• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مقامات افغانستان برخورد دوگانه با طالبان دارند/ طالبان توان تصرف کابل و شهرهای بزرگ را ندارد

مقامات افغانستان برخورد دوگانه با طالبان دارند/ طالبان توان تصرف کابل و شهرهای بزرگ را ندارد

سرتاج عزیز، مشاور روابط بین‌المللی نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید طالبان توانایی تصرف پایتخت و دیگر ساحات بزرگ افغانستان را ندارند اما جنگ را مدت درازی ادامه خواهند داد.
سرتاج عزیز در گفت‌گویی با صدای امریکا گفته‌است که این گروه قادر به تسخیر قسمت اعظم افغانستان یا پایتخت و دیگر بخش‌های عمدۀ آن نیستند ولی می‌توانند شورش را برای مدت طولانی ادامه دهند.
او با اظهار این‌که مردم افغانستان هرچه زود به صلح نیاز دارند، از حکومت افغانستان خواسته‌است تا به جای مقصرپنداشتن پاکستان در خصوص ناامنی در افغانستان، پالیسی‌اش در قسمت مذاکرات صلح و ختم شورش‌گری را بازنگری کند.
مشاور امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان باور دارد که مقام‌های افغان در خصوص گروه طالبان موقف دوگانه دارند.
او گفته‌است که مقام‌های افغان در مورد طالبان اجماع سیاسی ندارند، چون در مورد این‌که آیا با گروه طالبان به مثابه دهشت‌افگن برخورد صورت گیرد یا طرف دخیل در سیاست ملی، ابهام وجود دارد و این ابهام تلاش برای مذاکرات صلح را به مشکل مواجه کرده‌است.
به گفتۀ او نیروهای بین‌المللی تلاش می‌کنند از دست‌یافتن طالبان به بخش‌های وسیع‌تر افغانستان جلوگیری کنند، چون در صورت تسلط طالبان به اراضی بیش‌تر، این گروه مایل به مذاکره نخواهند شد.
این در حالی‌ست که پاکستان هم‌چنان از سوی مقام‌های افغان متهم به حمایت از هراس‌افگنی در افغانستان، به ویژه حمایت از طالبان و تجهیز و تمویل این گروه‌ها است.
در حالی که هنوز شماری از رهبران طالبان در کویتۀ پاکستان حضور دارند، مقام‌های پاکستان می‌گویند پناه‌گاه‌های امن را در کشورشان نابود کرده‌اند.
جنرال قمر جاوید بجوا، رییس ستاد ارتش پاکستان پس از حمله‌های اخیر تروریستی، طی تماس تلفنی با رییس جمهور غنی اتهام‌ها میان دوطرف را به سود دشمنان صلح در منطقه دانسته گفت که پناه‌گاه‌های امن هراس‌افگنان در پاکستان نابود شده‌است.
با این حال حکومت افغانستان باور دارد که انفجاری که در قندهار صورت گرفت، در یکی از مسجدها در شهر کویتۀ پاکستان طراحی گردیده بود.

  پربازدید ترین