• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اردوغان: پاکستان در تامین امنیت کابل دخیل باشد

اردوغان: پاکستان در تامین امنیت کابل دخیل باشد

پاکستان در طول حدود 60 سال گذشته هیچگاهی دوست مردم افغانستان نبوده و مرتب صدمه زده است و هم اکنون به کشتار مردم با طالبان همدست می باشد.

اردوغان: پاکستان در تامین امنیت میدان هوایی کابل دخیل باشد.
آقای اردوغان می خواهد گروهی از دزدان پاکستانی را برای حفاظت پاساژ طلا فروشان بگمارد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفته است که اگر این کشور پس از خروج نیروهای بین المللی مسوولیت حفاظت از میدان هوایی بین المللی کابل را به دوش بگیرد، می‌خواهد پاکستان و هنگری نیز در آن دخیل باشند. معلوم نیست به چه علتی اقای ارودغان تصمیم گرفته است، پاکستان را در حفاظت از فرودگاه کابل سهیم نماید؟

مگر ارودغان نمیداند، که طالبان در پاکستان تجهیز و آموزش دیده را به افغانستان می فرستند آگاهی ندارد، پاکستان در طول حدود 60 سال گذشته هیچگاهی دوست مردم افغانستان نبوده و مرتب به آنها صدمه زده است و هم اکنون به کشتار مردم افغانسنان با طالبان همدست می باشند. حکومت افغانستان پاکستان را به پناه‌دادن به طالبان و سایر گروه های تروریستی متهم می‌کند که در افغانستان حملات دهشت افگنی انجام می‌دهند.

درحال حاضر در حدود 500 نظامی ترکیه در افغانستان مستقر است، اما واضح نیست که ایالات متحده با تقاضاهای آقای اردوغان برای محافظت از میدان هوایی کابل موافقت خواهد کرد یا نه؟ پیش از این، ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفته بود که این پیمان برای تداوم فعالیت میدان هوایی کابل، بودجه فراهم می‌کند.
نقش پاکستان در افغانستان همواره تجاوز ویرانی و در نهایت کنترول بر افغانستان میباشد.

در حقیقت میتوان گفت که تمام بدختی های مردم افغانستان به دوش حاکمان بی کفایت کشور و پاکستان می باشد. پاکستان پس از غصب کردن بخش زیادی از سرزمین این کشور، هنوز تلاش دارد که افغانستان را به عنوان یکی از ایالت خود تحت کنترول داشته باشد تا بتواند پشتون های پاکستانی را ساکن افغانستان نموده کشوری بنام پشتونستان را ایجاد کند.

دشمنی پاکستان با افغانستان تا آن جایی رسیده است، ده ها سال است تروریستان را تربیت نموده آنها را برای کشار مردم افغانستان می فرستد، رژیم تروریستی پاکستان شرم ندارد در چنین وضعیتی، پیشنهاد تجهزات نظامی را به افغانستان داده است.

سفیر پاکستان گفته است این سخنان را از روی دل سوزی به کابل پیشنهاد کرده است.
سخنان سفیر پاکستان عنوانی مقامات افغانی (منصور احمد خان سفیر پاکستان در کابل اعلام کرد که کشورش برای مقابله افغانستان برای چالش‌های امنیتی احتمالی پس از خروج نظامیان آمریکایی، به کابل پیشنهاد داده است تا نظامیان افغان را آموزش دهد و تجهیزات ضروری نظامی را نیز به این کشور ارایه دهد.

احمد خان به «نیشن» گفت که هدف پاکستان از این پیشنهاد، کمک به نیروهای افغان در مقابله با موج احتمالی حملات تروریستی به کابل پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان است. وی افزود: تعدادی از گروه های تروریستی در افغانستان فعالیت دارند که با بهره‌مندی از خروج نظامیان آمریکایی می‌توانند دوباره ظهور کنند و همکاری دفاعی پاکستان نیز در این زمینه است.

سفیر پاکستان همچنین اظهار داشت که طرح صلح دولت افغانستان آماده است و این طرح با اسلام‌آباد به اشتراک گذاشته شده اما طالبان هنوز طرح خود را به دولت افغانستان نداده است. ببینید سفیر پاکستان چه می گوید "ممکن است دو چالش پس ازخروج نیروهای بین المللی در افغانستان وجود داشته باشد. اول اینکه پس از عقب نشینی نیروهای امریکایی خلای امنیتی عظیم در سراسر افغانستان ایجاد خواهد شد، به همین دلیل پاکستان آماده است تا در مقابله با این چالش به کابل کمک کند. پاکستان هم اکنون برگسترش مرز هایش با افغانستان اقدام نموده است".

محمود منجم زاده

  پربازدید ترین