• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بلینکن: افغانستان وارد جنگ های داخلی نخواهد شد

بلینکن: افغانستان وارد جنگ های داخلی نخواهد شد

وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب در نشست خبری به شهروندان افغانستان اطمینان داد که پس از خروج نیروهای امریکایی، افغانستان وارد جنگ‌های داخلی نخواهد شد.

انتونی بلنکین، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، پس از دیدار با رییس‌جمهور غنی، عبدالله عبدالله، رییس‌ شورای عالی مصالحۀ ملی و شماری از فعالان عرصه حقوق زنان، پس از چاشت دیروز پنج‌شنبه در یک نشست خبری حضور یافت و دربارۀ خروج نیروهای امریکایی و روند صلح به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

آقای بلنکین در پاسخ به پرسش خبرنگار طلوع‌نیوز گفت که طالبان، کشورهای منطقه و همسایه‌های افغانستان خواهان برگشت افغانستان به یک جنگ داخلی نیستند.

او به شهروندان افغانستان اطمینان داد که پس از خروج نیروهای امریکایی، افغانستان وارد جنگ‌های داخلی نخواهد شد.

وزیر خارجه امریکا افزود: «حتا طالبان را که ما می‌شنویم گفته‌اند که نمی‌خواهند افغانستان به جنگ داخلی برود. مردم افغانستان هم این کار را نمی‌خواهند! از هر کسی‌که می‌شنوم آرزوی بزرگ شان صلح در افغانستان است. من هم فکر می‌کنم وقتی که شما به کشورهای همسایه و منطقه افغانستان که در این کشور علاقه و نفوذ دارند ببینید هیچ کدام شان علاقمندی یک جنگ داخلی را ندارد.»

وزیر خارجۀ امریکا اما هشدار داد که اگر طالبان بر نیروهای امریکایی حمله کنند، با پاسخ‌های نیرومند نیروهای امریکایی روبه‌رو خواهند شد: «اگر نیروهای ما بیرون شوند و طالبان بر آنان حمله کنند، با پاسخ نیرومندی رو‌به‌رو خواهند شد. ما به پشتیبانی از نیروهای دولتی افغانستان ادامه می‌دهیم و طالبان باید بدانند که کنار گذاشتن روندهای سیاسی برای حل بحران افغانستان هیچ‌گاهی درست و پایدار نخواهند بود.»

طالبان اما در واکنش به اعلام زمان خروج نیروهای امریکایی از سوی جو بایدن، گفته‌اند که امریکا با تأخیر در روند خروج نیروهایش از افغانستان، توافق صلح دوحه را نقض کرده‌اند و جنگ‌جویان این گروه برای اقدامات لازم در این راستا، دست باز دارند.

بربنیاد برنامۀ تازۀ امریکا، نیروهای این کشور پنج ماه دیرتر از زمان مشخص شده در توافق‌نامه صلح دوحه، از افغانستان بیرون خواهند شد.

وزیر خارجه امریکا در بخش دیگر از سخنانش، از تلاش‌ها برای برگزاری نشست ترکیه نیز اطمینان داد: «لمیدوار هستیم که تلاش‌های سیاسی در استانبول آغاز شوند و بتوانیم هر چه زود تر یک پاسخ را از طالبان نیز برای شرکت شان داشته باشیم و ما برای برگزاری این نشست آماده‌گی گرفته‌ایم.»

نشست دوحه که قرار بود به تاریخ شانزدهم ماه جاری میلادی برگزار شود، اکنون با ده روز تأخیر در 24 اپریل برگزار می‌شود.

طالبان گفته‌اند تا زمانی‌که نیروهای خارجی افغانستان را ترک نکنند، آنان در هیچ نشستی که دربارۀ صلح افغانستان باشد شرکت نخواهند کرد.

  پربازدید ترین