• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتظارات مهاجرین افغانستانی از رییس جمهور آینده ایران: رفع مشکلات، اصلاح قوانین و عدم نگاه امنیتی

 انتظارات مهاجرین افغانستانی از رییس جمهور آینده ایران: رفع مشکلات، اصلاح قوانین و عدم نگاه امنیتی

 نشست «هم‌اندیشی فعالان مهاجر افغانستانی پیرامون آسیب‌شناسی وضع موجود مهاجرین و ارائه پیشنهادها برای حل مشکلات» با حضور علما، دانشگاهیان و فعالان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مهاجرین به طور همزمان در تهران، قم و مشهد مقدس از سوی خبرگزاری آوا و مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان برگزار شد. نخبگان شرکت کننده در این نشست بر لزوم رفع مشکلات موجود، استفاده از ظرفیت‌های جامعه میزبان و مهمان، اصلاح قوانین موجود درباره مهاجرت، عدم نگاه امنیتی به مهاجرین، اصل تعامل دوجانبه و البته تشکیل یک شورای سراسری از مهاجرین برای پیگیری مطالبات و حل مشکلات مهاجرین تاکید کردند.

اجرای این برنامه توسط احمدارشاد احراری، فعال فرهنگی رسانه ای شناخته شده افغانستانی در ایران بود.

نخستین سخنران این نشست که روز دوشنبه، 24 جوزا برگزار شد، حجت الاسلام سید عیسی حسینی مزاری؛ دبیر کل مرکز تبیان و خبرگزاری آوا بود. او در بخشی از بیانات خود اظهار داشت: مهاجرین در ایران از ظرفیت‌ها و امکانات موجود بهره لازم را نبرده اند. مشکلات متعددی در مسیر مهاجرین وجود دارد که در صورت نبود این موانع هر دوطرف می توانستند از ظرفیت های موجود، بهره های فراوان ببرند.

وی گفت: انتظار دارم رییس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران به این خواسته ها و پیشنهادها توجه نشان دهد:
1. آموزش و پرورش: در قسمت تحصیل نباید دارای مدرک و بدون مدرک مد نظر باشد. همه باید از تحصیل بهره مند باشند. در طول این 40 سال عده زیادی از مهاحرین از نعمت سواد محروم ماندند. سال 90 رهبری معظم انقلاب دستور دادند تا تمام فرزندان اتباع افغانستان در مدارس ثبت نام شوند؛ اما امسال بازهم مشکل برگشت و افراد فاقد مدرک امکان ثبت نام ندارند. این یک مشکل جدی است و انتظار می رود که در اسرع وقت به دستور رهبر انقلاب توجه صورت بگیرد.

2. اشتغال: بزرگ‌ترین معضل مهاجرین اشتغال است. تحصیل یافته ها، سرمایه گذاران و کارگران همه مشکل دارند. این امر حتی روی تحصیل فرزندان مهاجر هم تاثیر گذاشته است. فرزندان مهاجر مجبور اند ترک تحصیل کنند؛ زیرا تصور می کنند که آینده ای ندارند. اگر فرصت کار و سرمایه گذاری مناسب برای مهاجرین فراهم می بود زمینه های رشد و پیشرفت هم برای مهاجرین و هم برای جمهوری اسلامی ایجاد می شد.

حسینی مزاری همچنین تصریح کرد: ‌البته من طرفدار حضور مهاجرین در ایران نیستم... همه باید برگردند و کشورشان را آباد کنند؛ اما مهاجرت یک بحث بین المللی است؛ بنابراین امکان و حق کار برای مهاجرین افغانستانی در ایران هم باید فراهم شود.

او در ادامه با طرح این پرسش‌ها که چند پزشک یا مهندس یا تاجر و... افغانستانی در ایران فعال هستند؟ در عرصه ورزش کدام ورزشکار به صورت قانونی در ایران فعال است؟ چند ورزشکار مهاجر در تیم های ایرانی بازی می کند؟ ابراز داشت: موانع زیادی در مسیر مسابقات ورزشی مهاجرین وجود دارد. اگر این معضل حل نشود خود جمهوری اسلامی و دولت ایران ضرر می کند.

تحصیلات عالی، بهداشت و درمان و بیمه و اقامت از دیگر مسایل مورد اشاره حسینی مزاری بود.

