• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان از سوی آمریکا در لیست حامیان تروریسم قرار گرفت

پاکستان از سوی آمریکا در لیست حامیان تروریسم قرار گرفت

ایالات متحده امریکا نام پاکستان را در فهرست نام های کشورهایی قرار داد که به هراس افگنان پناه‎گاه امن فراهم ساخته اند.
در گزارش سالانۀ وزارت خارجه ایالات متحده امریکا از پاکستان همچون کشوری یاد شده است که به گروه های هراس افگن پناه گاه ها فراهم کرده است و این گروه ها از این کشور، حمله های شان را در افغانستان سازماندهی می کنند.
در بخشی از این گزارش آمده است که اسلام آباد در برابر طالبان افغان و شبکه حقانی از بهر کاهش تهدید ها در برابر منافع امریکا در افغانستان کارهای بسنده یی انجام نداده است.
در ادامۀ این گزارش نگاشته شده است: «هرچند پاکستان از تلاش ها برای کشاندن طالبان و شبکه حقانی بر میز گفت وگوها به رهبری افغان ها، پشتیبانی کرده است، اما کارهای بسنده یی در برابر طالبان افغان یا شبکه حقانی انجام نداده است.»
در همین حال، وزارت دفاع ملی نیز از این اقدام ایالات متحده استقبال می کند و تأکید دارد که پاکستان از سالهای متمادی به این طرف، لانۀ امن هراس افگنان بوده است.
محمد رادمنش، معاون سخن گوی وزارت دفاع ملی در این باره بیان داشت: «بر پاکستان باید فشار آورده شود تا این که در برابر تروریزم مبارزه کند و آنان را بیرون بکشد.»
این درحالی است که شماری از آگاهان سیاسی، لابی گری های کابل را برای وادار ساختن جامعه جهانی برای آوردن فشار بیشتر بر اسلام آباد، بسیار ارزشمند می دانند.
نصرالله ستانکزی، استاد دانشگاه به طلوع گفت: «حکومت افغانستان در این شرایط خاص، باید بسیار زیرکانه لابی گری کند بخاطر به انزوا کشاندن بیشتر پاکستان.»
از سویی هم، برخی از نظامیان پیشین به این باور اند که باید برای تأثیر روند مبارزه با هراس افگنی، لانه های امن آنان در پاکستان آماج قرار گیرند و نابود شوند.
محسن مختار، یک نظامی پیشین تأکید دارد: «حالا وقت آن رسیده است که جامعه جهانی و ایالات متحده امریکا بر ضد پایگاه های تروریستان در پاکستان عملیات بکند.»

  پربازدید ترین