• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیشنهاد وزیر مهاجرین و سرحدات پاکستان بر ایجاد سهولت هاى رفت و آمد براى مهاجرین افغانستانی

پیشنهاد وزیر مهاجرین و سرحدات پاکستان بر ایجاد سهولت هاى رفت و آمد براى مهاجرین افغانستانی

عبدالقادر بلوچ وزیر مهاجرین و سرحدات پاکستان مى گوید که به حکومت خود پیشنهاد کرده تا مهاجرین افغانستانی، بدون ویزه با داشتن کارت هاى مهاجرت بتوانند رفت و کنند.
بلوچ، این اظهارات را ناوقت شب گذشته در دیدار با خبرنگاران افغانستان و آگاهان امور سیاسى در اسلام آباد ابراز داشت.
موصوف، از حکومت تشکر نمود که براى مهاجرین افغانستانی، اجماع سیاسى ایجاد نموده و طى نشست ویژه  با تمامى احزاب سیاسى، با یک استراتیژى جدید در مورد مهاجرین افغانستانی، موافقه کرده اند که از سوى کابینه نیز منظور شد.
بلوچ گفت که این استراتیژى جدید را، در مشوره با حکومت افغانستان ایجاد کرده است.
وى افزود که طبق استراتیژى جدید، افغانستانی ها به شکل داوطلبانه با عزت و احترام بر مى گردند.
به گفتۀ موصوف، پروسۀ برگشت مهاجرین افغانستانی، با در نظرداشت ظرفیت هاى حکومت افغانستان انجام مى شود؛ چرا که مشکل بیجاشده هاى داخلى افغانستان نیز جدى است.
او افزود که آنها به حکومت پیشنهاد نموده اند که مهاجرین، بدون کارت مهاجرت بتوانند رفت و آمد کنند؛ اما حکومت تاکنون فیصلۀ نهایى نکرده است.
او گفت که به زودى پروسۀ ثبت نام 600 هزار مهاجر غیر راجستر شده، با هماهنگى حکومت افغانستان آغاز خواهد شد.
عبدالقادر بلوچ، از محمد اشرف غنى رییس جمهور تشکر نمود که موضوع مهاجرت را جدى گرفته و براى آن، یک کمیسیون متشکل از وزارت هاى مختلف ایجاد کرده است.
او مدعى شد که حکومت پاکستان، موضوع مهاجرین را از سیاست دور نگهدارى کرده؛ چرا که این یک موضوع بشرى است.
این در حالى است که حکومت افغانستان و آگاهان امور سیاسى، همیشه گفته اند که پاکستان از مهاجرین افغانستانی به حیث وسیلۀ فشار استفاده مى کند.
بلوچ گفت که پروسۀ برگشت مهاجرین، دیروز آغاز شد و بیست هزار مهاجر افغان، خود را براى ماه اپریل راجستر کرده و این سلسله جریان دارد.
او افزود که به اساس استراتیژى جدید؛ به محصلین افغانستانی، تاجران و آنهایى که در اینجا عروسى کرده اند، ویزه هاى ویژه داده خواهد شد.
وزیر امور مهاجرین و سرحدات پاکستان گفت که سال گذشته، خلاف توقع 630هزار افغان به کشور خود برگشته اند؛ اما تصریح کرد که امسال، تعداد عودت کنندگان کم خواهد شد.
بلوچ پذیرفت که سال گذشته، رویدادهاى آزار و اذیت مهاجرین افغانستانی رُخ داده بود؛ اما امسال علیه آن اقدامات جدى نموده است.

  پربازدید ترین