• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشریه آمریکایی: تمرکززدایی برای تامین صلح در افغانستان کلیدی است

 نشریه آمریکایی: تمرکززدایی برای تامین صلح در افغانستان کلیدی است

 نشریه آمریکایی با اظهار اینکه رئیس جمهور غنی از قدرت بی‌اندازه‌ای برخوردار است، تاکید نمود که تمرکززدایی برای تامین صلح در افغانستان نقشی کلیدی دارد.

«فارین پالیسی» در انتقاد از تمرکز قدرت در دولت افغانستان نوشت که این دولت، از جمله متمرکزترین دولت‌های جهان است و قدرت بی‌اندازه رئیس جمهور فضای چندانی برای مشارکت ساختارهای محلی رسمی حکومت‌داری در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری باقی نگذاشته است.

این نشریه آمریکایی افزود که حتی در باثبات‌ترین کشورها نیز قراردادن قدرت بی‌اندازه به یک شخص می‌تواند به بی‌عدالتی و نابرابری منجر شود. از طرف دیگر تمرکززدایی قدرت می‌تواند موجب حمایت بیشتر از دولت مرکزی و اعتماد بیشتر به حکومتداری ولایتی و محلی را فراهم کند و به مردم افغانستان امکان کنترل بر سرنوشت سیاسی خویش را بدهد.

براساس این نوشتار، معضل پیش‌روی افغانستان و جامعه بین‌المللی این است که وضعیت کنونی افغانستان را به یک نظام اداری شایسته‌سالار و عادلانه‌تر تبدیل کند تا تضمین شود که هیچ گروه قومی بر قدرت مسلط نخواهد شد.

فارین پالیسی ادامه داد: اکنون گروه‌های قومی و قبیله‌ای مختلف افغانستان اغلب رهبران این کشور را از خود بیگانه می‌دانند و حتی کوچکترین تصمیمات دولت مرکزی در نظام فعلی می‌تواند ادعاهای سوء استفاده از قدرت به قیمت محرومیت گروه‌های منفرد را برانگیزد.

نشریه آمریکایی با پیشنهاد درباره چگونگی تمرکززدایی نوشت: واگذاری کنترل و تأمین امنیت شهرها به شهرداران، راه دیگری است که افغان‌ها می‌توانند با پیگیری آن به‌صورت مسئولانه از قدرت تمرکززدایی کنند. درحال حاضر وزارت داخله افغانستان مسئولیت تأمین امنیت مناطقی را دارد که به سختی می‌توان انتظار داشت حتی شناخت ابتدایی از منطقه مذکور داشته باشد. یک فرد نمی‌تواند تمام آدم‌ربایی‌ها، جنایات کوچک، سرقت خودرو و قتل‌ها را در سراسر کشور از روی صندلی خود در کابل کنترل کند. واگذاری مسئولیت بیشتر به شهرداران شهرهای سراسر کشور می‌تواند هم امنیت و هم پاسخگویی را بهبود بخشد.

نوشتار با تاکید بر لزوم تعیین شهردارها توسط انتخابات می‌افزاید: اگر مردم بتوانند از شهردار درخواست کنند که تدابیر قوی‌تر و فعالانه‌تری برای امنیت شهرشان اتخاذ کند، شهردار مذکور احتمالاً واکنش به موقع و متناسبی خواهد داشت.

در ادامه این مطلب نیز آمده است: اگر بتوان از تمرکززدایی برای کاهش اختلافات قومی در افغانستان از طریق اعمال یک سری تعدیلات ساده در روند دموکراتیک استفاده کرد، پس تمرکززدایی می‌تواند مقدمه‌ای برای صلح و امنیت سرتاسری در افغانستان باشد. برگزارکردن انتخابات ولایتی و محلی و تقسیم قدرت با شهروندان می‌تواند برای افغان‌ها حس ملی‌گرایی‌ای را ایجاد کند که قومیت‌ها، فرهنگ‌ها، زبان‌ها و میراث‌های متنوع کشور را در برگیرد.

  پربازدید ترین