او گفت: بعد از 40 سال زندگی در ایران همچنان مهاجرین از مشکل اقامت رنج می برند. امتیازاتی که به مدارک گوناگون تعلق می گیرد متفاوت است. نباید تفاوتی میان پاسپورت و کارت های آمایش وجود داشته باشد.

حسینی مزاری در عین حال تاکید کرد که مشکلات موجود دوجانبه است و هم مهاجرین و هم برخی مسئولین کشور میزبان عامل آن هستند و این امر باید به صورت اصولی حل شود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی مالستانی؛ فعال دینی و اجتماعی از دفتر آیت الله فیاض در تهران نیز که در این نشست سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه خدمات 40 ساله جمهوری اسلامی ایران در زبان و قلم قابل تقدیر و تشکر نیست، اظهار داشت: رییس جمهور آینده ایران باید دیدگاهی انسانی و اسلامی و طبق روش و اندیشه مقام معظم رهبری نسبت به مهاجرین داشته باشد.

او ضمن تقدیر از رهبر انقلاب برای صدور دستور ثبت نام فرزندان بی مدرک مهاجرین در مدارس ایران، تاکید کرد که در این اواخر در پذیرش یا نحوه پذیرش این افراد مشکل وجود داشته و ابراز امیدواری کرد که این مشکل هم به زودی حل شود.

مشکلات موجود در مسیر حساب‌های بانکی مهاجرین، تفاوت کارت آمایش و پاسپورت و همچنین رفت و آمد مهاجرین به افغانستان، از دیگر مسایل مورد اشاره آقای مالستانی بود.

 مولوی کرخی؛ رییس علمای اهل سنت و فعال مهاجر در تهران هم در نشست یادشده گفت: جوانان مهاجر اهل سنت در ایران از سهولت های دینی لازم بهره مند نشده اند و همه جوانان مهاجر باید تحت پوشش آموزش های دینی قرار بگیرند. این هم به نفع مهاجرین است و هم به نفع جمهوری اسلامی ایران.

به گفته او 40 سال مهاجرت، اقامت مهاجرین همچنان موقتی و یکساله است. این موجب بلاتکلیفی شده این در حالی است که در برخی کشورهای دنیا مهاجرین اقامت دایمی دارند.

اگر مشکل اقامت حل شود همه مشکلات مثل بانک و سیمکارت و... حل می شود.

بیمه، امکان سرمایه گذاری و آموزش از دیگر مشکلات مورد اشاره مولوی کرخی بود. او گفت که فرمان مقام رهبری باید اجرا شود تا فرزندان مهاجر از آموزش بهره مند شوند.

آقای کرخی همچنین تاکید کرد که یک شورای مهاجرین باید تشکیل شود تا این خواسته ها را از طریق ارتباط و گفتگو با مقامات ایران پیگیری کند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مبارز؛ فعال مهاجر در قم هم دیگر سخنران این نشست بود. او گفت: مهاجرین افغان هم در ایران و هم در جهان فراموش شده اند. رییس جمهور آینده ایران باید به مشکلات مهاجرین خسته از هجرت افغانستان را که در نتیجه اشغال کشورشان به جمهوری اسلامی زیر سایه ولایت فقیه و مرجعیت پناهنده شده اند توجه کند.

فرار نخبگان، اشتغال و اقامت هم از دیگر مواردی بود که آقای مبارز به آنها اشاره کرد و خواستار توجه رییس جمهور آینده ایران به آن شد.

محمدحسین احمدی؛ نماینده جامعه هنرمندان مهاجر نیز که در این نشست صحبت می‌کرد، با طرح این پرسش که به یکی از بندهای ماده 976 قانون مدنی ایران اشاره کرد که درباره هویت ایرانی می‌گوید: تبعه ای خارجی که یکی از والدین اش متولد ایران باشد. او گفت همین ماده باید اجرا شود و بخشنامه هایی برای اجرای آن صادر گردد.

به گفته وی در تصمیمات نظام باید مدارک مهاجرین در نظر گرفته شود. واقعیت های مهاجرین بیان شود. نقش مهاجرین در سازندگی، اشتغال زایی و... مورد توجه قرار بگیرد. برای جبران نرخ کاهش جمعیت در ایران باید از نخبگان مهاجر در عرصه های مختلف استفاده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی؛ فعال حقوقی و اقتصادی مهاجرین هم در این نشست گفت: چندین اسناد هویتی برای مهاجرین وجود دارد و این تعدد مدارک، تمام حوزه های اجرایی ایران را دچار اشتباه می کند. بعضی کارت را می پذیرد بعضی پاسپورت را می پذیرد... در این زمینه باید یک نگاه مشترک از سوی متولیان امور ایجاد شود. همچنین یک فهم مشترک میان سفارت افغانستان و دولت میزبان ایجاد شود که کدام کارها مربوط به چه مرجعی است.

