• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان تنها یک ماه برای پناهجویان افغانستان مهلت داد

 پاکستان تنها یک ماه  برای پناهجویان افغانستان مهلت داد

در پی هشدارهای امریکا بخاطر قطع کمک‌ها به پاکستان، کابینه پاکستان اعلام کرده است که مهلت خروج مهاجران بدون اسناد افغانستان در پاکستان را تنها برای یک ماه دیگر تمدید کرد.
پاکستان ، افغانستان و اداره پناهجویان سازمان ملل در توافقنامه سه جانبه مهلت برای پناهجویان افغان را تا پایان دسامبر 2017 تمدید کرده بودند و اما حالا کابینه پاکستان مهلت سال 2018 را تنها برای یک ماه تمدید کرد و افزود که باید مساله خروج زودتر این پناهجویان با جامعه جهانی و اداره مهاجرت سازمان ملل در میان گذاشته شود.
کابینه پاکستان در خبرنامه‌ی دلیل آن را چنین نوشته است: "پاکستان مسوولیت اقتصادی پناه دادن به مهاجران افغانستان را از مدت زیادی در بودجه خود متحمل شده و در وضعیت فعلی دیگر این مسوولیت را برداشته نمی‌تواند."
بربنیاد گزارش‌ها نزدیک به دو میلیون پناهجوی افغان در پاکستان هستند که از آن میان مهلت اسناد رسمی یک و نیم میلیون تن با پایان سال 2017 میلادی پایان یافت و با این تصمیم کابینه٬ تنها تا یک ماه دیگر تمدید شد و سپس باید این کشور را ترک کنند.
پیش از آنکه مقام‌های امریکا از قطع کمک‌ها به پاکستان هشدار بدهند٬ رسانه‌های اسلام‌آباد گزارش داده بودند که برخی مقام‌های انکشور درخواست کرده اند تا مهلت پناه دادن به مهاجران افغان برای یک سال دیگر تمدید شود.

قطع کمک‌های مالی واشنگتن به اسلام‌آباد
در آغاز سال جاری میلادی دونالد ترامپ٬ رییس جمهور امریکا از ناکاری پاکستان برضد هراس افگنان در بدل کمک های امریکا به اسلام آباد شدیدن انتقاد کرد و این کشور را فریبکار و دروغ گو خواند. سپس مقام‌های این کشور نیز اعلام کردند که کمک 35 میلیون دالری به اسلام‌آباد قطع می‌شود. این موضوع مورد استقبال کابل اما نگرانی و سراسیمه‌گی اسلام‌اباد قرار گرفت.
در آخرین مورد فشارها بر پاکستان٬ قرار است که دونالد ترامپ ناوقت امروز قطع کمک‌های نظامی ایالات متحده امریکا به پاکستان را اعلام کند.
اقدامات جدی تری که دونالد ترامپ بر ضد پاکستان اعلام خواهد کرد، هنوز مشخص نیست؛ ولی کاخ سفید گفته است که پاکستان در جریان سال های گذشته در کار مبارزه با هراس افگنی برخورد دوگانه داشته است.
هدرنایورت٬ سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفته است: "رییس جمهور ترامپ نگرانی‌اش را از موجودیت پناهگای امن هراس افگنان در پاکستان به گونه واضح بیان کرده و از پاکستانی‌ها خواسته که برضد گروهای هراس افگن به ویژه شبکه حقانی در خاکش اقدام کند، تاکنون پاکستان اقدامات کافی در این زمینه نکرده است و اگر این وضعیت ادامه یابد ممکن واشنگن اقدامات مشخصی را درباره پاکستان روی دست گیرد."
این اقدام‌های مشخص هنوز روشن نیست اما زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین امریکا در کابل نیز گفته است که برخی از جنرالان ارتش پاکستان که با هراس افگنان همکاری دارند، شامل فهرست سیاه امریکا خواهند شد.
به باور برخی آگاهان، اگر از فشارهای ایالات متحده امریکا بر پاکستان کاسته شود و یا هم واشنگتن گام‌های عملی در کار نابودی پناه گاه های امن هراس افگنان در خاک پاکستان نبردارد، طولانی ترین جنگ تاریخ امریکا در افغانستان همچنان بی‌نتیجه خواهد ماند.

  پربازدید ترین