• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بازگشت تدریجی و داوطلبانه افغان ها ضامن تامین بازگشت پایدار به افغانستان می باشد

بازگشت تدریجی و داوطلبانه افغان ها ضامن تامین بازگشت پایدار به افغانستان می باشد

سید حسین عالمی بلخی ؛ وزیر مهاجرین در بیانیه ای در اجلاس سه جانبه اسلام آباد ضمن تبریک تقرر خانم فتحیه عبدالله به عنوان رئیس اداره UNHCR در افغانستان، اظهار داشت: خانم فتحیه این مسئولیت مهم را در یک مقطع خاص از زمان که افغانستان شاهد بازگشت مقیاس بزرگ عودت کنندگان و متاسفانه سطح بلند بیجاشدگان داخلی که قبلا سابقه نداشت، عهده دار می گردد.
وی افزود: پاکستان برای سالهای متمادی بزرگترین کشور میزبان پناهندگان در جهان بوده است و سخاوت فوق العاده ای از خود جهت دسترسی پناهندگان به خدمات اساسی و زندگی در فضای صلح و آرامش برای 38 سال گذشته نشان داده است.
عالمی بیان داشت: با 70 درصد از جمعیت افغان های ثبت شده زیر سن 25 سال که بسیاری از آنها پناهندگان نسل دوم و یا حتی سوم اند، رفع نیازها و پرداختن به چالش های مرتبط با این جمعیت قابل توجه است.
او تاکید کرد: ما از دولت و مردم پاکستان برای تعهد طولانی مدت شان و برای تمدید سخاوتمندانه اعتبار کارت های ثبت نام تا پایان سال روان مشکوریم. مشتاقانه انتظار شنیدن جزییات بیشتر در مورد ترتیبات جدید مدیریت مهاجرین افغانستانی و افغان های فاقد مدرک در جریان بحث امروز می باشیم.
وی ضمن تشکر از کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، به دلیل توجه خاص شان به مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان و افزایش پول نقد عودت کنندگان در سال 2016 از 200 دالر به 400 دالر سپاسگزاری کرده و اعلام نمود جانب افغانستان ضمن تاکید بر حفظ مبلغ سال گذشته مایل است پس از این، این کمک های نقدی به دلیل نیاز مبرم و آسیب پذیری زیاد، شامل عودت کنندگان فاقد مدرک نیز گردد.
وزیر مهاجرین کشور خاطر نشان کرد: اجازه دهید یک بار دیگر اطمینان دهم که افغانستان قاطعانه متعهد به بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد پایدار افغان ها به کشور شان می باشد. تصمیم دولت وحدت ملی برای پایان دادن به وضعیت طولانی مدت مهاجرت شهروندان خود قاطع و پابرجا است و به همین دلیل، این مسئله بشری مهم و یکی از اولویتهای ملی ما است.
به گفته وی ، با وجود پیشرفت های قابل توجه در روند بازگشت پناهندگان به افغانستان که بیش از 7میلیون تن را در بیش از 14 سال گذشته شامل می شود ، میلیون ها مهاجر همچنان در کشورهای همسایه از جمله حدود 1.2 میلیون پناهنده ثبت نام شده در جمهوری اسلامی پاکستان و نزدیک به یک میلیون دیگر در جمهوری اسلامی ایران میزبانی می شوند.
بر این اساس ، علاوه بر این، تصور می گردد حدود 2.4 میلیون مهاجر فاقد مدرک نیز در این دو کشور اقامت دارند.
در بیانیه آقای بلخی اظهار شد: صرف نظر از وضعیت حقوقی پناهندگان ، دولت افغانستان به ایجاد شرایطی که منجر به بازگشت امن و ادغام مجدد و پایدار همه افغان هایی که بازگشت را انتخاب می کنند، متعهد است .
وی اضافه کرد: در چارچوب پالیسی ملی دولت افغانستان و برنامه عمل آن که تحت رهبری رئیس اجراییه در حال نهایی شدن است، برای عودت کنندگان یک توجه خاص جهت دسترسی ترجیحی شان به خدمات اجتماعی پیش بینی شده است تا بتوانند فعالانه در طرح های توسعه فردی و مبتنی بر جامعه شامل گردند.