او از معرفی ظرفیت های مهاجرین، اصلاح قوانین از طریق کمیسیون های تخصصی مجلس ایران، طرح های حل مشکلات مهاجرین به مرکز پژوهش های مجلس ایران، مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد علمی نخبگان به عنوان راهکارهای حل این مشکلات یاد کرد.

آقای موسوی همچنین گفت که رییس جمهور آینده ایران باید ساختار اداری امور اتباع را از یک اداره کل به معاونت ریاست جمهوری ارتقا دهد. سازمان ملی مهاجرت ایجاد کند و معاون رییس جمهور رییس آن باشد.

مهدی حبیبی؛ نماینده اصناف و بازاریان مهاجر در مشهد نیز اظهار داشت: رییس جمهور آینده ایران باید نگاه خود را نسبت به مهاجرین عوض کند. مهاجرین را فرصت ببیند نه تهدید. 42 سال کارنامه مهاجرین در حوزه های مختلف مشخص بوده. بازاریان و تولیدی ها مشکلات عدیده ای دارند. اگر این مشکلات حل شود هم جذب سرمایه گذاری داخلی می شود هم خارجی. نداشتن مجوز قانونی فعالیت، عدم بیمه، مسدود شدن حساب های بانکی و.. از مشکلات مهاجرین و فعالان اقتصادی آنان از نظر آقای حبیبی است.

او گفت: رییس جمهور جدید ایران باید قوانین جدیدی را برای حل مشکلات مهاجرین به ویژه در عرصه اقتصادی وضع و پیشنهاد کند. بعد از 42 سال مهاجرین باید قانونمند شوند. این به نفع اقتصاد ایران و مهاجرین است.

خانم واعظی؛ فعال مهاجر در حوزه زنان در نشست یادشده خطاب به رییس جمهور آینده ایران گفت: آیا کافی نیست؟ آیا آزمودن کافی نیست؟ آیا 4 دهه کافی نیست؟ هر سال قانون جدید و مشکلات جدید... من مطالبه شهروندبودن دارم. به عنوان یک مسلمان به عنوان یک انسان از دیدگاه انسانی و بشردوستانه به ما نگاه کنید. اگر مشکل شهروندی مهاجرین و همسان‌سازی آنان با جامعه میزبان حل شود همه مشکلات حل می شود.

مسیح ارزگانی، فعال فرهنگی مهاجر دیگر سخنران این نشست از قم بود. او گفت: ما با شعر و داستان و نقاشی و بازیگری و... در ایران آشنا شدیم؛ چون مراکز فرهنگی و دانشگاهی و حوزوی ایران درهای خود را به روی افغان ها باز کردند. حتی در عرصه جنگ و پیکار هم افغان ها نمایش موفقی داشتند که نمونه بارز آن لشکر فاطمیون است. اگر در عرصه ورزش نیز درها به روی مهاجرین باز می شد، بدون شک اتفاق بزرگی می افتاد. چرا این در باز نشد؟ اگر در عرصه تجارت و کسب و کار هم درها باز می شد و محدودیت ها برداشته می شد، این به نفع هر دو کشور بود.

محمدسرور رجایی؛ نویسنده و فعال ادبی مهاجر در ایران گفت: از رییس جمهور آینده انتظارهای فراوان دارم. در چهار دهه مهاجرین نه دست ستیز داشتند و نه پای گریز. 22 درصد مهاجر افغانستانی در موج مهاجرت چند سال قبل به اروپا رفتند که 44 درصدشان از ایران بودند. دولت آینده ایران این موضوع را بررسی کند که چرا این اتفاق افتاد؟ چرا آنها از ایران رفتند؟ این معضلی است که هنوز سنجیده نشده و نیازمند توجهی جدی است. موضوع فرار نخبگان هم مساله ای دیگر است. آنها وقتی به اروپا می روند از تولید کار بازمی مانند.

