• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعلام رسمی خروج نظامیان آمریکا از افغانستان توسط جو بایدن

 اعلام رسمی خروج نظامیان آمریکا از افغانستان توسط جو بایدن

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، می‌گوید که روند خروج سربازان امریکایی از افغانستان، از اول می آغاز و تا یازدهم سپتامبر تکمیل خواهد شد.

آقای بایدن که چهارشنبه شب (25 حمل) در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت: «خروج سربازان ما شتاب‌زده نه؛ بلکه به گونه‌ی سنجیده، مسئولانه، مصئون و در هماهنگی با تمام متحدین و شرکای امریکا انجام خواهد شد.»

او هشدار داد: «طالبان باید بدانند که اگر هنگامی که خارج می‌شویم به ما حمله کنند، از خود و شرکای خود با تمام ابزاری که در دسترس داریم، دفاع خواهیم کرد.»

آقای بایدن، تاکید کرد که نیروهای امریکایی و ناتو، تا بیستمین سال‌روز حملات یازده سپتامبر، افغانستان را ترک خواهند کرد.

به گفته‌ی او، ایالات متحده، از گروه طالبان بابت تعهدی که کرده، حساب می‌گیرد تا بار دیگر به تروریستان اجازه داده نشود که از خاک افغانستان، امریکا و شرکایش را تهدید کنند.

آقای بایدن گفت که حکومت افغانستان نیز تعهد مشابهی را به ایالات متحده داده است.

او گفت: «امریکا بر تهدیدات تروریستی نظارت خواهد داشت. ما توانایی‌های ضد هراس‌افگنی و منابع اساسی خود در منطقه را تنظیم خواهیم کرد تا از ظهور دوباره‌ی تروریست‌ها جلوگیری کنیم.»

آقای بایدن افزود که نیروهای امریکایی برای مبارزه با القاعده به افغانستان رفته بودند و با کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه‌ی القاعده، این ماموریت تکمیل شد.

رییس‌جمهور امریکا، گفت که کشورش از دست‌آوردهای 20 ساله گذشته در افغانستان حمایت خواهد کرد.

آقای بایدن، گفت که تا اکنون، 2488 سرباز امریکایی در افغانستان کشته شده‌اند و 20722 نفر دیگر زخم برداشته‌اند و زمان آن فرا رسیده که این سربازان به خانه برگردند.

این در حالی است که وزرای شورای آتلانتیک شمالی ناتو نیز روز گذشته (چهارشنبه، 25 حمل)، با نشر بیانیه‌ی مشترکی، گفتند که ماموریت حمایت قاطع، روند خروج سربازانش از افغانستان را در اول می آغاز خواهد کرد.

از سوی دیگر «اشرف غنی» رئیس جمهور روز سه شنبه با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، در خصوص خروج نیروهای این کشور از افغانستان هشدار داد. گراهام در مصاحبه‌ای گفت، رئیس جمهور آمریکا، با خروج نیروهای این کشور از افغانستان، «به سمت یازده سپتامبری دیگر حرکت می‌کند.

این سناتور آمریکایی گفت:‌ «خطاب به همه شمایی که می‌شنوید می‌گویم، به یاد بیاورید یازده سپتامبر 2001 کجا بودید. ارتش ما به رئیس جمهور بایدن گفت که اگر تمام نیروهای را خارج کنیم القاعده و داعش دوباره برمی‌گردند و افغانستان به جنگ داخلی کشیده می‌شود.»

گراهام مدعی شد:‌ «[ارتش گفت] می‌توانیم با نگه‌داشتن 3-5 هزار نیروی آمریکایی اطمینان یابیم که داعش و القاعده هرگز برای آسیب زدن به ما بازنمی‌گردند، اما او (بایدن) این توصیه را رد کرد.»

  پربازدید ترین