• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش ها در پیوند به کناره گیری خلیل زاد شیاد از سمت نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان

 واکنش ها در پیوند به کناره گیری خلیل زاد شیاد از سمت نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان

 کناره‌گیری زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان از سمتش با دیدگاه‌ و واکنش‌های متفاوت شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

این چهره مرموز و جنجالی به‌ویژه برای مردم افغانستان، پس از کناره‌گیری با قضاوت‌های مختلف فعالین سیاسی در فضای مجازی و حقیقی روبه‌رو شده است.

عبدالطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان گفته است: زلمی‌خلیل‌زاد، ماموریتش را همان‌گونه انجام داد که امریکا از وی خواسته بود.

وی افزوده است؛ خلیل‌زاد در نهایت یک مهره‌ی کثیف امریکایی بود که منافع ملی کشورش را مدنظر گرفت‌ که البته باید هم مدنظر می‌گرفت، اما دردآور این است که این رجال‌های سیاسی خائن افغانستانی بودند که در خدمت خلیل‌زاد قرار گرفتند و همین تیکه‌داران خائن عکس‌گرفتن با خلیل‌زاد را افتخار می‌دانستند و زمانی که می‌خواستند خود را به رخ یکدیگر بکشند و قدرت‌نمایی کنند، عکس‌های خود را با خلیل‌زاد پخش می‌کردند.

پدرام، تصریح کرده است که خلیل‌زاد، این خائن به منافع مردم ما و وفادار به منافع کشورش امریکا، ماموریتش را به خوبی انجام داد و در حق مردم خیانت کرد؛ اظهارات صادقانه بایدن این حقیقت را آن زمان تثبیت کرد که گفت: ما برای دولت و ملت‌سازی به افغانستان نرفته بودیم.

از دید پدرام؛ شگفتی‌انگیز این است که یک عده بی‌خبر و بی‌شعور می‌گویند: خلیل‌زاد، امریکا را فریب داده است و باید محاکمه شود؛ تعجب‌آور است! انگار دولت امریکایی وجود نداشته و خلیل‌زاد تصمیم می‌گرفته است؛ گمان کنم این عده که کوزه و کپر را بر سر خلیل‌زاد می‌شکنند، هنوز دل در گرو الطاف و مهربانی‌ امریکا دارند. شرم‌تان باد.

سید جواد حسینی، استاد دانشگاه نیز تحت عنوان (کارنامه فاجعه‌بار) نوشته است: خلیل‌زاد، فاشیست و شیاد بود. هیچ‌گاه نتوانست بر عقده‌ها و گرایش‌های عقب مانده قبیله‌ای غلبه کند. به همین خاطر سرنوشت و امید مردم افغانستان را نابود کرد.

وی افزوده است: خلیل‌زاد علاوه بر ناامیدی سرنوشت مردم افغانستان، سرمایه‌گذاری 20 ساله امریکا را تقریباً به خاکستر تبدیل کرد.

حسینی؛ بیان داشته است او پس از پایان ماموریت نابودی و قبیله‌ای، به کار خود پایان داد؛ اما مردم افغانستان حافظه تاریخی قدرت‌مندی دارند. با وجود این، رذالت و کارنامه فاجعه‌بار این کفتار پلید قطعاً در تاریخ ثبت خواهد شد و هرگز از یادها نخواهد رفت.
همچنین کاربر دیگری به نام وفایی نوشته است: (خلیل‌زاد) رفتی اما خون صدها انسان بی‌گناه به گردنت باقی ماند، خداوند از تو بازخواست خواهد کرد و نفرین یک ملت همیشه بدرقه راهت خواهد بود.

عزیر رضایی دیگر کاربر مجازی نیز در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که روباه هفت رنگ سیاست از صحنه بازی کنار رفت؛ اما با خراب‌کاری‌هایی که انجام داد، لعن و نفرین میلیون‌ها افغان را تا ابد همراه خود خواهد داشت.
سید ابراهیم علوی، عالم دین نیز گفته است: ابلیس بعد از انجام جنایات زیاد و خلق فجایع خونین در افغانستان استعفا کرد.

وی افزوده است که تمام آزادی‌خواهان جهان و کسانی که به حقوق انسانی باورمند هستند، باید از دولت امریکا بخواهند تا خلیل‌زاد را نظر به حجم جنایتش محاکمه کند.

واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی که حجم بالایی از نظرسنجی نخبگان جامعه را احتوی می‌کند، نشان می‌دهد که حتی یک درصد مردم افغانستان از کارکرد زلمی خلیل‌زاد راضی نیستند.

این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در ریشته توئیتی ازخدمات خستگی‌ناپذیر زلمی خلیل‌زاد، به ایالات متحده قدردانی کرده و از انتصاب توماس وست، در نقش نماینده ویژه امریکا در افغانستان اظهار خرسندی کرده است.

خلیل‌زاد که در دهه‌های اخیر به‌عنوان عضو ارشد حزب جمهوری‌خواهان امریکا نقش نمایندگی در سازمان ملل و فرستاده ویژه در عراق و افغانستان نقش بازی کرده است، اکنون می‌گوید که مذاکرات را موفقانه در افغانستان آغاز کرده است، اما پروسه صلح شکست خورد.

  پربازدید ترین