آقای رجایی پیشنهاد کرد که راه مطالبه گری ادامه یابد. رییس جمهور آینده ایران باید یک مشاور افغانستانی داشته باشد. حتی وزارتخانه ها و شوراهای شهرهای مهاجرپذیر هم می توانند یک مشاور افغانستانی داشته باشند. این هم موجب همدلی می‌شود و هم کارهایی که صورت گرفته را تقویت می‌کند و به سرانجام می‌رساند.

به تعبیر او، افغانستانی‌های متولد ایران، «ایرانی‌های افغانی‌تبار» هستند و باید مطالبه‌گر باشند و از حق شان دفاع کنند.

امین الله هاشمی؛ نماینده سرمایه‌گذاران مهاجر در مشهد نیز در نشست انتظارات مهاجرین از رییس جمهور آینده ایران با اشاره به اینکه مشکلات 10 سال پیش غیر قابل تحمل بود و قابل تقدیر است که این مشکلات در طول این مدت، حل شده، گفت: اما در حال حاضر تنها دستاورد سرمایه گذاران بودن زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران است نه سود اقتصادی؛ زیرا سرمایه گذاری که با دالر 1000 تومان سرمایه گذاری کرده با دالر 30 هزار تومان نمی تواند سود کند.

به گفته او همچنین دفترچه بیمه کارگران به دلیل اتباع بودن در داروخانه ها و بیمارستان ها معتبر نیست.

او همچنین گفت که برای تاسیس شرکت باید یک نماینده ایرانی باشد و خرید و فروش به نام او انحام می شود خود سرمایه گذار هیچ صلاحیتی ندارد و حق انتقال ندارد.

علی پهلوان زاده؛ عضو نمایندگی فدراسیون فوتبال افغانستان و فعال ورزشی نیز گفت: اگر به بازیکنان افغان در لیگ های ایرانی مجوز داده شود هم آنها رشد می کنند، هم کارنامه ای قابل افتخار برای ایران است و هم موجب قوت قلب مهاجرین می شود. رییس جمهور آینده ایران باید با حمایت از ورزشکاران مهاجر، دعای خیر مهاجرین را کسب کند.

به گفته وی، رییس جمهور و وزارت ورزش و جوانان دولت آینده ایران باید به قشر ورزشکار بیشتر بها دهند تا رشد کنند.

دکتر سید عابدین حسینی؛ فعال درمانی و بهداشتی مهاجر که از قم در این نشست صحبت می‌کرد، گفت: از دولت آینده ایران خواهش می‌کنیم سیاست توانمندسازی مهاجرین در همه حوزه های آموزش، اشتغال، اقتصادی، علمی و... را روی دست بگیرد؛ زیرا سه میلیون مهاجر توانمند سودمندتر است تا سه میلیون مصرف کننده.

به گفته او با توانمندسازی مهاجرین، مهاجرت معکوس از ایران به افغانستان صورت می گیرد و این امر در عین حال به صدور انقلاب کمک می کند.

به گفته او، مهاجرت نباید محدودیت باشد. دولت آینده ایران نباید به مهاجرین نگاه امنیتی  داشته باشد. دیدگاه شان را نسبت به مهاجرین عوض کنند.

سید محمودشاه ملک‌زاده حسینی؛ فعال مهاجر هم در نشست یادشده گفت که مهاجرین باید در اصول و قانونی از سوی مقام های ایران پذیرفته شوند تا این امر در تاریخ ماندگار شود. او از رییس جمهور جدید ایران خواست تا اقدامی برای شناسنامه مهاجرین قانونی مقیم ایران کند.

حجت الاسلام احسانی؛ عالم دینی در مشهد مقدس نیز گفت که خواسته های مهاجرین باید در چارچوب قانون اسلام، قرآن و جامعه بین المللی باشد. 4 درصد جمعیت ایران را مهاجرین تشکیل می دهند، آیا 7 نامزد انتخابات ایران برنامه ای برای این جمعیت دارند؟

به گفته او حضرت امام اهتمام ویژه ای به مهاجرین داشتند. او با اشاره به بیانات امام خمینی و مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران درباره مهاجرین افغانستانی، از عملکرد برخی مسئولین ایرانی در این زمینه انتقاد کرد.

