• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ثبت نام افغان های فاقد مدرک در پاکستان از 24 سرطان آغاز خواهد شد

 ثبت  نام افغان های فاقد مدرک در پاکستان از 24 سرطان آغاز خواهد شد

مدیرکل کمیسیون پناهجویان افغان در ایالت «خیبر پختونخوا» در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام اتباع افغانستانی فاقد مدرکی که در پاکستان زندگی می‌کنند از 24 سرطان (تیرماه) سال جاری ثبت نام خواهند شد.
به نقل از «داون»، حکومت فدرال پاکستان خبر داده است که از 15 جولای مصادف با 24 تیر ماه سال جاری ثبت نام حدود یک میلیون پناهجوی فاقد مدرک افغان را آغاز می‌کند.
«وقار معروف» مدیرکل کمیسیون پناهجویان افغان در ایالت «خیبر پختونخوا» در بیانیه‌ای خبر داد که این تصمیم در نشست وزارت امور مناطق و ایالت‌های پاکستان،  اداره ثبت احوال پاکستان و مقامات افغان اتخاذ شده است.
معروف اظهار داشت: روند ثبت نام پناهجویان افغان فاقد مدرک ممکن است حدود 8 ماه زمان ببرد.
وی افزود: تمام اتباع افغانستانی فاقد مدرک در این طرح ثبت نام خواهند شد.
معروف در ادامه گفت: وزارت‌خانه و ادارات مربوطه در پاکستان تصمیم گرفته‌اند تا 22 مرکز ثبت نام در این کشور تاسیس کنند که 11 مرکز آن در ایالت خیبر پختونخوا قرار خواهد داشت.
در ایالت خیبر پختونخوا پاکستان حدود 600 هزار نفر پناهجوی افغان زندگی می‌کنند.
داون در ادامه نوشت: کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز در روند ثبت نام پناهجویان فاقد مدرک افغان نقشی نخواهد داشت و تنها با امور پناهجویان ثبت‌نام‌شده سر و کار دارد.
  سازمان ملل همچنین به خانواده‌هایی که داوطلبانه به افغانستان بازگردند 200 دلار به عنوان کمک هزینه سفر پرداخت می‌کند.
معروف اظهار کرد: تفاوتی در وضعیت افغان‌های که پیش‌تر ثبت نام شده و آنهایی که تازه ثبت نام خواهند شد نیز وجود ندارد، اما کمک‌هزینه به اشخاصی که اخیرا ثبت نام شده‌اند پرداخت نخواهد شد.
وی افزود: وزارت مهاجرین افغانستان نیز در این روند دخیل خواهد بود، که به این وزارت کمک می‌کند تا از شمار دقیق اتباع افغان حاضر در پاکستان اطلاع پیدا کند.
به نظر می‌رسد طرح ثبت نام این پناهجویان پس از اخراج اجباری و گسترده پناهجویان افغان توسط دولت اسلام‌آباد و به دلیل فشار سازمان‌های حقوق بشری صورت گرفته است.
اخیرا سازمان دیده‌بان حقوق بشر از اخراج پناهجویان افغانستانی توسط دولت پاکستان به عنوان بزرگترین اخراج دست جمعی غیر قانونی پناهجویان در دنیا نام برده بود.
بر اساس گزارش این سازمان، در اخراج اجباری پناهجویان افغان که به صورت غیرقانونی و دسته جمعی توسط دولت پاکستان صورت گرفته، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز همکاری کرده است.
دولت پاکستان از ماه جولای 2016 میلادی تا کنون بیش از 600 هزار پناهجوی افغان را در روندی غیر قانونی به صورت اجباری از پاکستان اخراج کرده است که بر اساس گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر  حدود 365 هزار از این شمار را پناهجویان افغان دارای مدارک قانونی بودند.

  پربازدید ترین