• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رهبر گروه تندرو «جماعت الدعوه» پاکستان تحت حبس خانگی قرار گرفت

رهبر گروه تندرو «جماعت الدعوه» پاکستان تحت حبس خانگی قرار گرفت

وزارت داخله پاکستان روز سه شنبه اعلام کرد: با توجه به اینکه گروه «جماعت الدعوه» از سوی شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا در فهرست گروه های تروریستی قرار گرفته است، دولت و نهادهای امنیتی پاکستان تصمیم به برخورد قانونی با این گروه گرفت.
به گزارش افغان ایرکا به نقل از رسان های پاکستان، «حافظ محمد سعید» رئیس گروه جماعت الدعوه(که گفته می شود ارتباطاتی با گروه تروریستی موسوم به لشکر طیبه دارد) و سرپرست «بنیاد فلاح انسانیت» به همراه چهار نفر دیگر از مسئولان این گروه و بنیاد به مدت شش ماه تحت حبس خانگی قرار گرفتند.
براساس حکم وزارت کشور پاکستان، اقامتگاه حافظ سعید محل حبس خانگی وی قرار گرفته و براساس قوانین مبارزه با تروریسم، گروه جماعت الدعوه و بنیاد فلاح انسانیت در فهرست گروه های تحت نظر قرار گرفتند.
چودری نثار علی خان وزیر کشور پاکستان در این خصوص گفت: برخورد با گروه جماعت الدعوه با توجه به قطعنامه های سازمان ملل اتخاذ شده است.
شورای امنیت سازمان ملل در سال 2008 پس از حمله تروریستی در شهر بمبئی هند، گروه جماعت الدعوه پاکستان را تحریم و پس از آن این گروه را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد.
در همین حال بسیاری از رهبران احزاب مذهبی و سیاسی پاکستان ضمن واکنش به تصمیم دولت برای بازداشت خانگی حافظ سعید، این اقدام را نتیجه دیکته نویسی آمریکایی دانستند.
حافظ سعید در واکنش به حبس خانگی خود گفت: جماعت الدعوه گروهی غیرسیاسی و هدف آن کمک به مردم مظلوم کشمیر است و اگر امداد رسانی به مردم کشمیر جرم است پس جماعت الدعوه به چنین جرائمی ادامه خواهد داد.
وی افزود: حکم بازداشت خانگی من از اسلام آباد صادر نشده بلکه از واشنگتن اعلام شده است.
در گذشته نیز پاکستان تحت فشار آمریکا تصمیم به اعلام ممنوعیت فعالیت گروه شبه نظامی \'شبکه حقانی\' کرده بود.
آمریکا اصرار دارد که پاکستان با همه گروه های شبه نظامی به طور یکسان برخورد نمی کند و مدعی است که اسلام آباد اقدامی علیه برخی از این گروه ها به ویژه \'شبکه حقانی\' انجام نمی دهد.
مقامات پاکستان همواره و بخصوص بعد از حادثه حمله تروریستی پیشاور، تاکید کرده اند که در مبارزه با تروریسم و گروه های شبه نظامی، با همه تروریست ها و شبه نظامیان به شدت برخورد می کنند و مماشات با هریک از این گروه ها جایی در سیاست های پاکستان ندارد.
سال گذشته وزارت دفاع آمریکا گزارشی مفصل درباره فعالیت گروه های شبه نظامی و تروریستی در پاکستان منتشر کرد و در این گزارش، پاکستان را متهم به استفاده از برخی گروه های شبه نظامی برای انجام جنگ نیابتی و حمله تروریستی علیه کشورهای هند و افغانستان کرده بود. این گزارش با واکنش شدید مقامات اسلام آباد مواجه و از سوی آنان به شدت محکوم شد.

  پربازدید ترین