• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گزارش | شیعیان در قندهار در خطر هستند

 گزارش | شیعیان در قندهار در خطر هستند

شیعیان ولایت قندهار با اشاره به حوادث اخیر تروریستی از طالبان خواستند امنیت منطقه را بدون تبعیض تامین کند.

پس از دو حمله مرگبار به مساجدی در ولایت قندهار در دو هفته گذشته، جامعه شیعیان قندهار در جنوب کشور از وضعیت امنیتی کشور ابراز نگرانی کردند.

یکی از ساکنان این منطقه در گفت‌‌وگو با شبکه خبری «تی‌آرتی» گفت: «ما بسیار نگران هستیم. ممکن است امنیت اکثریت مردم تامین شده باشد، اما وضعیت برای اقلیت‌ها بسیار بد شده است. به ویژه شیعیان در قندهار در خطر هستند.»

بر اساس این گزارش، گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله مرگبار مسجدی را که روز جمعه در ولایت قندهار در جنوب کشور دستکم 47 شهید و ده‌ها زخمی برجای گذاشت، بر عهده گرفت. بر اساس بیانیه‌ای که این گروه تروریستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است، حمله به «مسجد فاطمیه» توسط دو عامل انتحاری انجام شده است.

این حمله یک هفته پس از آن انجام شد که 46 نفر در یک مسجد شیعیان در ولایت «قندوز» در شمال کشور کشته شدند. مسئولیت این حمله را نیز گروه تروریستی داعش برعهده گرفت.  چندین  شهروندان کشور در مسجد فاطمیه، طالبان را به عدم اتخاذ تدابیر امنیتی لازم متهم کردند، در حالی که برخی دیگر گفتند که هیچ سهل انگاری وجود ندارد.

آنها گفتند که هدف از این حمله دامن زدن به جنگ فرقه ای در کشور است و افزودند که از حضور مجدد در مساجدی که این حوادث اتفاق افتاد، دست بر نمی‌دارند. «رضا کریمی» دیگر شهروند کشور گفت: «شیعیان باید از خود محافظت کرده و اقدامات امنیتی خود را افزایش دهند. ما نگران امنیت خود هستیم. طالبان باید امنیت ما را بدون تبعیض میان شیعه و سنی تضمین کنند.»

«محمد اسماعیل رفیقی» از شاهدان این انفجار گفت: «من نمی‌توانم این حمله را یک سهل انگاری توصیف کنم. این یک دولت جدید است. اگر آنها (طالبان) چند سال در دولت بودند و این حادثه رخ داده بود، من آن را یک سهل انگاری می‌نامیدم.»

روز شنبه، در حالی که صدها نفر برای دفن قربانیان حمله دوم انتحاری به نمازگزاران تجمع کرده بودند، مقام‌های طالبان متعهد شدند که امنیت مساجد شیعیان را افزایش دهند. رئیس پلیس قندهار گفت که واحدهایی برای حفاظت از مساجدی که تاکنون توسط نیروهای داوطلب محلی با مجوز ویژه برای حمل سلاح محافظت شده‌اند ، تعیین می‌شوند.

وی در بیانیه‌ای که از سوی سخنگوی طالبان در توییتر منتشر شد، گفت: «متأسفانه آنها نتوانستند از این منطقه محافظت کنند و در آینده ما نیروهای ویژه امنیتی را برای حفاظت از مساجد و مدارس تعیین می‌کنیم.»

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان شامگاه جمعه گفت که جهان نباید افغانستان را در انزوا رها کند و رها کردن افغانستان در انزوا به نفع هیچ کسی نخواهد بود.

وی گفت: «جامعه بین‌المللی باید به مسئولیت خود در برسمیت شناختن نظام افغانستان و تقویت آن عمل کند.»

این مقام طالبان گفت که اوضاع امنیتی در افغانستان با خروج نیروهای خارجی از کشور بهبود یافته است. وی در ادامه گفت: «به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد تا از سرزمین‌های ما علیه کسی استفاده کند و حکومت افغانستان فراگیر بوده و  نماینده تمامی بخشهای کشور است.»

محمد نعیم به حمله تروریستی گروه داعش به مسجد شیعیان در قندهار نیز اشاره کرد و گفت: «حمله به مسجد شیعیان فاجعه آمیز بوده و افرادی که افکار افراطی داشتند آن را انجام دادند».

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان ادامه داد: «به کسانی که حمله به مسجد را انجام دادند می‌گوییم که قادر به محقق کردن اهدافشان نخواهند بود.»

  پربازدید ترین