• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر آموزش و پرورش ایران: کودکان افغانستانی بدون هیچ تمایزی در ایران تحصیل می کنند

وزیر آموزش و پرورش ایران: کودکان افغانستانی بدون هیچ تمایزی در ایران تحصیل می کنند

 وزیر آموزش و پرورش ایران با بیان این که کودکان افغانستانی بدون هیچ تفاوت و تمایزی در مدارس ایران به تحصیل ادامه خواهند داد، اظهار کرد: انعقاد تفاهم نامه مشترک در حوزه آموزش و پرورش بین دو کشور ضرورت دارد.

به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در دیدار با سردار محمد رحیمی معاون وزیر معارف جمهوری افغانستان داشت با خیر مقدم به معاون وزیر معارف جمهوری افغانستان، اظهار کرد: این دیدار فرصت مغتنمی برای توسعه همکاری‌های دو کشور است.

وزیر آموزش پرورش، با عرض تسلیت جان باختگان حادثه بمب گذاری مدرسه سیدالشهدای کابل و کشته شدن تعداد زیادی از دانش آموزان افغانستانی، گفت: در زمان وقوع این حادثه، ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، به ملت و دولت افغانستان تسلیت گفته و مراتب تأسف و تألم دولت و ملت ایران را به اطلاع دولت و مردم افغانستان رساندم. آرزو می کنم هرچه زودتر در کشور دوست و برادرمان (که دارای اشتراکات فرهنگی بسیار زیادی هستیم)، نزاع و جنگ از بین برود و شاهد آرامش و صلح باشیم.

حاجی میرزایی، با اشاره به اهمیتی که دولت جمهوری اسلامی ایران، برای آموزش کودکان اتباع افغانستانی ساکن ایران، قائل است، اظهار کرد: بر اساس دستور تاریخی رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در مورد تحصیل کودکان اتباع افغانستانی، دولت جمهوری اسلامی ایران، برای آموزش کودکان افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند، از هیچ کوششی دریغ نکرده است؛ در بازدیدهای خود از مدارس، مدارسی را شاهد بودم که نیمی از دانش اموزان آن کودکان افغانستانی بودند که در کنار کودکان ایرانی، بدون هیچ تفاوت و تمایزی، مشغول به تحصیل بودند و در حال حاضر 474 هزار کودک افغانستانی در ایران به تحصیل اشتغال دارند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: کتاب های دانش آموزان مدارسی که از سوی وزارت آموزش و پرورش، مجوز گرفته و استانداردهای ایمنی و… ما را رعایت کرده باشد، تأمین خواهیم کرد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید درباره آموزش اتباع بزرگسال افغانستانی، گفت: در حوزه سواد آموزی نیز آموزش اتباع افغان را در دستور کار داریم و این امکان را فراهم کرده ایم تا اتباع افغانستانی، در کلاس های درس نهضت سوادآموزی شرکت کنند.

وزیر آموزش و پرورش ایران گفت: انتظار داریم در کنار این همکاری ها، فعالیت های دو کشور بر اساس یک گفت وگوی مشترک، انجام گرفته و با انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک، هر چه زودتر زمینه فعالیت های مشترک بین دو کشور در حوزه آموزش و پرورش بصورت قاعده مند استمرار یابد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ایران، وزیر آموزش و پرورش ایران گفت: تمامی برنامه ها و فعالیت هایی که از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران برای آموزش کودکان و اتباع بزرگسال افغانستانی، انجام شده است، فارغ از هر نوع نگاه سیاسی وصرفاًدر راستای اهداف انسان دوستانه و احترام به اشتراکات فرهنگی و دینی دو کشور بوده است و از این به بعد نیز بر همین اساس این فعالیت ها استمرار پیدا خواهد کرد.

  پربازدید ترین