حجت الاسلام علی ناطقی؛ مسئول فرهنگی دفتر آیت الله فاضلی بهسودی در تهران نیز گفت: تقاضای ما از رییس جمهور آینده ایران این است که زمینه شناسایی مهاجرین مقیم ایران بعد از سه دهه زندگی در ایران را فراهم سازد. یک رسانه برای شناسایی و رسانه ای کردن مهاجرین ایجاد شود. نخبگان مهاجر معرفی شوند تا جامعه میزبان بداند که مهاجرین فقط کشاورز و کارگر و دامدار نیستند. ظرفیت علمی مهاجرین رسانه ای شود. رییس جمهور آینده به ما «بیگانه» خطاب نکند ما یگانه هستیم. نگاه امنیتی نداشته باشد. در 40 سال نه به مجاهدین خلق پیوستیم و نه نظام را تخریب کردیم.

خانم رسولی؛ پزشک و فعال درمانی مهاجرین در ولایت البرز هم در این نشست گفت؛ آموزش و بهداشت و درمان از عمده ترین مشکلات مهاجرین است. دانشجوی افغانستانی حتی اگر از طریق کانکور هم وارد دانشگاه شود باید به دالر پول بپردازد. برای قابله‌ها و پرستاران افغان هم مجوز کار داده نمی شود. دانشجویان مهاجر سال آخر پرستاری نمی توانند واکسین دریافت کنند. در حالی که ایرانی ها دریافت می کنند.

مشکل دیگر بیمه است. سازمان ملل باید هزینه بیمه مهاجرین را تامین کند تا همه بتوانند از بیمه برخوردار شوند.

حجت‌الاسلام دکتر سید یعقوب موسوی؛ فعال دینی – اجتماعی هم گفت که مشکلات نخبگان و تحصیلکرده های مهاجر در زمینه هیات علمی شدن در دانشگاه‌های ایران باید حل شود.

موضوع دیگر از دید او این است که حسینیه ها یا مساجد و کتابخانه های ساخت مهاجرین وقف می شود؛ اما متولی اوقاف باید ایرانی باشد. اتباع نمی‌توانند متولی وقف باشند.

پیشنهاد دیگر این فعال دینی مهاجر، این بود که پذیرش دانش آموزان افغانستانی در رشته های علوم دینی در جامعه المصطفی العالمیه از سال سوم راهنمایی شروع شود.

همچنین به گفته وی، باید برنامه ای فراهم شود که هر خانواده مهاجر بتواند یک منزل مسکونی به نام خودش خریداری کند. همان چیزی که درباره خریدن موتر نیز امکان پذیر است.

او گفت که همچنین باید برای هر مهاجر کدی به تعداد ارقام کد ملی ایرانی ها تعریف شود.

ناصر عظیمی؛ مسئول بنیاد احمدشاه مسعود در تهران هم با طرح این سؤال که نامزدهای انتخابات ایران چه برنامه ای برای جامعه 4 میلیونی مهاجرین دارند، گفت که ایران باید کنوانسیون 1951 ژنو را که ایران و افغانستان عضو آن هستند درباره مهاجرین اعمال کند. او با استناد به ماده 37 این کنوانسیون گفت که برای هر مهاجر باید هویت صادر شود.

به گفته او رییس جمهور آینده ایران باید در مناطقی که تراکم جمعیتی مهاجرین بالاست خانه فرهنگ را هفته ای یکبار در اختیار مهاجرین قرار دهد تا آنها از قوانین کشور میزبان آگاه شوند و جایگاه حقوقی شان مشخص شود.

خانم دکتر فروزان طاهری؛ دکترای برنامه‌ریزی شهری و مدرس و پژوهشگر دانشگاه از مشهد نیز گفت: دانشجویان مهاجری که حتی از طریق کانکور وارد دانشگاه های دولتی می‌شوند ملزم به پرداخت پول اند و بعضا مجبور به ترک تحصیل می شوند. دعوت از دانشجویان افغانستانی در پروژه های علمی، ایجاد یک بانک اطلاعاتی از دانش آموختگان افغان در رشته های مختلف، تسریع در روند اقامت تحصیلی دانشجویان، تسهیل در روند تحصیل دانش آموزان و شرکت آنان در مسابقات و المپیادها، توجه به زنان سرپرست خانوار، معلولین و بیماران نیازمند بیمه و تسهیلات درمانی از دیگر خواسته‌های خانم طاهری بود.

زهرا مرادی؛ فعال حقوق زن در قم هم به هزینه بیماران سرطانی، خاص و دیابتی، بیمه کارگران ساختمانی، مشخص شدن مدارک اقامتی سربرگ ها و هزینه مدارک اقامتی زنان بی سرپرست به عنوان مشکلات مهاجرین اشاره کرد و خواستار توجه رییس جمهور آینده ایران به این مسایل شد.

