشست استانبول ترسیم می‌گردد و اگر این نشست به سمت ناکامی برود هیچ آینده روشنی نمی‌توان برای افغانستان متصّور بود.

در امتداد همین ساخته ذهنی تقریبا آمریکایی، دولت کابل به رهبری اشرف غنی، شورای عالی مصالحه ملی به رهبری عبدالله عبدالله و سایر احزاب و گروه‌های سیاسی کشور با فشار آمریکایی‌ها و با شتاب طرح‌هایی را برای ارائه در این نشست آماده کردند اما همه از تصمیم نهایی طالبان غافل بودند.

طالبان 2 روز پیش اعلام کرد که در تاریخ تعیین شده برای نشست استانبول یعنی 16 آوریل شرکت نخواهد کرد.

با این حال اعلام شد که این نشست با 8 روز تاخیر در روز 24 آوریل برگزار خواهد شد، اما شب گذشته محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان رسما اعلام کرد که این گروه پایبندی به توافق دوحه است و بر اساس آن تمام نیروهای خارجی به ویژه نیروهای آمریکایی باید تا 2 هفته آینده افغانستان را ترک کنند در غیر این صورت طالبان در هیچ نشست و کنفرانسی در رابطه با صلح افغانستان شرکت نخواهد کرد.

این موضع طالبان تقریبا آب پاکی را بر روی دستان آمریکایی‌ها ریخت و از این پس به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها بر سر یک دوراهی هستند:
1 - یا باید در تاریخ معین تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند که در غیر این صورت با اوضاع جنگی و آشفته در افغانستان روبرو خواهیم بود که افکار عمومی هم آمریکا را مقصر بد عهدی، نقض توافق و این سر نوشت تلخ می‌داند و این یک شکست اساسی و مرگ دیپلماتیک برای دولت بایدن در همین آغاز راه خواهد بود.

2 - راه دوم که به نظر نیز محتمل‌تر می‌رسد این است که طالبان با اتخاذ این تصمیم اراده‌ای برای جنگ ندارد و با دادن مهلت به آمریکایی‌ها برای خروج، امتیازات گسترده‌ای از آمریکایی‌ها خواهد گرفت و در نهایت و با کمترین تلفات خود را به هدف اساسی و نهایی‌اش یعنی حکومت در افغانستان می‌رساند.

این تصمیم طالبان بیش از هر کسی اشرف غنی و تیم او را تحت فشار آمریکایی‌ها برای امتیاز دهی گسترده به طالبان قرار خواهد داد و به احتمال فراوان به زودی شاهد آغاز مذاکرات مجدد میان طالبان و آمریکایی‌ها، آن هم بدون حضور دولت افغانستان خواهیم بود و باز این آمریکایی هستند که باید به جای دولت افغانستان تصمیم بگیرند و بازی کنند.

اکنون توپ جنگ و صلح افغانستان در زمین جوبایدن است و او راهی جز تسلیم در برابر طالبان نخواهد داشت.

طالبان با علم به توانایی خود، ضعف دولت و عدم توانایی خارجی‌ها برای ادامه مبارزه نظامی در کشور تقریبا تصمیمی جدی و از سر زرنگی گرفته است و همه اطراف این ماجرا را در شوک قرار می‌دهد تا اینکه بتواند با یک تصمیم دیپلماتیک منافع خود را تامین کند.

  پربازدید ترین