• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

همه پرسی جدایی منطقه کردستان عراق آغاز شد

 همه پرسی جدایی منطقه کردستان عراق آغاز شد

همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق، لحظاتی پیش همزمان در داخل و خارج از مرزهای اداری این منطقه، آغاز شد.
صبح روز دوشنبه (امروز)، مردم منطقه کردستان عراق پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا در همه‌پرسی جدایی این منطقه شرکت کنند.
بر اساس این گزارش، اهالی ولایتهای اربیل، دهوک، سلیمانیه، کرکوک و مناطق کردنشین خارج از مرزهای اداری منطقه کردستان، پای صندوق‌های رای حاضر شدند.
کمیته عالی و مستقل انتخابات و همه‌پرسی در منطقه کردستان اعلام کرده بود که زمان رای‌گیری در تمامی این مناطق یکسان است و از ساعت 7 صبح امروز آغاز و تا ساعت 18 عصر ادامه خواهد یافت.
کمیساریای عالی انتخابات 68 مرکز رای‌گیری را برای برگزاری این همه پرسی اعلام کرده‌اند.
 پنج میلیون و 375 هزار فرد ثبت نام کننده می‌توانند در این همه‌پرسی شرکت کنند.
در ولایت نفت خیز کرکوک، نینوا در شمال عراق، دیالی، ‌صلاح‌الدین واقع در شمال بغداد نیز 4869 مرکز اخذی رای برای بیش از دو میلیون رای دهنده تعبیه شده است.
اما در این میان مساله کرکوک که حساسیت زیادی روی آن وجود دارد و احتمال بالا گرفتن درگیری‌ها در آنجا بیشتر است شاهد استقرار نیروهای گسترده پیشمرگ است. نیروهای زیادی از پیشمرگ‌ها از اربیل عازم کرکوک شده‌اند تا از مراکز اخذ رای و نیز شهروندان محافظت کنند.
سومریه نیوز گزارش داده است، این نیروهای مجهز به سلاح سبک و سنگین هستند.
نتایج اولیه همه‌پرسی 24 ساعت بعد از برگزاری آن اعلام خواهد شد و اکثر کردها اطمینان دارند که به جدایی دست می‌یابند به این ترتیب کردها پیمان لوزان مصوب سال 1923 که آنها را از داشتن کشوری مستقل منع کرده، زیر پا گذاشته‌اند.
شایان ذکر است؛ در پی انجام این همه پرسی دولت عراق در بیانیه‌ای از منطقه کردستان عراق خواست همه‌ گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های منطقه را تحویل بغداد دهد.
گفتنی است؛ ایران و ترکیه نیز با انتشار بیانیه های جداگانه اعلام کردند از این پس آسمان کشورهایشان بر روی هواپیماهایی که به مقصد و یا از مبدا ولایت کردستان عراق پرواز کنند بسته خواهد بود.
شامگاه یکشنبه نیز رئیس جمهور ایران در گفت و گوی تلفنی با "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق  گفت: جمهوری اسلامی ایران کاملا از دولت مرکزی عراق حمایت می کند.
شب گذشته نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در گفت و گوی تلفنی با حسن روحانی همتای ایرانی خود، در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق به مذاکره و رایزنی پرداخت.
روسای جمهوری ایران و ترکیه در مذاکره تلفنی خود، بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید کردند. بیشتر بخوانید
عصر دیروز نیز نخست وزیر عراق طی سخنانی اعلام کرد که همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق تلاش برای تجزیه عراق است.
وی گفت که دولت عراق هرگز نتایج همه‌پرسی جدایی را به رسمیت نخواهد شناخت.
نخست وزیر عراق گفت که مشکلات منطقه کردستان داخلی بوده و ربطی به بغداد ندارد.

  پربازدید ترین