سید مهدی حسین‌زاده؛ نماینده فدراسیون کاراته افغانستان نیز در این نشست گفت که 30 تا 70 هزار ورزشکار در رشته های مختلف مهاجر در ایران هستند. او ساخت یک مجموعه ورزشی برای ورزش مهاجرین، حضور ورزشکاران افغان در لیگ های معتبر ورزشی ایران، حضور نمایندگان جامعه ورزشی افغان در مسابقات ورزشی بین المللی، حضور ورزشکاران مهاجر در المپیک توکیو، حمایت از رشته های مختلف و اعطای مدارک مربی گری به مربیان مهاجر را از خواسته‌های این صنف از رییس جمهور آینده ایران عنوان کرد.

دکتر رحمانی؛ دکترای روابط بین‌الملل و فعال مهاجر از قم نیز پیشنهاد کرد که یک شورای سراسری از مهاجرین تشکیل شود تا خواسته ها و مشکلات و انتتظارات آنان در اختیار رییس جمهوری ایران گذاشته شود.

به گفته او در میان مهاجرین، روحیه مطالبه گری نیست. پراکندگی هست. نماینده های واقعی و دایمی مهاجرین باید در شورای سراسری حضور یابند و مطالبات و مشکلات لیست و پیگیری شود.

او همچنین گفت که قانون هست؛ ولی اجرا نمی شود. آقای رحمانی به مبارزات و رشادت ها و جانفشانی های مهاجرین افغانستانی در صحنه های نبرد با عراق در سوریه و... اشاره کرد و گفت که مهاجرین هیچ گونه کم کاری در قبال ایران نداشته اند. وی اما از ممنوعیت برخی مشاغل و رشته های تحصیلی و... برای مهاجرین انتقاد کرد.

عبدالله هزاره‌ای، معلول و فعال مهاجر افغانستانی که از شهر شیراز به این نشست پیام فرستاده بود، در مورد مشکلات این قشر گفت:

نباید نقض جسمی یک معلول باعث شود از زندگی و پیشرفت محروم باشد. باید از معلولین حمایت شده، به آن‌ها کمک شود و شرایط برای پیشرفت و موفقیت معلولین ایجاد شود.

وی تأکید کرد که باید کمک کنند معلولین بتوانند از پس زندگی‌شان بربیایند.

محمد اسلام غلامی، فعال اجتماعی مهاجر نیز در سخنانی که برای این نشست ارسال کرد، به رغم صحبت‌های برخی دوستان در مورد حل مشکلات بانکی مهاجرین و وعده مسئولین، از تجربه شخصی خود در دو سه روز گذشته در مراجعه به شعب مختلف بانک‌ها در تهران به شمول شعبه مرکزی بانک صادرات سخن گفت و تأکید کرد که هیچ بانکی دستورالعمل جدید بانک مرکزی را اجرا نکرده و گفته‌اند که تنها برای مهاجرین دارای پاسپورت حساب بانکی، آن هم به صورت دفترچه‌ای و بدون صدور کارت عابر، حساب باز می‌کنند.

وی از برخوردهای سلیقه‌ای و عدم اجرای مصوبات و بخش‌نامه‌های صادر شده در ایران در مورد مهاجرین، از جمله پیرامون مسائل بانکی و سیم کارت انتقاد کرد.

سید جواد موسوی محسنی، فعال مهاجر پایان‌بخش این نشست بود که یک جمع‌بندی از آن ارائه کرد.

وی با بیان این‌که مهاجرین باید مطالبات خود را مطرح کرده و یک طرح استراتژیک را به رییس جمهوری آینده ایران بدهند، در مورد جنگیدن و دفاع رزمندگان افغانستانی از این سرزمین سخن گفت.

محسنی خاطرنشان کرد که قوانین جمهوری اسلامی ایران در بحث تابعیت و اقامت اتباع خارجی در سال 1314 نوشته شده و تابعیت بر اساس خاک و خون تعریف گردیده، در حالی که این تعریف دیگر در قوانین بین‌المللی و قوانین کشورهای دیگر وجود ندارد.

وی تأکید نمود که مهاجرین افغانستانی در ایران یک پتانسیل اند و دولت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به بهترین شکل از این پتانسیل استفاده کند.

  پربازدید ترین