• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ابهام در سیاست های اسلام آباد در قبال واشنگتن

ابهام در سیاست های اسلام آباد در قبال واشنگتن

در حالی که وزیر امور خارجه پاکستان، ارتباط و همکاری اسلام آباد با واشنگتن را تمام شده می داند، قائم مقام وزارت امور خارجه این کشور، سخنان متناقضی مطرح می کند.
وزیر امور خارجه پاکستان، لغو کمک‌های مالی و نظامی آمریکا را به معنای پایان همکاری اسلام آباد با واشنگتن خواند و تصریح کرد: ارتباط ما و آمریکا تمام شده است.
'خواجه محمد آصف' وزیر امور خارجه پاکستان در سال جدید میلادی در پیام توئیتری اعلام کرد اسلام آباد به زودی پاسخ واشنگتن را می دهد، در روزهای اخیر نیز واکنش‌های تندی علیه کاخ سفید داشت.
وی در مصاحبه با روزنامه 'وال استریت ژورنال' گفت: ائتلاف ضد تروریستی پاکستان و آمریکا با ممانعت ترامپ از ارسال کمک‌های مالی و نظامی این کشور به پاکستان پایان می یابد.
وی ادامه داد: همراهی اسلام آباد با واشنگتن در جنگ افغانستان اشتباه بسیار بزرگی بود که مرتکب آن شدیم و به همین دلیل کشورمان درگیر حملات تروریستی فراوان شد.
وی تاکید کرد: اینک هیچ ائتلاف و اتحادی با آمریکا نداریم، زیرا کاخ سفید علیه ما مواضعی اتخاذ کرد که هیچ‌گاه دو کشور متحد نباید نسبت به‌هم داشته باشند.
خواجه آصف اضافه کرد: تصور می‌کنم با شرایط ایجاد شده دیگر هیچ اتحاد و همکاری میان پاکستان و آمریکا رخ نخواهد داد.
وزیر پیشین دفاع پاکستان اظهار داشت: با تلاش نیروهای نظامی و مردم پاکستان توانستیم امنیت را دوباره به کشورمان بازگردانیم و دیگر حاضر نمی‌شویم با دخالت در جنگ افغانستان کشورمان را نا ‌امن کنیم.
عضو ارشد حزب نواز افزود: پاکستان هم اینک تنها نیست و متحدان خوبی در منطقه داشته و آنها به ما کمک می‌کنند تا از آمریکا فاصله بگیریم.
البته خانم تهمینه جنجوعه معاون وزیر امور خارجه پاکستان در سخنرانی خود در خصوص 'سیاست خارجی پاکستان در موسسه مطالعاتی مدیریت بازرگانی ( تجارت) (IBA)، در سخنانی متناقض با واکنش خواجه آصف به سخنان اخیر ترامپ، به ایراد سخن پرداخت.
خانم تهمینه جنجوعه در این کنفرانس گفت که پاکستان در صورت امکان با آمریکا همکاری می کند، چرا که آمریکا نه تنها قدرت جهانی است، بلکه در منطقه حضور جدی دارد.
وی با تاکید بر لزوم پاسخگویی به اظهارات اخیر ترامپ گفت: دولت پاکستان در حال تحلیل دلیل توییت ترامپ رئیس جمهوری امریکا در نخستین روز سال جدید میلادی در مورد پاکستان است.
خانم جنجوعه ادامه داد: نباید فراموش کنیم که نشست های مشترک ما با مقامات آمریکایی به ویژه ژنرال متیس پیش از آن مثبت بود.
معاون وزیر امور خارجه پاکستان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در نخستین روز سال جدید میلادی ترامپ دو مورد توییت داشت که یکی از آنها در باره پاکستان و دیگری در مورد ایران بود و اینکه ترامپ در خصوص پاکستان توییت کرده بود، جای سئوال جدی دارد.
خانم جنجوعه در بخش دیگری از سخنانش با بیان بررسی چالش های فرا روی پاکستان در کمیته امنیت ملی کابینه دولت فدرال، نقش تأمین امنیت هند در منطقه، مسائل مدیریت مرزی و استراتژی امنیت ملی ایالات متحده در سال 2017 در مورد جنوب آسیا را از این موارد عنوان کرد.
البته 'جیمز متیس ' وزیر دفاع آمریکا نیز روز جمعه هفته گذشته گفت که پنتاگون ارتباط خود را با نیروهای نظامی پاکستان، از جمله ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش، فرماندهان ارتش، حتی پس از متوقف کردن کمک امنیتی خود به پاکستان ادامه داد.
وی در یک نشست خبری در پنتاگون در این خصوص با بیان برقراری تماس تلفنی'ژنرال جوزف والتل' با ژنرال باجوا فرمانده ارتش پاکستان، اضافه کرد: ما همچنان با یکدیگر مذاکره خواهیم کرد، همانطور که پیش از این نیز مذاکره کردیم.

  پربازدید ترین