سید حسین عالمی در این اجلاس گفت: در این راستا و در حالی که تلاش برای شامل نمودن نیازهای عودت کنندگان در برنامه های اولویت ملی جریان دارد، خوشحالم از تصمیم اخیر رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان در اوایل این ماه به اطلاع شما برسانم که ایجاد یک برنامه اولویت ملی اختصاص داده شده برای عودت کنندگان و بیجاشدگان که مشخصآ بالای حمایت فوری، میان مدت و بلند مدت نیازهای عودت کنندگان تمرکز داشته باشد، هدایت داده شده و این دقیقا همان مسیری است که کمیته اجرایی تازه تشکیل شده افغانستان برای عودت کنندگان و بجاشدگان در حال حرکت است.
به عقیده وی ، با این حال، آنچه واضح و نیاربه گفتن ندارد اینست که بازگشت داوطلبانه نزدیک به 20 درصد از جمعیت کشور در بیش از 14 سال گذشته فشار بیشتر بالای منابع طبیعی وارد، توسعه اقتصادی را دشوارتر و گسترش سریع شهرنشینی را بمیان آورده و خدمات اجتماعی و زیربنایی را نیز تحت فشار قرار داده است.
نامبرده تصریح کرد: بازگشت تقریبا 400،000 پناهنده ثبت نام شده، و همچنین بیش از شش صدهزار نفر افغان بدون مدرک در سال 2016 که یک افزایش قابل توجهی در رقم بازگشت نسبت به سالهای گذشته می باشد، بااینکه نشان دهنده اعتماد مردم نسبت به دولت و آینده شان می باشد، مردم را با سختی ها زیادی نیزمواجه نموده، به خصوص آنهایی که به دنبال اشتغال اند.
وزیر مهاجرین کشور ابراز داشت: علاوه بر این، افزایش بازگشت و سطح بالای بیجاشدگان داخلی که در سال گذشته به بیش از نیم میلیون بالغ گردید، مطالبات منابع بشری و ظرفیت پاسخ دهی در افغانستان را چند برابر نموده است. اما متاسفانه، نظارت بازگشت گسترده نشان می دهد که درصد قابل توجه عودت کنندگان به دلایل عوامل اقتصادی، فقدان خدمات و یا تجدید درگیری در مناطق اصلی شان، در حال استقرار در شهرهای بزرگتر هستند.
به باور وی ، این مهم است تا ماهیت روند بازگشت به افغانستان را در نظر بگیریم. بازگشت تدریجی، با وقار و داوطلبانه افغان ها ضامن تامین بازگشت پایدار به افغانستان می باشد.
بلخی بیان داشت: در حالی که کمک های بشردوستانه مانند گذشته مهم است، برنامه های توسعه ای نیز حیاتی می باشد و روی این دلیل است که مسائل مربوط به ادغام مجدد عودت کنندگان در حال مدغم شدن در برنامه های انکشافی ملی می باشد.
وی افزود: امیدوارم در جریان بحث امروز، همه موافق به تجدید حمایت کامل و تعامل پایدار جهت کمک به پناهندگان افغان آسیب پذیر و عودت کنندگان، در کشورهای میزبان و افغانستان، با دیدگاه ایجاد ثبات در منطقه نه تنها بعنوان یک همبستگی در این نقطه حیاتی از زمان، بلکه بخاطر منافع علیای جمعی ما، باشیم.
او تاکید کرد: امنیت فیزیکی ، روانی و اقتصادی مرتبط و جدا ناپذیر است. نمیتوان به یکی از آن بدون پرداختن به دیگری رسیدگی نمود. نمی توان انتظار اعداد بزرگ بازگشت پناهندگان به میل و علاقه شان داشت، مگر اینکه امنیت تامین و تضمین شود.
آقای عالمی گفت: هدف ما بازگرداندن امنیت و ثبات سیاسی، دستیابی به ثبات مالی و حصول اطمینان از اینکه حقوق همه شهروندان به امنیت فیزیکی و اقتصادی رعایت گردد، می باشد.
وزیر امور مهاجرین در پایان خاطر نشان کرد: راه پیش رو طولانی، و چالش های پیش روی نگران کننده هستند، اما مطمئن هستم که، مشترکآ، می توانیم به عودت کنندگان، آینده ای بهتر و روشن تری را ارائه نماییم. باید بیشتر برای جلب حمایت کشورهای منطقه، و همچنین جامعه بین المللی، برای رسیدن به آنچه که ما همه برای انجام آن ترسیم نموده ایم که همانا استقبال از بازگشت عودت کنندگان به افغانستان و حفاظت از رفاه شان در کشورهایی که سخاوتمندانه میزبان آنها بوده اند، تلاش ورزیم.

  پربازدید ترین